امروزه صنعت ساختمان نیز مانند بسیاری از صنایع دیگر دچار تغییر و تحول شده و با توجه به نیاز بشر، ساخت سازه‌های ایمن در حجم و ابعاد گسترده و ایجاد کاربری‌ها مختلف؛ طراحی سازه‌ها هم مدرن شده است.

گروه صنایع میهن‌سازان به عنوان یکی از کارخانجات تخصصی قالب های پلیمری ساختمان، همراه با تحول صنعت ساختمان پیشرفته و از دهه هشتاد، در شهرک صنعتی گلگون تهران، کارش را با تولید قطعات پلیمری آغاز کرده و اکنون در زمینه تولید ساختمان‌های ایمن با فناوری‌های نوین جهانی فعالیت دارد و به طور تخصصی قالب‌های پلاستیکی سقف و سازه را طراحی، تولید و صادر کند. در این مطلب با ما همراه باشید تا با محصولات این مجموعه و کاربرد هر کدام از آنها بیشتر آشنا شوید.

یوبوت چیست؟

سبک سازی ساختمان‌ها و سازه‌ها از گذشته تا به امروز یکی از دغدغه اصلی ساختمان سازان بوده و هست، زیرا هر چه سازه سبک‌تر باشد در برابر زلزله مقاومت و استحکام بیشتری دارد. یوبوت(U-Boot) قالبی پلاستیکی است که برای ساختن دال‌های بتنی دوطرفه‌ی سبک و توخالی استفاده می‌شود. قالب‌های سقفی یوبوت بر پایه پلیمر و از جنس پلی پروپیلن ساخته می‌شوند که دارای هندسه مکعبی اما توخالی هستند. این قالب های مربعی شکل دارای ارتفاع های متفاوتی هستند و با قرار گرفتن میان دال، در قسمتی که بتن از نظر سازه ای کاری انجام نمی دهد، موجب کاهش حجم بتن مصرفی و کاهش چشمگیر وزن سقف می‌شوند. سیستم یوبوت در واقع یکی از مدرن‌ترین سیستم‌های موجود برای سقف ساختمان‌هاست که این روزها در کشورمان نیز بسیار رایج است و در پروژه‌های ساختمانی بسیاری استفاده می‌شود.

کاربردهای یوبوت؟

همانطور که پیش‌تر گفته شد یوبوت به منظور سبک‌سازی سازه‌های بتنی طراحی و تولید شده است. از مزایای استفاده از این سیستم می‌توان به کاهش حجم بتن و وزن سقف، مقاومت در برابر زلزله با کاهش نیروی اینرسی، مقاومت در برابر انتقال اصوات، امکان افزایش فاصله میان ستون‌ها و در نتیجه ایجاد فضای بیشتر در کاربری‌های مختلف اشاره کرد.

انواع یوبوت

به طور کلی قالب‌های یوبوت به دو دسته تزریقی و بادی تقسیم می‌شوند. یوبوت تزریقی همانطور که از نامش پیداست طی فرایند تزریق پلاستیک تولید می‌شود. ابعاد این قالب‌ها مطابق استاندارد 52 * 52 سانتیمتر است و در ضخامت‌های مختلفی به شکل سوراخ‌دار و بدون سوراخ و تک و دوبل در بازار موجود است. یوبوت‌ بادی به وسیله تکنولوژی بادی تولید می‌شود و هزینه کمتری نسبت به یوبوت تزریقی دارد. این یوبوت‌ها معمولاً در ابعاد 30 * 30 تولید می‌شوند که همین مورد باعث می‌شود به تعداد بیشتری از آنها در مقایسه با یوبوت‌های تزریقی در یک فضای یکسان نیاز باشد. یوبوت‌ بادی مقاومت کمتری نسبت به نوع تزریقی دارد و در صورت فشار، امکان دفرمه شدن آن وجود دارد؛ مشکلی که در یوبوت‌های تزریقی مشاهده نمی‌شود. همچنین در یوبوت‌های بادی امکان نشستن یوبوت روی مش زیرین وجود دارد در حالی که یوبوت‌های تزریقی با پایه‌های قوی و جنس مرغوب تمام فشارها را به راحتی تحمل کرده و فرم خود را به هیچ عنوان از دست نمی دهند. از نظر حمل و نقل و انبارداری نیز یوبوت‌های تزریقی به این دلیل که در هم فرو می‌روند و فضای کمتری را اشغال می کنند، نسبت به یوبوت‌های بادی در کاهش هزینه‌ها برتری دارند.

وافل چیست؟

سقف وافل نوعی سازه بتنی است که به‌وسیله بتن مسلح ساخته می‌ شود و ظاهری مدرن و پنجره‌ای شکل دارد. همان طور که از نام این سازه پیداست، ظاهرش شبیه نان وافل بوده و نامگذاری آن نیز به همین‌ دلیل است. در اجرای این نوع سقف از قالب‌های مخصوصی به نام وافل که ساختاری مشبک دارند استفاده می‌شود. قالب‌های وافل از نوع غیرماندگار هستند و بعد از فرایند بتن‌ریزی از بتن جدا می‌شوند. به همین دلیل امکان استفاده مجدد از آنها فراهم است و بعد از اتمام عمر مفیدشان، قابل بازیافت هستند.

کاربردهای وافل

کاربرد سقف وافل اغلب در ساختمان‌هایی با ارتفاع بالای 12 متر و مکان هایی است که با هدف کاهش وزن مرده سازه ایجاد شده اند. کاربرد سقف وافل بیشتر در محیط‌هایی است که کاهش تعداد ستون و افزایش فاصله‌ بین ستون‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد؛ مانند استخرهای سرپوشیده، بیمارستان‌ها، سوله‌های صنعتی، کتابخانه‌ها، هتل‌ها، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های مترو و...

انواع وافل

در حالت کلی سقف وافل در نوع یک‌طرفه و دوطرفه تولید می‌شود که کاربرد این دو مدل با توجه به دهانه سازه مشخص خواهد شد. مکانیزم انتقال بار در سقف‌های یک طرفه، در یک جهت و همانند سیستم تیرچه بلوک است و به جای استفاده از یونولیت یا بلوک از قالب های پلاستیکی وافل استفاده می شود و بعد از استخراج، سقف شکلی شبکه‌ای به خود می‌گیرد در حالی که در سقف‌های وافل دوطرفه، مکانیزم انتقال بار در دو جهت و همانند سیستم دال دوطرفه است و به جای استفاده از دال‌های سنگین و دائمی از قالب های پلیمری سبک و قابل استخراج استفاده می‌شود. از نظر ظاهری هم وافل یک‌طرفه عموما به‌شکل قالب‌های مستطیلی است و نمونه دوطرفه قالب‌های مربعی شکل دارد. در وافل دوطرفه به دلیل استفاده از میلگرد بیشتر هزینه نهایی سازه بالاتر است ولی برای سازه‌هایی با دهانه بزرگ کاربردی‌تر است.

قالب چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از مهمترین مراحل در ساخت سازه‌های بتنی، نحوه قالب‌بندی آن است. به همین دلیل اجرای آن توسط مجری سازه‌های بتنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و علاوه بر تجهیزات ایمن، نیازمند رعایت اصول و روش‌های استاندارد و مناسب است. از قالب‌ها در قالب‌بندی قسمت‌های مختلفی مانند ستون، دیوار برشی، تیر، فونداسیون، سقف و … استفاده می‌شود. قالب‌های تخت پلاستیکی یکی از بهترین جایگزین‌ها برای قالب‌های چوبی و فلزی است که از آن می‌توان در قسمت‌های مختلفی از سازه جهت قالب‌بندی استفاده کرد.

مزایای استفاده از قالب‌های پلاستیکی

1. وزن سبک‌تر و استفاده راحت‌تر

2. عدم نیاز به روغن‌کاری

3. دوست‌دار محیط زیست

4. امکان شست‌وشو با آب

5. دیدن روند بتن‌ریزی از پشت قالب

6. وزن و قیمت پایین‌تر در مقایسه با قالب‌های فلزی

اسپیسر چیست و چه کاربردی دارد؟

اسپیسر یا فاصله‌گذار محصولی است از جنس پلاستیک مقاوم در برابر ضربه و فشار و حمله سولفات‌ها که به علت کارایی و سهولت، امروزه کاربرد بسیار زیادی در صنایع راه و ساختمان دارد و در اشکال مختلف تولید می‌شود. اسپیسر با ایجاد فاصله دقیق و یک‌دست بین قطعات مورد نظر به طور مثال آرماتور و قالب، به شما این امکان را می‌دهد تا به نتیجه نهایی مطلوب دست پیدا کنید.

گروه صنایع میهن سازان به‌عنوان تولید کننده و صادرکننده تخصصی انواع وافل صادراتی، یوبوت صادراتی، قالب و اسپیسر؛ با به‌کارگیری مواد اولیه مرغوب و با وزن استاندارد و کیفیت و استحکام بالای محصولات توانسته به بازارهای بین المللی راه پیدا کند. جنس مرغوب، طراحی حرفه‌ای و کنترل کیفیت بسیار بالای قالب‌های تولیدی این واحد در کنار شبکه گسترده ارسال سریع به تمام نقاط ایران و کشورهای منطقه، وجه تمایز گروه صنایع میهن سازان با رقباست که این مهم باعث ماندگاری مشتریان و از همه مهم‌تر جلب رضایت خاطر مصرف‌کنندگان شده است.

گروه صنایع میهن سازان هم اکنون علاوه‌بر تهران در اصفهان و شیراز نیز دارای خطوط تولید و شبکه گسترده ارسال داخلی و خارجی بوده و محصولاتش را مستقیماً در کمترین زمان ممکن به دست مشتریان عزیز در تمام نقاط ایران و کشورهای منطقه می‌رساند. شما می‌توانید از طریق تماس با شماره‌های زیر یا از طریق مراجعه به وب‌سایت www.mihansazan.com اطلاعات لازم در خصوص خرید سازه‌های مختلف را کسب کنید.

آدرس کارخانه: تهران، جاده قدیم کرج، شهرک صنعتی گلگون، خیابان اول شمالی، شماره تماس: 02122067359 یا 09128129827

انبار جنوب: آدرس: شیراز، بلوار خلیج فارس، شماره تماس: 07137211606

برچسب‌ها