همشهری آنلاین: راه ‌آهن اصفهان - شیراز روز چهارشنبه 13 خرداد در مراسمی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش واحد مرکزی خبر، نخستین قطار این مسیر، روز چهارشنبه کاروان زائران مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره) را از شیراز به تهران منتقل می‌‌کند.
 
با بهره برداری ازخط آهن 506 کیلومتری اصفهان - شیراز ، علاوه بر شیراز شهرهای آباده، شهرضا، اقلید، صفاشهر، سعادت ‌شهر و مرودشت نیز به شبکه ریلی ایران متصل می‌‌شوند.

راه ‌آهن شیراز ـ اصفهان ظرفیت جابجا کردن سالانه چهار میلیون مسافر و هفت میلیون تن بار را دارد. برای ساخت راه آهن اصفهان - شیراز تاکنون چهار هزار و 200 میلیارد ریال هزینه شده است.

اتصال استان فارس به شبکه ریلی و توسعه متوازن استان، افزایش ایمنی حمل و نقل، کاهش مصرف سوخت و عوارض زیست محیطی و ادامه این خط آهن تا استان بوشهر و اتصال خلیج فارس از طریق راه آهن به دریای خزر از اهداف ساخت راه آهن اصفهان - شیراز است.

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌ آهن منطقه یک کشور در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر با بیان اینکه ساخت خط آهن اصفهان - شیراز از سال 1375 مطرح و از سال 1384 به طور جدی آغاز شد، گفت: با تخصیص مناسب اعتبارات و سرعت اجرای آن در ماه‌های اخیر، این طرح دو سال زودتر از برنامه؛ آماده بهره برداری شد.

مجری این طرح تصریح کرد: ریل گذاری روزانه 5 کیلومتر در خط آهن اصفهان - شیراز هم رکورد جدیدی در کارنامه مهندسان کشور است.