رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در اینباره به همشهری آنلاین میگوید: پس از اینکه رهبری سال ۱۳۹۶ را سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری کردند و پس از ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، یک الزام قانونی برای مسئولان کشور ایجاد شد. برهمین اساس فراهم کردن زمینههای قانونی و اجرایی لازم برای مشارکت حداکثری مردم در اقتصاد، تولید و اشتغال با بهبود فضای کسبوکار، ضرورتی انکارناپذیر بود. تحقق این مهم بر پایه بسترسازی، ترویج و توسعه فرهنگ کارآفرینی به منظور بهرهگیری از منابع داخلی با الگوی بنگاههای کوچک اقتصادی استوار بود که موجب برانگیختن انگیزههای اجتماعی برای ایجاد شغل بهویژه در مناطق روستایی کشور شد.
مهدی جمالینژاد با بیان اینکه وزارت کشور در سال ۱۳۹۷به شناسایی ظرفیتها و فرصتهای توسعه در مناطق روستایی و تعیین روستاهای بدون بیکار در ۳۱استان و ایجاد بانک اطلاعاتی طرحهای کارآفرین، نوآورانه و خلاقانه افراد حقیقی و حقوقی استانها اقدام کرد، میافزاید: هدف از این اقدام، شناسایی کارآفرینان و طرحهای کارآفرینی موفق و نمونه، نشر و ترویج الگوهای موفق و آشنایی روستاییان با فرصتها و ظرفیتهای کارآفرینانه بود. بر این اساس همکاری مؤثر حوزههای عمرانی و اقتصادی وزارت کشور و همچنین استانداریها منجر به جمعآوری اطلاعات روستاهای هدف شد.
او با بیان اینکه در گام اول ۲۲۶روستای بدون بیکار در ۲۸استان شناسایی شد، ادامه میدهد: در گام دوم با همکاری استانداریها، فرمانداریها، بخشداریها و دهیاریهای مربوط و راستیآزمایی اطلاعات، ۱۳۸روستا در ۲۷استان و در گام سوم ۷۶روستا از ۲۶استان شناسایی و در کتابی با عنوان «روستاهای اشتغالآفرین» معرفی شدند.
به گفته جمالینژاد، بیشترین تعداد این روستاها، مربوط به مرکزی و آذربایجان شرقی هر یک با ۹روستا بود و در ایلام، خراسان شمالی، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و کرمانشاه نیز روستاهایی با این مشخصات شناسایی نشد.
مهمترین برنامه و هدف وزارت کشور از این اقدام، کمک به نشر و ترویج ایدههای خلاقانه، نوآورانه و الگوسازی برای سایر روستاهای مشابه و تعمیم به کل کشور است که رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور به آن اشاره میکند و میگوید: معرفی روستاها میتواند، در راستای برندسازی و جلب گردشگر و ... نیز مؤثر باشد.