همشهری آنلاین-فرناز محمدزاده: در دهههای اخیر تهران آنقدر بزرگ و شلوغ شده که چارهای جز تردد با وسایل حمل و نقل عمومی نگذاشته است. ترافیکهای سنگین پایتخت حالا محدود به ساعات رفت و آمد کارمندان، دانشآموزان، دانشجویان و بازاری ها نیست و اگر مسافر هرروزه شهر باشی، از این همه ترافیک کلافه میشوی. تولید بیش از حد خودرو، رهاشدگی ناوگان حمل و نقل عمومی در دوره مدیریت شهری گذشته به این معضل هم دامن میزند.
همه این اتفاقات باعث شده تا خواسته اول مردم تهران در همه نظرسنجیها، توسعه حمل و نقل عمومی باشد. افزایش اتوبوس در خطوط تندرو و همچنین ساخت ایستگاههای جدید مترو و اتوبوس و همچنین ایجاد سامانههای جدید حمل و نقل عمومی مانند تراموا از پرشمارترین این درخواستهاست.
اما شهرداری تهران در این دوره چه قدمی برای برآورده کردن این خواسته مردم برداشته است؟
طبق گزارشی که شهردار تهران داده است هزار دستگاه اتوبوس دیزلی از شرکت عقاب، ۵۰۰ دستگاه از اسنا، ۵۰۰ دستگاه از سبلان و ۵۰۰ دستگاه از پارسیان خریداری شده است. هرچند که بسیاری از این خودروسازان داخلی نسبت به تعهدات خود برای تحویل اتوبوسها بدقولی کردهاند اما مدیریت شهری ۹ هزار و ۷۶۳ میلیارد تومان به این خودروسازان پرداخت کرده که ۹ هزار و ۵۹۱ میلیارد تومان نقد و مابقی حواله است.
البته نیاز تهران به اتوبوس و واگن مترو فراتر از حجم تولیدات داخلی است، ضمن اینکه تولید کنندگان داخلی به جز تهران، سفارش سایر شهرهای دیگر را نیز باید تولید کنند و به همین دلیل واردات اتوبوس در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت.
چین هم اکنون یکی از بزرگترین قطبهای تولید اتوبوس و واگن مترو در جهان است و بسیاری از شهرهای بزرگ آمریکا و اروپا، سفارشات خود برای ساخت اتوبوس و مترو را به این کشور میدهند. سرعت و تنوع بالای تولید باعث گرایش کشورهای دنیا به محصولات چینی در حوزه حمل و نقل شده است. شهرداری تهران نیز برای رفع نیاز فوری خود برنامه خرید اتوبوس، تاکسی و واگن مترو را از چین عملیاتی کرد و تاکنون شهردار تهران دو سفر به این کشور داشته است.
در سفر اول قرارداد مغفول مانده ۶۳۰ واگن مترو که از سال ۹۵ خاک میخورد، به جریان افتاد و علاوه براینکه تعداد این واگنها در آن قرارداد به ۷۹۱ واگن افزایش یافت، قراردادهای دیگری با طرف چینی بسته شد که تعداد خرید واگنهای مترو برای خطوط ریلی پایتخت از چین به ۱۱۸۴ دستگاه رسید.
در سفر دوم به چین برنامهریزی مختلفی برای توسعه اتوبوس، خطوط مترو و تاکسی برقی انجام شده است. به طوری که روز گذشته شهردار تهران در صحن شورای شهر به تشریح جزئیات این سفر پرداخت و از ورود ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰ هزار ون برقی، ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی خبر داد.
ساخت ۳ خط مترو ۱۱، ۸ و ۹ با مشارکت طرفهای چینی از دیگر توافقات صورت گرفته بود. در حوزه تراموا نیز صحبتهای اولیه شده و قرار است چینیها قیمتگذاری نهایی را انجام داده و تراموا چرخ لاستیکی با ظرفیت بالا و عمر بیش از ۳۰ سال وارد خیابانهای تهران شود.