همشهری آنلاین - مریم سرخوش: منشور کرامت مادری دستورالعمل جدید ابلاغی از سوی وزارت بهداشت به مراکز درمانی است، شامل سه بخش؛ تکریم کلامی، فرآیندی و ساختاری. دلیلش هم این بوده که شکایتهایی از سوی مادران باردار در برخی مراکز درمانی به معاونتهای بهداشت و درمان رسیده که هر چند تعداد آنها زیاد نبوده اما به دلیل اهمیتش با ابلاغ این منشور همراه شده است.
صابر جباری، رئیس مرکز جوانی جمعیت و سلامت خانواده وزارت بهداشت درباره آمارهای برخورد نامناسب با مادران باردار در مراکز درمانی به همشهری میگوید: آمار شکایت از برخوردهای نامناسب در بلوکهای زایمانی با مادران چندان بالا نیست اما همین موارد کم هم باید حذف شوند. ما گزارشهایی داریم که مادران به دلیل زایمان فرزندان سوم و چهارم مورد تمسخر قرار میگیرند. نباید فرزندآوری به دلیل چنین برخوردهایی تحتالشعاع قرار بگیرد و ما هم بر اساس مصوبههای قانونی به دنبال به حذف چنین مواردی هستیم.
او درباره این که وزارت بهداشت در این باره چه نظارتهایی را در دستور کار دارد، توضیح میدهد: این موارد از سوی اداره نظارت بر درمان وزارت بهداشت پیگیری میشود. اما چون ذینفع اصلی مادر است و نگاه ما هم ایجاد رضایت مادران، چنانچه برخوردهای نامناسب با مادران در مراکز درمانی وجود داشته باشد، آنها میتوانند با ثبت شکایت، این موارد را گزارش کنند. هر گونه گزارش از سوی اداره نظارت بررسی میشود اما اگر موارد گزارش شده مستند باشد رای قاطعتری هم درباره آن صادر خواهد شد.
جباری با تاکید بر این که سامانه 190 آماده دریافت شکایات مادران باردار است، ادامه میدهد: اگر کادر درمان خطایی را در این زمینه مرتکب شوند بر اساس مصوبه قرارگاه جوانی جمعیت، تحت رسیدگی قرار میگیرند. همچنین بر اساس قانون جوانی جمعیت پرداخت کارانه عوامل بلوک زایمان مبنی بر رضایت مادر از فضای فیزیکی، برخورد، خوشایندسازی محیط زایمان و... خواهد بود.
این مسئول درباره جزئیات منشور کرامت مادری هم بیان میکند: این مشنور شامل تکریم کلامی، فرآیندی و ساختاری است. در بخش تکریم کلامی، مشخص کردیم که چه جملاتی باید در مواجهه با مادران باردار استفاده و از چه کلمات و جملاتی نباید استفاده شود. در تکریم فرآیندی هم بخشی از فرآیندهایی را که ممکن است در ارائه خدمات بهصورت خواسته یا ناخواسته باعث شود کرامت مادر رعایت نشود، لحاظ و مصادیق آن را مشخص کردیم. تکریم ساختاری هم تأکید شده که برای رفاه حال مادران باردار، پارکینگهای موجود در مراکز درمانی در اختیار آنها قرار بگیرد و امکانات لازم برای تسهیل تردد مادران باردار در بخشهای درمانی فراهم شود.
به گفته جباری قرار است در بیمارستانها خطهایی ویژه برای مادران باردار طراحی و تعبیه شود که آنها با دنبال کردن این خطوط با سرعت و سهولت بیشتری به مراکز مرتبط با درمان و مراقبت مادران باردار برسند.
آزارهای کلامی محدود است
البته پیش از این هم سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت در حاشیه نشست خبری دهه فجر در پاسخ به همشهری درباره برخوردهای نامناسب با مادران به این نکته اشاره کرد که موضوع آزارهای کلامی علیه مادران باردار در مراکز درمانی بسیار محدود است.
او با تاکید بر این موضوع کرامت مادران باردار برای وزارت بهداشت دارای اهمیت است، گفته بود، حتی اگر یک مورد آزار کلامی علیه مادران باردار وجود داشته باشد، خوشایند نیست و ما به این موضوع رسیدگی میکنیم.