به گزارش همشهری آنلاین، سیدمحمدمهدی میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با اعلام اینکه پیشرفت تکنولوژی و توسعه فناوری همگام با رشد جمعیت، همواره آثار و پیامدهای مثبتی برای رفاه عمومی به همراه داشته است، افزود: البته نمیتوان از اثرات و عوارض این موضوع بر گسترش آلودگیهای محیط زیستی نظیر آلودگی صوتی چشمپوشی کرد.
او با اشاره به آثار و عوارض زیانبار آلودگی بر سلامت جسم و روان افراد از جمله عصبانیت، کاهش تمرکز و یادگیری، اختلال در خواب، فشار خون و ناراحتیهای قلبی، اظهار کرد: آلودگی صوتی در شهرهای بزرگ، دارای منابع متعددی است که از بین آنها، ترافیک معابر شهری به دلیل گستردگی، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است اما سایر منابع مانند ترافیک هوایی و ریلی نیز دارای اهمیت زیادی هستند.
میرزایی قمی با بیان اینکه بسیاری از فرودگاهها در بدو تأسیس و افتتاح خارج از منطقه شهری ساخته میشوند، اما با گذشت زمان و توسعه شهرها ناگزیر فرودگاهها در داخل منطقه شهری قرار میگیرند، تصریح کرد: پیامد این امر افزایش تراز صوتی در مناطق شهری مجاور فرودگاه به علت نزدیک شدن به مسیرهای پروازی هواپیماهاست و از این رو، برنامهریزی دقیق برای مکانیابی مناسب و سازگار با تراز صوتی محلی برای فرودگاهها، از مسائل و مشکلات آتی جلوگیری خواهدکرد.
او با اشاره به اینکه بر اساس استاندارد سال 2002 اروپا درخصوص ارزیابی و مدیریت آلودگی صوتی محیطی، تهیه و تدوین نقشههای آلودگی صدا به همراه راهکارهای اجرایی هر پنج سال یک بار در دست انجام است، اظهار کرد: شرکت کنترل کیفیت هوا در راستای تکالیف محول شده از سوی شورای اسلامی شهر تهران بر اساس مصوبه "برنامه عملیاتی کاهش آلودگی صوتی شهر تهران" اقدام لازم را در این خصوص انجام داد.
میرزایی قمی با بیان اینکه بر اساس برنامه مذکور، ابتدا نسبت به مدلسازی نقشه تراز صوتی ناشی از تردد خودروها در شهر تهران اقدام کردیم و در ادامه، برای اولین بار مدلسازی آلودگی صوتی ناشی از ترافیک هوایی بر اساس متدها و روشهای نوین روز دنیا صورت گرفت، تصریح کرد: نتایج مربوطه در قالب نقشههای تراز صوتی ترافیک هوایی بر روی سایت این شرکت به آدرس http://noise.tehran.ir بارگذاری و در دسترس عموم قرار دارد.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اینکه مقدمات اجرای این پروژه از سال ۱۴۰۰ آغاز شده و تهیه و تدوین نقشه توسط کارشناسان خبره این شرکت با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری و با استفاده از نرمافزار تخصصی مدلساز آلودگی صوتی Cadna A انجام شده است، خاطرنشان کرد: با کمک این مدلسازی، علاوه بر پیشبینی وضعیت آلودگی صوتی در سالهای آتی، میتوان اجرای سناریوهای مختلف و راهکارهای کاهش آلودگی صوتی ناشی از فعالیت فرودگاه مانند تغییر مسیر و زاویه پرواز، نحوه کم و زیاد کردن ارتفاع هواپیما و مدیریت پروازهای شبانه را مورد بررسی قرار داد.