معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: ۲۰ اینفلوئنسر از کشورهایی از جمله چین، مالزی و برزیل به ایران برای تولید محتوای گردشگری می‌آیند. 

به گزارش همشهری آنلاین، علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در نشستی پیرامون برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران که امروز در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد گفت: نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته از ۲۳ تا ۲۶ بهمن در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود.

وی گفت: این نمایشگاه که از بزرگترین نمایشگاه‌های کشور است، در ۲۰ سالن و ۶۰ هزار متر مربع و با ۹۸۷ غرفه مشارکت کننده برگزار می‌شود. ۹ سالن آن به شرکت‌های دانش بنیان، یک سالن با حضور مشارکت کنندگان خارجی و یک سالن برای گردشگری سلامت در نظر گرفته شده است. برای هر استان نیز تم‌های مختلفی در نظر گرفته‌ایم.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی افزود: حضور گروه‌های آئینی یکی از ویژگی‌های دیگر نمایشگاه است همچنین بخش گردشگری خوراک به صورت ویژه دیده شده است. یکی از جلوه‌های نمایشگاه امسال حوزه سرمایه‌گذاری است. در این چند روز ۶۰۰ بسته سرمایه‌گذاری در کنار ۱۵۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری با مشارکت معاونان استانداری‌ها ارائه می‌شود.

شالبافیان تصریح کرد: کشورهای روسیه، ترکیه، مالزی، اندونزی، تایلند، ازبکستان، ویتنام، تاجیکستان، زیمباوه، تانزانیا و سریلانکا در این نمایشگاه غرفه دارند. همچنین برای شرکت کنندگان خارجی فضاهای گفت وگو تهیه شده است. ضمن اینکه ۶۹ دفتر خدمات مسافرتی خارجی به غیر از دفاتری که غرفه دارند اعلام حضور کردند که بیشتر از شهرهای کازان و سنت پترزبورگ روسیه هستند.

وی افزود: بازدیدکنندگانی از مالزی اندونزی، عراق و تونس خواهیم داشت. همچنین مسئولانی از جمله دبیرکل سازمان جهانی گردشگری و هیأت همراه، دبیر کل اکو و سازمان همکاری‌های اسلامی و رئیس کمیته گردشگری ازبکستان به نمایشگاه ملی آیند. دانشجویان بیش از ۲۰ دانشگاهی که رشته گردشگری دارند نیز در این برنامه حضور دارند.

وی گفت: در نمایشگاه، رویدادهای جانبی متعددی از جمله نشست با معاونت‌های عمرانی و رؤسای شوراهای شهرها برگزار می‌شود. همچنین نشست شهرداران سه شنبه ۲۴ بهمن برگزار خواهد شد. میزگردها و دوره‌های آموزشی نیز یکی از اصلی‌ترین بخش‌های نمایشگاه است.

معاون گردشگری گفت: باید نتایج برگزاری نمایشگاه ارزیابی شود اما اینجا محلی برای نمایش و عرضه داشته است این یکی از اصلی‌ترین اهداف است. به همین دلیل یکی از تم‌های نمایشگاه، سرمایه‌گذاری است. پاسخ به سوالات سرمایه گذاران در این نمایشگاه انجام می‌شود. نمایشگاه یکی از مهمترین محفل ذی نفعان است پس باید هدفمند و پر شور برگزار شود.

وی ادامه داد: ۲۰ اینفلوئنسر از کشورهایی از جمله چین، مالزی و برزیل به ایران برای تولید محتوای گردشگری می‌آیند. تولید محتوای خوبی در حوزه گردشگری کشورهای که لغو روادید شده، انجام شده است که بخشی از آن‌ها در نمایشگاه رونمایی می‌شود. از کشورهای لغو روادید شده آژانس‌های گردشگری نیز در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند.

شالبافیان گفت: حضور گروه‌های رسانه‌ای را در کشور داشته‌ایم. این کار مستمری است که همیشه انجام می‌شود. بازیگر بالیوودی نیز به ایران آمد و چند وقت پیش یک نشست رسانه‌ای هم برگزار کرد.

مصطفی فاطمی مدیرکل گردشگری داخلی در این نشست گفت: تم نمایشگاه سال بعد مشخص شده است. تم هر استان را اداره کل‌های میراث فرهنگی مشخص و طراحی کرده‌اند.

وی افزود: سال قبل که بخش‌هایی، موضوع خوراک بیشتر دیده شد، انتقاد به نمایشگاه افزایش پیدا کرده بود. سعی کردیم این موضوع را حل کنیم امسال اعلام شد که خوراک حذف می‌شود باز هم انتقاد کردند به همین دلیل گفتیم یک بخش جدا برای آن در نظر گرفته شود ۲۶ گروه آئینی نیز در برنامه حضور دارند. عمده مشکل ما آب و هواست و گروه‌های موسیقی ترجیح می‌دادند که در سالن برنامه داشته باشند. زمان‌بندی اجرای برنامه‌های موسیقی اعلام می‌شود.

نیما آذری رئیس هیأت مدیره مؤسسات آموزشی گردشگری کشور نیز در این نشست گفت: در این نمایشگاه ریاست کمیته آموزش نمایشگاه را نیز بر عهده دارم.

وی گفت: ساختار نمایشگاه به سبب نوع مخاطب و تنوع رویداد نمی‌تواند ساختار عمیق با زمان مکفی باشد به همین دلیل به معرفی پتانسیل‌ها می‌پردازیم بنابراین ۴۲ برنامه برگزار می‌شود.


چالش‌های سرمایه‌گذاری و واکاوی ظرفیت‌های نوظهور از جمله برنامه‌های آموزشی این چند روز است. همچنین ۷ پنل و ۲۴ کارگاه آموزشی از جمله گردشگری کشاورزی آینده گردشگری در عصر هوش مصنوعی و… را داریم.

نیک بین دبیر همایش گردشگری سلامت در نمایشگاه نیز گفت: این همایش در دو روز اول نمایشگاه برگزار می‌شود همچنین پیرامون گردشگری سلامت، ۸۵ مقاله ارزشمند به دست ما رسیده است. با داوری انجام شده تا کنون ۵۱ مقاله مورد پذیرش قرار گرفته است و برنامه ریزی برای ۶ پنل تخصصی انجام شد.

در این نشست اعلام شد که ۶۰۰ بسته سرمایه‌گذاری در نمایشگاه گردشگری ارائه می‌شود. همچنین ۴۶۳ شرکت شامل بوم گردی‌ها، آژانس‌ها و مجتمع‌های گردشگری در ۹ سالن به موضوع سرمایه‌گذاری می‌پردازند.