به گزارش همشهری آنلاین، علی استادهاشمی، رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد: از ابتدای اسفند امسال دیگر نیازی به نسخه کاغذی برای گرفتن هزینه بیمه تکمیل درمان نیست.
این مقام بیمه مرکزی در نشستی با خبرنگاران درباره حذف نسخ کاغذی در فرآیند پرداخت خسارت بیمههای تکمیل درمان اظهار کرد: موضوع هاب درمان ۲ سال پیش آغاز شد، چند نهاد دولتی باید همکاری کنند تا نسخ الکترونیک را اجرایی کنیم، این موضوع نیاز به هماهنگی بیمههای پایه، بیمههای تکمیلی، وزارت بهداشت و مراکز درمانی و داروخانهها دارد.
وی افزود: بیمه تکمیلی با بیمه گر پایه در این رابطه هماهنگ شده و اطلاعات را ارسال میکنند، تا هفته اول اسفند موضوع نهایی شده و تا اسفند نیازی به نسخه کاغذی نخواهد بود.
پرداخت خسارت تصادف هم آنلاین میشود
استادهاشمی درباره سرنوشت وعده صدور کروکی آنلاین هم گفت: طبق آخرین هماهنگی بیمه مرکزی و پلیس راهور کروکی برخط اجرایی شده و خسارت به صورت الکترونیکی پرداخت خواهد شد.
او با بیان اینکه ظرف مدت ۲ ساعت فرآیند بیمه شخص ثالث کوتاه شده است، افزود: در این زمینه با پلیس راهور اقدامات خوبی انجام شده است، ارزیابی خسارت و پرداخت خسارت در آینده آنلاین خواهد شد.
رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به کروکی آنلاین گفت: هنگام بروز تصادفات، مدت دو ساعت زمان میبرد تا زمانی که اطلاعات به بیمه مرکزی منتقل شود و هدف ما این است که همه این اقدامات بهصورت آنلاین انجام شود تا دیگر نیازی به حضور مردم در بیمه نباشد.
او توضیح داد: در بحث کروکی برخط بیمه برای تبلتها و سرورها تامین مالی را انجام دادیم تا این امکانات اختیار پلیس راهور برسد. البته سال گذشته پلیس راهور بدون برخط شدن بهصورت پایلوت روی تبلتها این طرح را اجرا کرد اما از ۱۳ آذر امسال جریان داده به صورت آنلاین بین بیمه و پلیس راهور برقرار شد و اکنون با وارد کردن جزییات، دادهها بهصورت آنلاین در سیستم فراجا قرار میگیرد و به بیمه مرکزی منتقل میشود.
وی افزود: در آخرین جلسه مقرر شد کارگروهی بین بیمه و پلیس راهور تشکیل شود و بهصورت هفتگی تمام اختلالات را بررسی کرده تا زمان حضور پلیس در زمان حادثه و ثبت اطلاعات کاهش پیدا کند. اکنون هنگام بروز تصادفات، مدت دو ساعت زمان میبرد تا زمانی که اطلاعات به بیمه مرکزی منتقل شود. البته همچنان ممکن است مشکلات اینترنتی وجود داشته باشد اما ما در تلاش برای رفع مشکلات هستیم. هدف ما این است که همه این اقدامات بهصورت آنلاین انجام شود تا دیگر نیازی به حضور مردم در بیمه نباشد.
چرا کارت سبز لغو شد
به گفته استادهاشمی، فاصله رعایت استانداردهای جهانی برای بیمه حمل و نقل و ترانزیت جهانی زمانبر شد و به همین دلیل بیمه سبز ترانزیت لغو شد اما در شرایط فعلی موانع اساسنامه بر طرف شده، خسارتها پرداخت شده و با رایزنیها در حال برطرف کردن تعلیق این بیمه سبز ترانزیت برای رانندگان ایرانی هستیم. وی افزود: امروز مشکل بیمه ترانزیت رانندگان ایرانی حل شده و هیچ رانندهای نمیتواند بگوید به علت نبود بیمه قادر به ترانزیت و خروج از سفر نیستیم.
صدور بیمه شخص ثالث با سبک جدید
رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص محاسبه حق بیمه شخص ثالث بر اساس قاعده ریسک رانندگان هم اظهار کرد: در بحث رانندهمحوری، بیمهنامه باید بر اساس رفتار راننده تعریف شود، چون راننده پرخطر به بیمه صدمه بیشتری میزند. از این رو سامانه خود را در بیمه مرکزی تعریف کردیم؛ اما دادهها را باید از پلیس راهور دریافت کنیم. قرار شده بعد از اینکه کروکی برخط به نتیجه رسید که احتمالا تا پایان سال خواهد بود، موضوع رانندهمحوری را دنبال کنیم و سال آینده میتوانیم استارت بزنیم.
شرکت بیمه ورشکسته نداریم
رییس کل بیمه مرکزی در واکنش به شایعه ورشکستگی ۱۰ شرکت بیمهای کشور گفت: برخی شرکتهای بیمه اطلاعات ناقصی را ارایه میکنند و این درست نیست البته ملاک بیمه مرکزی تنها ملاک افزایش پرتفوی را ملاک قرار نمیدهد و بایستی تمام موارد در نظر گرفته شود الان در حال حاضر هیچ کدام از شرکتها از شاخصهای اعلامی افول نداشته و شرکتی که نتواند توانگری خود را مراعات کند رصد و رسیدگی میشود و هیچ شرکتها مشکل ورشکستگی ندارند.
واکنش بیمه مرکزی به آتش سوزی بیمارستان گاندی
رییس کل بیمه مرکزی در خصوص آتشسوزی بیمارستان گاندی و پرداخت بیمه گفت: در مورد آتشسوزی بیمارستان گاندی و موارد دیگر موضوع این است که هنگام نرخگذاری برای ساختمان در مواردی سطح بالا است و باید کارشناس نرخگذاری کند ابتدا باید بررسی کنیم که در بیمارستان گاندی این اقدام انجام شده یا خیر؟ شرکت بیمه باید کارشناسی ریسک درستی در بیمهنامه داشته باشد و چنانچه این اقدام درست باشد بیمهگذار مکانهای پرریسک نباید ورود کند.