تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۸

الهام اناری: نمایش چند کمدی در کنار فیلم‌های بحث‌بر‌انگیز چشم‌انداز اکران تابستان را روشن نشان می‌دهد اگر در آن سوی آب‌ها، آغاز فصل گرما با اکران موجی از فیلم‌های پاپ‌کورنی همراه می‌شود که مخاطب تین‌ایجر را هدف قرارداده (همچنان که پاییز موعد اکران فیلم‌های حیثیتی است)، اینجا برنامه مدونی برای اکران وجود ندارد.

هرچند به شکل سنتی، تابستان به واسطه افزایش اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، به‌عنوان فصلی ویژه مورد‌نظر سینماگران بود.

تابستان امسال چند کمدی مانند «هرچی تو بخوای»‌و «خروس‌جنگی» در کنار فیلم‌هایی چون «خاک آشنا» و «صداها» روی پرده می‌آیند، ضمن اینکه اکران «درباره الی» هم عملاً از آغاز تابستان به‌صورت جدی آغاز می‌شود؛ روزهایی که تب انتخابات در جامعه پایین آمده باشد. گیشه سینمای ایران در سال88 تا به امروز جز برای «اخراجی‌ها 2» و در مرحله‌ای پایین‌تر «سوپراستار»، برای فیلم دیگری چندان پررونق نبوده است و باید دید آمدن فیلم‌های تازه در فصل گرما می‌تواند این روند را تغییر دهد یا خیر؟

امشب شب مهتابه

دومین ساخته بلند محمد‌هادی کریمی، روایتگر روزهای آخر زندگی یک خواننده جوان است. فیلم فضایی احساساتی و عاشقانه دارد و مهناز افشار و دانیال عبادی نقش‌های اصلی‌اش را ایفا کرده‌اند. احسان خواجه‌امیری در چند صحنه فیلم جای بازیگر اصلی خوانده است. «امشب شب مهتابه» در بیست‌و‌هفتمین جشنواره فیلم فجر هم به نمایش درآمد و جای «اخراجی‌ها 2» روی پرده آمده است. فیلم به گفته سازندگانش برای عموم خانواده‌ها ساخته شده و قرار نیست صرفاً جوان‌ها را جذب کند.«غیرمنتظره» فیلم قبلی کریمی، فروش متوسطی داشت و باید دید «امشب شب مهتابه» چه وضعیتی در گیشه پیدا می‌کند.

هر چی تو بخوای

از آخرین حضور محمدمتوسلانی به عنوان کارگردان، سال‌های زیادی می‌گذرد. «دو روی سکه» آخرین فیلم متوسلانی که در اوایل دهه70 به‌نمایش درآمد، با اقبال نسبی تجاری مواجه شد. در فاصله بیش از  15سال، او هیچ فیلمی را جلوی دوربین نبرد. «هرچی تو بخوای» تازه‌ترین کار این فیلمساز قدیمی که به‌تازگی روی پرده آمده، مضمونی کمدی دارد و لادن مستوفی، مجید صالحی و حسن شکوهی ازجمله بازیگرانش هستند.

متوسلانی تجربه‌ای طولانی در زمینه سینمای کمدی دارد. چه در دورانی که به همراه گرشا رئوفی و منصور سپهرنیا گروهی سه نفره را تشکیل داده بودند و چه در سال‌های پس از انقلاب که «کفش‌های میرزانوروز» را کارگردانی کرد. فیلم‌های متوسلانی اغلب ساده و روان بوده‌اند و «هرچی تو بخوای» هم چنانکه از نامش برمی‌آید، با رویکرد به جلب توجه مخاطب عام ساخته شده است. فیلم ماجرای دختر جوانی است که اتومبیل فردی را می‌دزدد.

خروس‌ جنگی

«خــروس‌جنگی» دیــگر کمدی تابستان امسال است. یک کمدی موقعیت که مریلا زارعی و
رضا عطاران نقش‌های اصلی‌اش را ایفا کرده‌اند. «خروس جنگی»‌درباره زن و شوهری است که جایشان با هم عوض می‌شود. خطی آشنا در سینمای کمدی که قرار است موقعیت‌های خنده‌داری را به‌همراه داشته باشد. مسعود اطیابی کارگردان «خروس‌ جنگی»‌ قبلا فیلم «مصائب دوشیزه» را کارگردانی کرده و به‌نظر می‌رسد این‌بار فتح گیشه را مدنظر قرار داده است. اینکه بیشتر فیلم‌های پرمخاطب این سال‌ها را آثاری کمدی تشکیل داده‌اند، در ترغیب فیلمسازان برای فعالیت در این ژانر سهم قابل‌ملاحظه‌ای داشته و مسعود اطیابی یکی از این کارگردانان است که پس از فروش نه‌چندان جالب‌توجه ساخته‌ اولش، این بار از معناگرایی به کمدی‌سازی گرایش پیدا کرده است. طبیعی است که فیلم برای توفیق تجاری، روی رضا عطاران حساب ویژه‌ای باز کرده باشد.

دلخون

محمدرضا رحمانی که فیلم اکران‌نشده «ستایش»‌را در کارنامه دارد، در «دلخون»‌به سراغ مضمونی تلخ رفته است. «دلخون» یک درام اجتماعی است که روایتگر زندگی مردی است که همسرش را به قتل رسانده و حالا در انتظار چوبه دار به‌سر می‌برد ولی با ورود یک وکیل زن جوان، سیر حوادث به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. نقش قاتل را حامد بهداد و نقش وکیل زن را الناز شاکردوست ایفا کرده‌اند. «دلخون»‌در بیست‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر به‌نمایش درآمد و البته واکنش‌های چندانی را برنینگیخت.

پسر تهرونی

از جمله فیلم‌هایی است که امید به موفقیتش در گیشه می‌رود. حضور چهره‌هایی چون امین حیایی و محمدرضا شریفی‌نیا و همچنین سابقه کاظم راست‌گفتار در ساخت آثار گیشه‌پسند و تهیه‌کننده‌ای که صرفاً در سینمای تجاری فعالیت داشته و اغلب آثارش به‌لحاظ اقتصادی موفق بوده‌اند، «پسر تهرونی» را به یکی از گزینه‌های فتح گیشه در تابستان تبدیل کرده است.

صداها

فرزاد موتمن پس از ساخت «باج خور» و «جعبه موسیقی» که ارتباطی با 2 ساخته‌ اولش به‌خصوص «شب‌های روشن» نداشتند، با «صداها» به سینمای مألوفش بازگشته است. «صداها» در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و در مجموع با واکنش‌های مثبت مواجه شد. فیلم، داستانی کلیشه‌ای را  با پرداختی تازه و روایتی متفاوت تعریف می‌کند. ترکیب بازیگرانش متنوع هستند و اغلب‌شان از کیانیان و‌ رؤیا نونهالی گرفته تا بازیگران تازه نفس و جوان، حضور قابل‌قبولی در فیلم دارند. «صداها» که چندی دیگر روی پرده می‌آید می‌تواند مورد توجه علاقه‌مندان جدی سینما قرار بگیرد. پیش‌بینی فروش خیلی بالا برای «صداها» واقع بینانه نیست ولی فیلم می‌تواند مخاطب خود را بیابد.

خاک آشنا

«خاک آشنا»ساخته پر دردسر بهمن فرمان آرا دیگر فیلم اکران تابستان است. «خاک آشنا» 3 سال پیش ساخته شد. ابتدا گفته شد فیلم در جشنواره بیست و ششم فجر به نمایش در می‌آید ولی جرح و تعدیل‌های وارد شده بر آن‌چنان بود که فرمان آرا را از حضور در جشنواره منصرف کرد. چند ماه بعد «خاک آشنا» چند جایزه اصلی جشن خانه سینما را دریافت کرد و  پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام مشکل فیلم حل شد و پروانه نمایش دریافت کرد.

«خاک آشنا»که فرمان آرا آن را با گروه ثابت این سال‌هایش ساخته، به ارتباط میان یک نقاش میانسال و پسری جوان در روستایی دور افتاده می‌پردازد. تم ارتباط میان نسل قدیم و نسل جدید که در آثار قبلی فرمان‌آرا نیز دنبال شده، اینجا موضوع محوری فیلم است. رضا کیانیان و بابک حمیدیان بازیگران اصلی« خاک آشنا » هستند.

درباره الی

فیلم جنجالی اصغر فرهادی پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام روی پرده آمد. «درباره الی» که در آخرین لحظات مجوز نمایش در جشنواره فجر را گرفت، بیش از تمام فیلم‌های سال‌های اخیر مورد توجه منتقدان قرار گرفت و با توجه به فضای مثبت رسانه‌ای به‌وجود آمده، اکران نوروزی بهترین موعد برای اکران فیلم بود ولی در آخرین ساعات اداری سال 87 و در شرایطی که قرارداد فیلم با گروه سینمایی آفریقا نیز به ثبت رسیده بود، «الی» از اکران بازماند. کمی بعد اعلام شد که فیلم فرهادی در نیمه دوم خرداد روی پرده خواهد رفت.

حالا در حالی که تب انتخابات ریاست‌جمهوری در جامعه بالا رفته، «الی» اکران شده است. البته با توجه به شرایط موجود می‌توان گفت که این فیلم با آغاز تابستان مخاطب خود را خواهد یافت. «درباره الی» با حضور شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، گلشیفته فراهانی، مریلا زارعی، رعنا آزادی ور، مانی حقیقی، احمد مهران فر و پیمان معادی یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های سال‌های اخیر ایران است که در همین روزهای اول اکران خود نیز توانسته توجه تماشاگر را به‌خود جلب کند.