تهران شهر عائله‌مندی است، شهری که برای پویا ماندن باید دائم به آن رسید، به بافت‌های مسکونی، شبکه حمل و نقل عمومی‌اش، فضای سبز و بوستان‌هایش، بزرگراه‌ها و معابرش و حتی باید تیمار شد بر آسیب‌های اجتماعی که تن این شهر را زخمی کرده است. بودجه شهرداری در این راستا هر سال تعیین تکلیف می‌شود.

همشهری آنلاین- فرخنده رفائی: این روزها بحث وضعیت مالی شهرداری تهران و ارائه بودجه ۱۶۹ همتی برای تهران۱۴۰۳ و تحقق بودجه ۱۰۴ همتی سال۱۴۰۲ بسیار داغ است. برخی از اولویت‌های تهران برای خرج‌کرد آن می‌گویند و بعضی دیگر از راه‌های کسب درآمد. در این میان میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران صفر تا ۱۰۰بودجه ۱۴۰۳ و ۱۴۰۲ شهر تهران را به زبانی دیگر برای شهروندان بازگو می‌کند. او در گفت‌وگو با همشهری از اولویت‌های شهر می‌گوید و نظارت دقیق شورای شهر برای رفع مهم‌ترین دغدغه‌های شهروندی که در ادامه می‌خوانیم.

مهم‌ترین موضوع این روزها که در صحن شورا هم بحث ‌آن در جریان است، مسئله بودجه سال۱۴۰۳ شهرداری تهران است. اگر بخواهیم بودجه ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را در ۳حوزه مهم شهری به‌طور تطبیقی مقایسه کنیم، آخرین جزئیات این مقایسه چه می‌گوید؟

شهرداری طی ۲سال گذشته فعالیت‌های زیادی با سیاستگذاری و حمایت شورای اسلامی شهر تهران انجام داده و به‌نظر می‌رسد این ۲سال مقدماتی فراهم شده برای اینکه در سال سوم و چهارم خروجی‌ها و دستاوردهای ملموسی برای شهروندان و شهر داشته باشیم. بودجه۱۴۰۲با متمم بودجه، ۱۰۴همت بود که در حال اجرای پروژه‌ها هستیم و بیش از ۸۰درصد از بودجه ۶۹همتی را شهرداری محقق کرده است. برای سال۱۴۰۳ شهرداری بالغ بر ۱۶۹همت بودجه پیشنهاد داده که هنوز مصوب نشده و در حد لایحه است. اگر بخواهیم گزارشی داشته باشیم از آنچه در سال۱۴۰۲ محقق شده و آنچه در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده باید ۳بخش مهم عمرانی، خدمات شهری و حمل‌ونقل را مورد توجه قرار دهیم.

در حوزه پروژه های مهم عمرانی که عمدتا بزرگراه‌ها و آزادراه‌های اصلی هستند، پیشنهادات بودجه سال آینده و نگاه شورا چگونه است؟

دغدغه شورا تکمیل رینگ اتوبانی و بزرگراهی شهر تهران است که این معابر اصلی براساس طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران تکمیل شوند. احداث آزادراه شهیدشوشتری یکی از پروژه‌های بسیار راهبردی و حائزاهمیت پایتخت است که از جنوب‌شرق تهران تا شمال‌شرق تهران به موازات بزرگراه امام‌علی(ع) به طول بالغ بر ۱۷کیلومتر نقش بسیار مهمی در کاهش ترافیک شرق تهران دارد و خودروهای سنگین می‌توانند از این مسیر تردد کنند. حدفاصل بزرگراه امام‌رضا(ع) تا بزرگراه یاسینی، یک قطعه از آزادراه شهیدشوشتری است که ۹.۲کیلومتر طول دارد و پیش‌بینی شده در سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

الان در آزادراه شوشتری صرفا ۳کیلومتر ساخت‌وساز انجام شده اما مسئله پراهمیت این است که معارضان بسیار مهمی از لحاظ ملکی وجود داشتند از جمله ورزشگاه تختی و نظایر آن که مانع پیشرفت سریع این آزادراه بودند. با حل و فصل مشکل معارضان پیش‌بینی می‌کنیم شهرداری بتواند ۹کیلومتر از این بزرگراه را تا سال آینده افتتاح شود. در لایحه پیشنهادی شهرداری برای سال آینده بالغ بر ۴۷۰میلیارد تومان برای این آزادراه بودجه پیش‌بینی شده است.

پروژه دوم آزادراهی، بزرگراه شهیدبروجردی است که امسال فاز اول آن به مسافت حدود ۲کیلومتر افتتاح شد. این پروژه هم معارضان ملکی بی‌شماری داشت که عمده این‌ معارضان رفع شده‌اند و پیش‌بینی ما این است که در سال۱۴۰۳ در مجموع شهرداری بتواند ۴.۷کیلومتر دیگر به بزرگراه شهیدبروجردی اضافه کند. بودجه‌ای بالغ بر ۵۰۰میلیارد تومان برای تکمیل این بزرگراه پیشنهاد شده است. این بزرگراه نقش بسیار مهمی در کاهش ترافیک محور غربی شهر تهران و کاهش زمان سفر در این منطقه خواهد داشت.

سومین پروژه بزرگراهی ما، شاخه غربی بزرگراه یادگار امام است که در حقیقت به بزرگراه شهیدشوشتری متصل می‌شود و بزرگراه یادگار به این ترتیب تکمیل خواهد شد. این پروژه نیز نقش هم‌افزایی در کاهش ترافیک منطقه غرب تهران خواهد داشت. در بزرگراه یادگار نیز خوشبختانه ۹۸درصد معارضان در سال۱۴۰۲حل و فصل شده، تملک‌ها صورت گرفته و مسیر هموار شده برای اینکه در سال آینده پیشرفت پروژه تسریع شود. ۶۰۰میلیارد تومان، بودجه‌ای است که برای تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار در بودجه سال آینده پیشنهاد شده است.

یکی دیگر از پروژه‌های حائز اهمیتی که مدیریت شهری در این دوره در حوزه معاونت عمران در دستور کار داشته اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح و تکمیل دسترسی معابر به یکدیگر است؛ موضوعی که به‌شدت باعث کوتاه شدن زمان سفر می‌شود و پیمایش مردم در شهر را نیز کاهش می‌دهد. امسال شهرداری ۱۸تقاطع را در دستورکار داشته که عمدتا اجرا شده‌اند. براساس آخرین گزارش‌ها امسال ۱۵تقاطع غیرهمسطح و سال۱۴۰۱، تعداد ۱۱تقاطع غیرهمسطح اجرا شد که با اجرای این تقاطع‌ها و دسترسی‌ها، درمجموع ۱۰۰کیلومتر از مسافت سفرهای درون‌شهری کاهش یافت. در بودجه پیشنهادی۱۴۰۳ اجرای ۳۰تقاطع غیرهمسطح در لایحه بودجه که در کمیسیون تلفیق بررسی و پیشنهاد شده بالغ بر ۱۲۷میلیارد تومان اعتبار برای این کار درنظر گرفته شده است.

موضوع دیگری که در حوزه عمران مورد توجه است، اجرای‌ آسفالت و لکه‌گیری معابر است. آسفالت خیابان‌های تهران، چه اتوبان‌ها و چه کوچه‌پس‌کوچه‌ها در بیش از ۱۰سال گذشته بازسازی و بهسازی جدی نشده بودند و مشکلات جدی‌ای در این زمینه وجود داشت. مدیریت شهری رکورد بی‌سابقه‌ای در این حوزه توانست محقق کند که بالغ بر ۱.۵میلیون تن یعنی معادل ۹میلیون مترمربع آسفالت در سطح شهر اجرا شد. بسیاری از محلاتی که بیش از ۱۰سال گذشته رنگ آسفالت جدید را ندیده بودند، نوسازی شدند. برای سال آینده هم بیش از ۳هزار میلیارد تومان بودجه برای ‌آسفالت معابر تهران پیشنهاد شده است.

در حوزه معاونت خدمات شهری چند کار ویژه در دستورکار است؟

یکی از آنها توسعه فضای سبز، احیای باغ‌های و احداث بوستان‌ها به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار و محلات جنوبی شهر تهران است که فاقد بوستان مناسب هستند. طی ۲سال گذشته براساس گزارشی که شهرداری ارائه کرده بالغ بر ۲۵بوستان جدید احداث شده و در لایحه بودجه۱۴۰۳ بیش از ۱.۳۰۰میلیارد تومان صرفا برای احداث باغ‌ها و بوستان‌های جدید و هزارمیلیارد تومان برای تملک زیرساخت‌های فضای سبز پیش‌بینی شده است؛ یعنی در مجموع بالغ بر ۲.۳۰۰میلیارد تومان برای توسعه فضای سبز، احداث بوستان و تملک باغ‌ها حائزاهمیت تهران بودجه پیش‌بینی شده است.

احیای فضاهای بی‌دفاع شهری در روددره کن و فرحزاد از جمله مواردی بوده که همیشه مدنظر شما و مدیریت شهری بوده است. در این رابطه چه پیش‌بینی‌هایی انجام شده است؟

بحث مهم دیگر در حوزه شهری، بهسازی و احیای روددره‌های کن و فرحزاد است. روددره فرحزاد فضای بی‌دفاع شهری بود که شهرداری اقدامات بسیار بزرگی در آن انجام داد. زمین‌هایی که قبلا به‌صورت باغ‌های رهاشده وجود داشتند الان به باغ‌راه‌های سنگفرش شده و در دست مناسب‌سازی است و اگرچه هنوز دریایی از کار در این منطقه باقی مانده است اما از حالت فضای بی‌دفاع شهری درآمده و خبری از معتادان در آن نیست و اتفاق مقدماتی خوبی در این منطقه رخ داده است. در بودجه سال آینده اعتباری بالغ بر ۱۲۰میلیارد تومان برای تکمیل روددره کن و فرحزاد پیشنهاد شده تا این‌۲نقطه به زون گردشگری بسیارویژه و کم‌نظیر تبدیل شوند و بتوانند مورد بهره‌برداری شهروندان قرار گیرند.

حوزه حمل‌ونقل از ابتدای مدیریت شهری ششم در اولویت قرار داشته. بودجه سال۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چه نگاهی در این خصوص داشته است؟

در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شورا و شهرداری دغدغه‌های زیادی داشته‌اند. علی‌رغم تلاش‌های بسیار که هنوز در این حوزه اتفاقات ملموسی که منجر به خروجی برای شهروندان باشد، محقق نشده اما تلاش‌های بی‌شماری انجام شده است. یک زمان در شهر تهران ۷هزار اتوبوس فعال وجود داشت درحالی‌که در ابتدای دوره ششم مدیریت‌شهری اتوبوسرانی را با ۱.۸۰۰اتوبوس فعال تحویل گرفت و وضعیت بسیار نامناسبی وجود داشت.

بحث تولید اتوبوس در داخل کشور با چالش‌های عدیده‌ای مواجه است اما شهرداری طی این ۲سال تلاش کرده ۲مسیر را به موازات هم دنبال کند؛ قرارداد با اتوبوس‌سازهای داخلی و خرید اتوبوس خارجی. هنوز اینها خیلی به تعداد گسترده در ناوگان اضافه نشده‌اند اما در ۲سال گذشته در مجموع ۶۳۱دستگاه اتوبوس جدید خریداری و وارد ناوگان اتوبوسرانی تهران شد که ۳۰۶دستگاه در سال۱۴۰۱ و ۳۲۵دستگاه در سال۱۴۰۲ خریداری شده‌اند.

در حوزه بازسازی و اورهال هم در مجموع ۴۲۶دستگاه اتوبوس را شهرداری توانسته بازسازی کند که از این تعداد ۱۴۵دستگاه در سال۱۴۰۱ و ۲۸۱دستگاه در سال‌ جاری نوسازی شده‌اند. اما نکته حائزاهمیت این است که بیش از ۱۹همت با اتوبوس‌سازهای داخلی قرارداد امضا و ۷همت پیش‌پرداخت انجام شده و هدف‌گذاری این است که با این مبلغ پیش‌پرداخت بالغ‌بر ۲.۴۰۰دستگاه اتوبوس از طریق خرید داخلی وارد ناوگان شود. امیدواریم اتوبوس‌سازهای داخلی بتوانند بخش زیادی از این تعداد را تا سال۱۴۰۳ تحویل دهند. البته صنعت اتوبوس‌سازی ما متوقف بوده چون عمده مشتری اینها شهرداری بوده است و در دوره گذشته کاری در این زمینه نشده و قرارداد جدی‌ای منعقد نشده بود. همچنین موضوع خرید خارجی را مدیریت شهری در دستورکار دارد و در قراردادی که شهردار تهران با کشور چین داشت، برای خرید هزاردستگاه اتوبوس ۱۸متری CNG‌سوز قرارداد منعقد شده بود اما هنوز تامین منابع مالی این اتوبوس‌ها با مشکلاتی مواجه است.

در حال حاضر نیز شهردار تهران در سفر دوم به چین است و امیدواریم موانع خرید این اتوبوس‌ها رفع شود. به موازات، خرید ۲.۱۹۴دستگاه اتوبوس برقی از چین نیز در دستورکار مدیریت شهری قرار گرفته است. اگر بتوانیم سال آینده بالغ بر ۳هزار دستگاه از خارج و هزاردستگاه نیز از داخل کشور وارد ناوگان کنیم، اتفاق بسیار بزرگ و تحولی در حوزه حمل‌ونقل عمومی است. بیش از ۱۰همت بودجه در لایحه بودجه۱۴۰۳ برای این حوزه اعتبار پیشنهاد شده که البته از منابع دولت نیز به این رقم اضافه خواهد شد.

برای توسعه شبکه مترو در سال۱۴۰۳ در لایحه بودجه ۱۳همت پیشنهاد بودجه داده است. طی ۲سال گذشته ما موفق شدیم ۴۶کیلومتر خطوط جدید به طول خطوط در حال بهره‌برداری اضافه کنیم. البته کل این مسیرها در دوره جدید ساخته نشده اما در این دوره این ساخت‌وسازها تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید. بیش از ۱۵ایستگاه جدید هم طی ۲سال اخیر مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند که ۷‌ایستگاه امسال و ۸‌ایستگاه نیز در سال گذشته بهره‌برداری شد. پیش‌بینی ما برای سال آینده این است که حداقل ۸.۵کیلومتر به مسافت خطوط مترو اضافه شود و بین ۶ تا ۹ایستگاه جدید هم به بهره‌برداری برسند. اتفاق بزرگی هم در سال۱۴۰۲ در حوزه تأمین واگن‌های جدید برای مترو رقم خورد و قرارداد ویژه‌ای را شهردار در زمینه تأمین ۷۹۱واگن جدید امضا کرد که ۱۱۳واگن دیگر نیز به این تعداد اضافه می‌شود.

در مجموع طی ۲سال آینده با قراردادی که منعقد شده قریب به هزار واگن جدید به مجموع ۱.۵۰۰واگن فعلی اضافه می‌شود و به این ترتیب ظرفیت جابه‌جایی مسافر در مترو بیش از ۸۰درصد افزایش پیدا می‌کند که واقعا تحول شگفت‌انگیزی در این حوزه خواهد بود؛ برای این موضوع از دی‌ماه سال۱۴۰۳ به مرور واگن‌های جدید قرار است تحویل شهرداری داده شوند. اتفاق ویژه‌ این حوزه این است که در قرارداد با چین، پیش‌بینی شده دانش‌ فنی ساخت واگن به‌ویژه در بخش بوژی که فناوری اصلی واگن‌سازی است، به‌کشور ما منتقل شود.

موضوع آخر نوسازی ناوگان تاکسیرانی است. شهرداری تاکسیرانی را در ابتدای دوره با ۴۰هزار تاکسی فرسوده تحویل گرفت. بیش‌از ۵هزار نوسازی تاکسی طی ۲سال گذشته انجام شده ولی رقم، رقم بالایی نیست و انتظار داریم که شهرداری در سال آینده بتواند حداقل ۱۰هزار نوسازی انجام دهد که منطبق بر برنامه چهارم تحول و پیشرفت بتواند عقب‌ماندگی‌ای که در حوزه فرسودگی ناوگان تاکسیرانی داریم را جبران کند. راهبرد اصلی در حوزه حمل‌ونقل توسعه اتوبوسرانی، افزایش واگن‌ها، ایستگاه‌ها و خطوط مترو و همچنین برقی‌سازی شبکه حمل‌ونقل در شهر تهران است. البته به‌طور ویژه موضوع خودروهای برقی، تاکسی‌های برقی و موتورهای برقی هم در دستورکار مدیریت شهری قرار دارد.

وضعیت ایمنی و مدیریت‌بحران در بودجه۱۴۰۳ چگونه است؟

در بودجه سال آینده اتفاق خوب و مبارکی افتاده و شهرداری پیشنهادی داده که مورد تأکید شورای شهر هم هست و آن هم ارتقای تجهیزات و ماشین‌آلات آتش‌نشانی است. در مجموع بالغ بر ۱.۳۰۰میلیارد تومان برای تکمیل ایستگاه‌ها و تجهیزات آتش‌نشانی تهران پیشنهاد شده است. در چند روز گذشته شاهد حادثه آتش‌سوزی بیمارستان گاندی بودیم و مشاهده کردیم که پله‌های ۶۴متری که شهرداری خریداری کرده بود کمک بزرگی شد به اینکه سرعت اطفای حریق بالا برود و از گسترش آتش جلوگیری شود، اما این تجهیزات هنوز کافی نیستند و ما نیازمند تجهیزات بسیار ویژه‌تری در حوزه آتش‌نشانی و مدیریت بحران هستیم صرفا هم بحث آتش‌ نیست. ما در زمینه فرونشست زمین، در زمینه تخریب و آواربرداری هم نیازمند تجهیزات هستیم. هنوز تجهیزاتی مثل مگنتی که بتواند آهن‌آلات را از حجم تخریب‌شده جدا کند در اختیار نداریم و در زمینه بیل‌های‌مکانیکی که به‌صورت کلان در بحران‌ها کاربرد دارند، کمبود داریم. ۱.۳۰۰میلیارد تومان بودجه در زمینه تجهیزاتی که مرتبط با آتش‌نشانی هستند در بودجه سال آینده پیشنهاد شده که شورا باید در این زمینه تصمیم بگیرد.

منبع: همشهری آنلاین