به گزارش همشهری آنلاین، از جمله آنها، کسبوکارهای اینترنتی هستند که طی سالهای اخیر رشد چشمگیری داشتهاند و حالا دیگر بهعنوان فروشگاههای اینترنتی نامیده میشوند. فعالیت این کسبوکارها روزبهروز گسترش یافته تا جایی که اکنون در فضای ناامن اقتصادی و گرانیها برخی فروشگاههای اینترنتی از فرصت استفاده میکنند و قیمتکالاهای موجود در انبارهای خود را بسیار افزایش میدهند که از قیمت واقعی آن بسیار دور میشود و این موجب ایجاد جو سنگینی در بازار شده و به این شکل حباب قیمتی و افزایش خیالی قیمت صورت میگیرد.
این درحالی است که مردم اعتماد زیادی به این فروشگاهها دارند و برخی بهدلیل کسری زمان، اکثر خریدهای خود را از طریق این فروشگاهها انجام میدهند. در بسیاری مواقع قیمتها به شکلی تعیین میشوند که تأثیر بسیار زیادی در بازار دارند و باعث تکان قیمتها در بازار میشوند و بهاصطلاح حبابی را در این بخش تشکیل میدهند. مردم هم گاهی بدون توجه به افزایش غیرمنطقی قیمتها، پول اضافه پرداخت میکنند و حواسشان نیست که دارند جیب گرانفروشان را پر میکنند.
بیشتر بخوانید:
با این حال، این روزها خبرهای مربوط به بستههای حمایتی، تامین اقلام اساسی، برخورد با متخلفان و رسیدگی به پرونده اخلالگران اقتصادی نیز در صدر اخبار قرار دارد و سازمانهای ناظر برای کنترل و نظم بازار اقداماتی انجام دادهاند. اما در کنار این نظارتها، این خود مردم هستند که نباید در مواجهه با گرانفروشی سکوت کنند و لازم است که این موارد را اطلاع دهند.
در همین زمینه مدیرعامل مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات اعلام کرده که مردم در سامانه جدید «کالا به فی» ابتدا قیمتهای کف بازار کالاها و همچنین قیمت مصوب سازمان حمایت برای کالاهای مشمول قیمتگذاری را مشاهده کنند و اگر با گرانفروشی مواجه شدند، شکایت خود را در این سامانه ثبت کرده و همچنین میتوانند رضایت خود از مشتریمداری را هم در همین سامانه درج کنند.