به گزارش همشهری آنلاین، یکی از مسائلی که همواره برای انتقاد از مدیریت شهری دستاویز قرار میگیرد، درآمدهای حاصل از شهرسازی است. در سال۱۴۰۲ بیشترین درآمد مربوط به حوزه شهرسازی بوده که همین نکته مورد توجه قرار گرفته، اما متخصصان امر به خوبی میدانند شهرفروشی بهمعنای فروش تراکم مازاد است و با نوسازی بافت فرسوده فاصله زیادی دارد.
میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در گفتوگو با همشهری با اشاره به منابع درآمد شهرداری تهران، گفت: شهرداری تهران ۳بخش اصلی درآمدی دارد؛ یکی در حوزه شهرسازی، دیگری مالیات بر ارزش افزوده و دیگری پروژههای مشارکتی و فروش املاک. شهرداری تهران در سالجاری بالغ بر ۴۰هزار میلیارد تومان درآمد از حوزه شهرسازی محقق کرده و پیشبینی میشود تا پایان۱۴۰۲ بیش از ۵۶هزار میلیارد تومان از حوزه شهرسازی درآمد داشته باشیم.
او با اشاره به آنچه در این زمینه از دید منتقدان دور مانده است، افزود: در بحثهایی که بهصورت عمومی تحت عنوان تراکمفروشی و شهرفروشی مطرح میشود، به یک نکته توجه نمیشود و آن نکته این است که وقتی شهری فرسوده است، بافت فرسوده دارد، املاک نیاز به نوسازی دارند یا زمین خام وجود دارد و قرار است به یک ساختمان عادی ۴ یا ۵طبقه تبدیل شود، این دیگر تراکم مازاد بر طرح تفصیلی نیست.
تراکم مجاز عمدتا بین ۳ تا ۵ طبقه است
مظفر با اشاره به قوانین طرح تفصیلی در این زمینه، ادامه داد: تراکم مجاز عمدتا بین ۳تا۵طبقه است که یک ملک فرسوده یا زمین خام بسته به پهنه، مساحت و عرض معبر و موقعیت جغرافیایی که ملک در آن واقع شده، براساس طرح تفصیلی، بهطور عادی باید دریافت کند. آیا بهنظر شما بازسازی یا نوسازی یک ملک فرسوده یا پروانهگرفتن برای یک زمین خام در حد ۴تا ۵طبقه تراکمفروشی است؟
عضو شورای شهر تهران در توضیح آنچه به معنای واقعی شهرفروشی و تراکم فروشی شمرده می شود گفت: چیزی که تراکمفروشی محسوب میشود، بلندمرتبهسازی است، آن چیزی که تراکمفروشی محسوب میشود فروش مازاد بر تراکم است؛ به این معنا که شما به طور مثال از کمیسیون ماده۵ تقاضا کنید که ۵طبقه را به ۱۱طبقه تبدیل کنید. پس تمام درآمدهای ناشی از شهرسازی را نمیتوانیم با معنای منتقدانهای که مطرح شده است، شهرفروشی، تراکمفروشی یا طبقهفروشی نامگذاری کنیم و بگوییم که ما داریم بلندمرتبهسازی را در شهر رواج میدهیم. پس من این حرف را قبول ندارم که بهطور مطلق گفته شود هر درآمدی از حوزه شهرسازی کسب شود، برای شهر مخرب تلقی میشود. آنچیزی محل بحث است که درآمد ناشی از مازاد تراکم باشد، نه این تراکم ۴یا۵طبقهای که عمده پروانههای ساختوساز شهر تهران بر مبنای آن صادر میشود.
او با اشاره به نقش بسیار مهم ساخت و ساز در اقتصادی کشور اضافه کرد: صنعت مسکن یک لکوموتیو برای بیش از ۸۰صنعت دیگر است و اگر ما امکان این را فراهم نکنیم که خانهسازی و نوسازی املاک در شهر تهران رقم بخورد، اقتصاد کشور دچار چالش میشود. بحرانی که امروز در زمینه مسکن داریم، غیر از سوداگریهایی که در این زمینه وجود داشته و بحث خانههای خالی، ناشی از آن است که تولید و عرضه مسکن متناظر با نیاز شهر تهران نیست و کمتر است، پس بخشی از درآمدهای حوزه شهرسازی همین تراکم مجاز است.
باید پروانه ساخت و ساز را به ۲۰ هزار پروانه بسازیم
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با تاکید بر ضرورت کاهش زمان صدور پروانه ساخت، اضافه کرد: ما در سال گذشته ۱۰هزار پروانه شهرسازی صادر کردیم و امسال تا الان بیش از ۱۳هزار پروانه صادر شده است. باید کاری کنیم که این عدد به بالغ بر ۲۰هزار پروانه نوسازی و احداث بنا در سال برسد. صدور پروانه در ابتدای دوره ما بیش از ۳۶۵روز زمان میبرد و این گلوگاه تنگی است که هم جلوی نوسازی شهر و هم جلوی کسب درآمد را میگیرد. آنچیزی که مانع از افزایش صدور پروانه بوده بوروکراسی اداری است که به گلوگاه در این حوزه تبدیل شده و ما باید این هنر را داشته باشیم که این گلوگاه را باز کنیم و مدت زمان صدور پروانه را کاهش دهیم.
مظفر، دیگر منابع درآمد شهرداری را مالیات بر ارزش افزوده و پروژه های مشارکتی عنوان کرد و در زمینه عملکرد شهرداری در این زمینه در سال جاری گفت: در این زمینه شهرداری عملکرد بسیار خوبی داشته و توانسته حق خود را از دولت اخذ کند و رشد خیلی خوبی را در این زمینه داشته باشد. شهرداری در سال۱۴۰۲ تا الان بالغ بر ۱۶.۶همت درآمد از محل مالیات بر ارزش افزوده کسب کرده که با متمم بودجهای که تصویب شد، پیشبینی میشود شهرداری ۳.۸همت دیگر از محل مالیات بر ارزش افزوده تا پایان امسال درآمد داشته باشد. به گفته این عضو شورای شهر، درباره درآمدهای ناشی از پروژههای مشارکتی و فروش املاک نیز تخمین زده میشود تا پایان ۱۴۰۲ بیش از ۶.۵ همت درآمد شهرداری از این محل باشد که عمدتا فروش املاک، مصوبه شورای شهر دارد. مظفر گفت: پس ما میتوانیم یک نظام درآمدی داشته باشیم که به شهر لطمه نزنیم، تراکم مازاد به آن معنا نباشد اما گلوگاه را باز کنیم و در سقف تراکم مجاز اجازه دهیم ساختوساز انجام شود.