رضا محمدی گفت: حدود ۳۰۸خودروی مکانیزه نمک‌پاشی و تیغه برف‌‎روبی در شهر تهران داریم که از این تعداد ۲۵۰دستگاه بین مناطق ۲۲گانه تقسیم شده‌اند و اغلب آنها در مناطق۱، ۲، ۳، ۴، ۲۱ و ۲۲ هستند.

رضا محمدی مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری آنلاین، با اشاره به اقدامات این سازمان در برف‌روبی روز گذشته پایتخت، اظهار کرد: این روزها برخی نقاط تهران سپیدپوش شده و مدیریت شهری برای تسهیل تردد شهروندان اقدامات بسیاری انجام داده است. در همین راستا حدود ۳۰۸خودروی مکانیزه نمک‌پاشی و تیغه برف‌‎روبی در شهر تهران داریم که از این تعداد ۲۵۰دستگاه بین مناطق ۲۲گانه تقسیم شده‌اند و اغلب آنها در مناطق۱، ۲، ۳، ۴، ۲۱ و ۲۲ هستند.

او ادامه داد: طی ۷۲ساعت گذشته این خودروها در آماده‌باش کامل بودند و ۵۸دستگاه به‌عنوان پشتیبان در ۶نقطه به‌صورت آماده‌باش قرار داشتند تا اگر برای آن ۲۵۰دستگاه مشکلی ایجاد شد یا با کمبود مواجه شدیم، از این خودروهای پشتیبان استفاده کنیم که از این تعداد، ۵۷دستگاه هم مورد استفاده قرار گرفتند و یک دستگاه را برای موارد احتمالی نگه داشتیم چراکه این ۷۲ساعت آماده‌باش تا ۹۶ساعت تمدید خواهد شد و طبق پیش‌بینی هواشناسی بعد از قطع شدن بارش برف، شاهد یخبندان خواهیم بود بنابراین بعد از بارش برف تمامی دستگاه‌ها در آمادگی کامل خواهند ماند.

محمدی بیان کرد: در کشورهای پیشرفته و پربرف برای برف‌زدایی از نمک‌طعام استفاده می‌کنند، اما در روش استفاده تا ۹۰درصد، مصرف نمک را کاهش داده‌اند. درواقع لازم نیست محلول تغییر یابد، بلکه باید نوع استفاده تغییر کند؛ برهمین اساس ما نیز بخش عمده برف‌روبی را با نمک و دستگاه‌های مکانیزه انجام دادیم. البته در برف روز گذشته محلول‌هایی که در شهرهای دیگر کشور برای برف‌زدایی استفاده می‌کنند را نیز تهیه کردیم و با استفاده از محلول ساخته شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان (استات منیزیم) در برخی از مناطق محلول‌پاشی انجام دادیم.

مدیرعامل سازمان پسماند گفت: این اقدام یک کار علمی و دانشگاهی است که در منطقه۲ محله کوی فراز تست شد و محلول‌پاش‌ها به‌صورت آزمایشی در سطح شهر با محلولی که توسط رکتور تهیه شده، محلول‌پاشی را انجام دادند؛ هرچند که این محلول در شهر تبریز سال گذشته امتحان خوبی را پس داد، اما در سال‌جاری اینطور نبود؛ برهمین اساس به‌دلیل حساسیت ویژه تهران از محلول‌ها به‌صورت سراسری نمی‌توانیم استفاده کنیم، اما در برف اخیر به‌صورت آزمایشی استفاده شد تا مطمئن شویم که این محلول خللی ایجاد نمی‌کند و قابلیت اجرا در سطح شهر را دارد.

او افزود: بخش عمده روش برف‌روبی با کمک نمک‌پاشی مکانیزه بود و ۲۰۳ دستگاه نمک‌پاش مکانیزه داریم که نمک را به‌صورت کریستال، تصفیه‌شده و بدون‌مواد مخرب آسفالت و فلزات سنگین استفاده می‌کنند. این نمک توسط ماشین‌آلات پخش می‌شود و قبل از بارش، یک «پیش‌پاشش» داریم؛ چراکه با این روش، وقتی برف بارید اجازه نشستن برف را نمی‌دهد. درحال حاضر شاهد هستیم که بسیاری از پل‌های سواره‌روی ما عاری از برف هستند. هرچند که در برخی از شیب‌ها نمک با ذوب‌شدن برف و روان‌شدن آب‌ها از مسیر خارج می‌شود و از طریق شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی عملکرد خود را از دست می‌دهد، اما در خیابان‌های مختلف و هموار، نمک به‌راحتی ماندگاری دارد.

مدیرعامل سازمان پسماند تصریح کرد: برای معابر و خیابان‌هایی که دارای شیب هستند از شن و نمک استفاده می‌کنیم؛ چراکه استفاده از شن علاوه براینکه برف را آب می‌کند، مانع لغزندگی می‌شود و ایجاد اصطکاک می‌کند و همینطور از نمک نگهداری می‌کند تا نمک باقی بماند و به سمت انهار نرود. برای این اقدام قراردادهای ۴ماهه بسته‌ایم که شامل ۲۵۵کامیون، ۲۴۷ خاور به همراه ۵۴۵ کارگر است که به‌صورت دستی شن‌پاشی را انجام می‌دهند.