سازمان ملی مهاجرت در قالب طرح «جذب و مدیریت منابع مالی و سپرده‌گذاری اتباع و مهاجرین خارجی در زنجیره‌های تولید کشور» به دنبال ساماندهی بیشتر حضور اتباع در کشور برآمده است.

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: طرح «جذب و مدیریت منابع مالی و سپرده‌گذاری اتباع و مهاجرین خارجی در زنجیره‌های تولید کشور» از سوی سازمان ملی مهاجرت وزارت کشور با همکاری بانک ملی و شرکت مدیریت زنجیره تامین دانش در حال اجراست.

احداث بیش از هزار کارخانه در مناطق محروم ایران و ایجاد یک میلیون فرصت شغلی جدید بدون بودجه دولتی و بدون استفاده از تسهیلات از منابع بانک یکی از مهمترین اهداف اصلی این طرح اعلام شده است.

همچنین با ساماندهی پولی و بانکی سپرده‌های خرد مهاجرین، امتیازاتی همچون خدمات بیمه‌ای، خدمات بانکی، تحصیل در مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای و ... برای کلیه اتباع و مهاجرین خارجی ساکن در ایران به آنها داده می‌شود.

مشکل کارت‌های بانکی اجاره‌ای حل می‌شود؟

با توجه به اینکه اکثریت قریب به اتفاق جمعیت اتباع و مهاجرین خارجی اجازه افتتاح حساب بانکی در بانک‌های ایران ندارند، گرفتن عابر بانک دیگران به‌صورت قرضی یا اجاره‌ای رایج است. براساس گزارش سازمان ملی مهاجرت این اتفاق باعث پولشویی، فرار مالیاتی، هدایت منابع مالی به خارج از کشور به‌صورت غیرقانونی، ذخیره پول نقد در منازل و خارج از سیستم بانکی و تبدیل سرمایه راکد به طلا، نقره و مسکوکات شده است که که تاثیر زیادی در اقتصاد غیرمولد دارد. حل این مشکل یکی از هدف‌های دیگر طرح است.

همچنین در چارچوب طرح جذب منابع مالی اتباع، آنها می‌توانند از بیمه درمان تکمیلی، بیمه حوادث، بیمه زندگی و سرمایه‌گذاری، بیمه مسئولیت مدنی، بیمه آتش‌سوزی، بیمه پس‌انداز و بیمه جبران حق‌الوکاله برخوردار شوند.

بانک ملی نیز برای اتباع مواردی همچون افتتاح حساب سپرده‌گذاری ویژه، حساب ارزی برای نگهداری منابع ارزی آنها، حساب سپرده‌گذاری بلندمدت و پذیرش و نگهداری سکه، طلا، جواهرات و ... را برعهده گرفته است.

چه کسانی مشمول طرح هستند؟

همه کسانی که حضور آنان به‌صورت قانونی در کشور به رسمیت شناخته شده است می‌توانند به‌صورت اختیاری در این طرح شرکت کنند.

دارندگان گذرنامه با پروانه اقامت معتبر، دارندگان دفترچه اقامت، دارندگان کارت هویت، دارندگان دفترچه پناهندگی، مشمولین بازشماری، مشمولین سرشماری، دارندگان دفترچه اقامت ویژه و دارندگان کارت آمایش هشت گروهی هستند که می‌توانند از این طرح استفاده کنند.

مبلغ مورد نیاز برای بهره‌مندی از خدمات این طرح سپرده‌گذاری ۱۰۰ میلیون تومانی اتباع در حساب سپرده‌گذار بانک ملی است. این رقم البته برای سال ۱۴۰۲ تعیین شده است و ممکن است در سال‌های بعد افزایش یابد. این مبلغ قابل پرداخت به‌صورت نقد و اقساط است.

اتباع در ازای این سپرده‌گذاری می‌توانند از خدماتی همچون تمدید آنی مجوز سکونت و تردد از سازمان ملی مهاجرت، پروانه اشتغال از وزارت کار، خدمات بیمه پایه از سازمان تامین اجتماعی و افتتاح حساب برخوردار شوند.

اتباع در صورت تمایل به مشارکت در طرح در مرحله نهایی مجوز اقامت، تردد، اشتغال و بیمه‌نامه دریافت می‌کنند.

اتباع خارجی خواهان حضور در طرح می‌توانند برای ثبت‌نام به ادارات کل اتباع استان‌ها، دفاتر کفالت، دفاتر پیشخوان و مراکز پذیرش بعد از فراخوان مراجعه کنند.

مرحله اول این طرح به‌صورت آزمایشی در استان گلستان اجرا شده است.