آلمان با صدور بیانیه‌ای حمله پهپادی صورت گرفته علیه پایگاه نظامیان آمریکا در اردن را که منجر به کشته شدن سه عنصر تروریستی این کشور شد، غیرمسئولانه خواند و با تکرار ادعاهای بی‌پایه و اساس در مورد دخالت ایران در عملیات نیروهای مقاومت مدعی شد که تهران از نفوذ خود برای کاهش تنش‌ها استفاده کند.

به گزارش همشهری آنلاین، در این بیانیه که روز دوشنبه یک نسخه آن در حساب کاربری وزارت امور خارجه آلمان در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) منتشر شد، آمده است: "ما حملات شبه نظامیان وابسته به ایران در اردن را که در جریان آن سه سرباز آمریکایی کشته شدند، به شدت محکوم می کنیم. این اقدام کاملاً غیرمسئولانه است و با توجه به شرایط متشنج منطقه، می تواند اوضاع را به سمت تشدید تنش‌های بیشتر سوق دهد."

وزارت امور خارجه آلمان ادعا کرد: "ایران مسئولیت ویژه ای دارد تا در نهایت از نفوذ خود بر متحدانش در منطقه استفاده کند تا تشدید منطقه ای رخ ندهد."

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس پیشتر نسبت به تشدید تنش‌ها در منطقه ابراز نگرانی کرد و مدعی شد: از ایران می خواهیم که به تنش زدایی در منطقه ادامه دهد.

وی ادعا کرد: ما قاطعانه در کنار متحدان خود برای ایجاد ثبات و صلح در منطقه ایستاده ایم و این همان چیزی است که به کار در راستای آن ادامه خواهیم داد.

سازمان تروریستی سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده) شب گذشته در بیانیه‌ای ادعا کرد که در جریان حمله یک هواپیمای بدون سرنشین «به پایگاهی در شمال شرقی اردن»، سه سرباز کشته و ۲۵ نفر مجروح شدند.

بر اساس این گزارش، کشته شدن سه آمریکایی در «برج ۲۲» در اردن در نزدیکی مرز با سوریه، تشدید قابل توجه وضعیت متزلزل در خاورمیانه را نشان می‌دهد.

در همین پیوند، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با تکرار ادعاهای نخ‌نما علیه ایران، مدعی شد: در حالی که هنوز در حال جمع‌آوری حقایق این حمله هستیم، می‌دانیم که این حمله «از سوی گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت ایران که در سوریه و عراق فعالیت می‌کنند»، انجام شده است.

این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که هیچ گروه نیابتی در منطقه ندارد. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ساعاتی پیش در نشست خبری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران غزه مکررا نسبت به خطر گسترش درگیری‌ها به دلیل ادامه حملات اسرائیل و پشتیبانی همه جانبه آمریکا از جنایات صورت گرفته هشدار داده و نقض پایدار و مکرر حاکمیت سوریه، عراق و یمن از سوی آمریکایی‌ها را تشدید کننده این بی ثباتی قلمداد کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: ما معتقدیم جنگ در غزه راه‌حل نیست و آتش بس فوری می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت آرامش در منطقه باشد. گروه‌های مقاومت منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند و ایران در تصمیمات آنها در حمایت از فلسطین یا دفاع از خود دخالتی ندارد.

منبع: ایرنا