همشهری آنلاین_ مهدی اسماعیل پور، آخرین روز دی ماه امسال بود که در قالب یکی از رویداد های امید و افتخار، از نخستین پل سواره رو مجهز به سیستم مکانیزه برف زدایی در بزرگراه ارتش رونمایی شد. ویژگی این سیستم به این صورت است که با نصب مخازن ۱۵ هزار لیتری مایع "استات کلسیم منیزیم" و تجهیز عرشه پل و شیب راهه ها، مانع از یخ زدگی مسیر در فصول سرد سال می شود. همچنین برخلاف شن و نمک پاشی های معمول، هیچ گونه خطر و آلودگی برای محیط زیست ندارد.
روش و سیستم کار نیز به این صورت است که همزمان با برودت هوا و بارش برف، سنسور نازلهای که در سطح پل قرار دارد، از طریق تابلو فرمانی که در آن تعبیه شده، دما و رطوبت را سنجش کرده و در زمان بارش برف به صورت خودکار یا دستی با پاشش مقطعی مایع "استات کلسیم منیزیم" که ذوب کننده برف و یخ است به جای نمک و شن، مانع از یخ زدگی مسیر می شود.
اکنون ماجرا از این قرار است که پس از بارش های سنگین و بی وقفه روز جمعه که برای ساعت های طولانی ادامه داشت، فیلمی بحث برانگیز از این پل، معروف به پل B۹ درفضای مجازی منتشر شد. در این فیلم با نشان دادن برف هایی که درحاشیه معبر وجود داشت، عنوان شد که برخلاف آنچه که مدیران شهرداری می گویند ضد برف نیست!
نکته عجیب اینکه فیلم در شرایطی با موبایل گرفته شد فیلمبردار از داخل خودرو و درحال حرکت و در نمایی کاملا بسته که مقداری برف را در حاشیه پل را نشان می داد اقدام به ضبط این ویدئو کرده بود. در واقع همین در حرکت بودن خودرویی که شخص فیلمبردار سوار بر آن است، نشان می دهد که با وجود ساعت ها بارش برف بی وقفه، رفت و آمد خودروها روی پل جریان داشت. از طرف دیگر پیگیری ها از پلیس راهور نیز نشان می دهد که در این محور مشکل یخ زدگی وجود نداشته و عبور و مرور هرچند به دلیل بارش سنگین برف کند شده بود، اما بدون حادثه یا سانحه ای درجریان بود.
سیستم در بارش برف کارآمد بود
درهمین رابطه هادی حق بین معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران می گوید:«نکته اول اینکه ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه روز جمعه، پس از چندین مرحله بازدید میدانی از شرایط پل، همکاران ما به محل مراجعه کردند و طبق فیلمی که موجود است، هیچ گونه اثری از تجمع برف یا یخ زدگی روی عرشه نیست. همچنین شهردار منطقه یک و مدیر این محور در زمان بارش ها در محل حاضر بودن و شرایط را از نزدیک رصد میکردند. در این رابطه نیزهیچ گزارشی مبنی بر وجود مشکل در سیستم اعلام و ثبت نشده است. یعنی در زمان بارش سیستم کاملا فعال بوده و از کارایی و کارکرد لازم برخوردار است. و تردد بدون شکل میسر بوده است.
حق بین در ادامه با اشاره به این موضوع که عملکرد سیستم پل به صورت اتوماتیک و دستی است، در این رابطه می گوید:«عملکرد سیستم به صورت خودکار است، اما زمانی که مایع داخل مخزن ۱۵ هزار لیتری به حداقل می رسد، اپراتور تا زمان شارژ مجدد سیستم را درحال دستی قرار می دهد. با توجه به اینکه بارش ها در شمال شهر سنگین و طولانی بود، احتمالا فیلم در همین محدوده زمانی و ضرورت شارژ مجدد آن که بسیار کوتاه بود معطل مانده که مقداری برف روی پل نشسته است.»
عملکرد صحیح سیستم در تمام بارش ها
سید مهدی صباغ شهردار منطقه یک نیز با ردکردن هرگونه مشکل و نقص در سیستم پل، در این رابطه می گوید:«از حدود ۲ هفته پیش که این پل افتتاح شد، بهره برداری از آن در اختیار شهرداری منطقه قرار گرفته است درچند نوبت بارش برف داشتیم که در تمام بارش ها، سیستم پل عملکرد صحیح و تعریف شده خودش را داشت. روز جمعه هم خوشبختانه هیچ مشکلی مبنی بر مسدود شدن مسیر در پل B۹ و دیگر معابر منطقه نداشتیم. شاید تصور برخی از شهروندان این است که پاشش باید مداوم باشد، اما عملکردسیستم به این صورت است که به فاصله هر ۴۵ دقیقه تا یک ساعت به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه که این زمان ها قابل تنظیم و تغییر است پاشش انجام میشود تا پل درحالت پایدار قرار بگیرد. در مسیر حرکت خودرو ها به هیچ عنوان برف و یخ زدگی نداشتیم. دلیل ترافیک کند روی پل، ترافیک ورودی شهرک محلاتی بود. در پل هیچ حادثه و سانحه ای از لیز خوردگی و تصادف وسایل نقلیه نداشتیم و همه چیز خوب پیش رفت.»