همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: شکل مثلثی دارد و در منتهیالیه غرب تهران قرار گرفته و در میان مناطق پایتخت بیست و یکمین است. حدود ۵۱۵۶هکتار مساحت دارد و از جمله بزرگترین مناطق تهران محسوب میشود. ۱۸۶.۳۱۹نفر در آن ساکن هستند و شهرداری در قالب ۳ ناحیه مسئولیت خدمترسانی و مدیریت امور آن را بهعهده دارد. شهرداری تهران در این دوره تلاش کرده با اجرای پروژههای ترافیکی، ورزشی، خدماتی و... سرانههای هفتگانه منطقه را افزایش دهد. مهمترین پروژه منطقه زیرگذر متوسلیان - باغستان است که از آن میتوان بهعنوان ابرپروژه پایتخت نام برد. پروژهای که بهرهبرداری از فاز اول آن سبب کاهش مسافت تردد به طول ۲کیلومتر میشود. در ادامه گزارش مروری به جزییات این پروژه و مهمترین عملکرد شهرداری منطقه در سایر حوزهها خواهیم داشت.
تردد امن در کوتاهترین زمان
اجرای پروژه زیرگذر متوسلیان - باغستان که در تقاطع بزرگراه متوسلیان ورودی باغستان و شهریار واقع شده، دی سال ۱۳۹۸با هدف ایجاد دسترسیهای بهتر و کاهش ترافیک در منطقه عملیاتی شد. قبل از اجرای این پروژه دسترسی مسیر شرق بزرگراه متوسلیان به جنوب تقاطع از طریق دوربرگردان ضلع غربی تقاطع انجام میشد. عرض کم، شکل هندسی نامناسب و ناایمن و همچنین عمر بالای این دوربرگردان کار را برای خودروهای عبوری سخت میکرد و سبب ترافیک میشد. همچنین حرکت از سوی باغستان به سمت کرج(جنوب به غرب) هم بهدلیل نبود دسترسی مستقیم در تقاطع سهراه شهریار، از طریق تقاطع شبدری بزرگراه آزادگان انجام میشد که مسافت ۴.۵کیلومتری این مسیر و ترافیک آن سبب نارضایتی شهروندان شده بود. بنابراین پروژه زیرگذر متوسلیان- باغستان در ۲فاز عملیاتی شد که با بهرهبرداری از فازهای آن مشکلات تردد شهروندان در این محورها حل و عبور و مرور در کوتاهترین زمان و در محوری امن میسر شده است.
زمان آغاز پروژه
تاریخ قرارداد فاز اول پروژه: ۲۶ آذر ۱۳۹۸
تاریخ قرارداد فاز دوم پروژه: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
اقدامات انجام شده
اجرای ۳۲۰ عدد شمع
اجرای ۱۰۰ درصد سقف زیر گذر(تابلیه)
رفع معارض لوله گاز اصلی و برقی پروژه
خاکبرداری رمپ زیر گذر به حجم ۱۵.۰۰۰متر مکعب
بتنریزی ۶.۰۰۰ متر مکعب
اجرای ۳.۱۰۰ متر جدول
اجرای ۲.۵۰۰ تن آسفالت
اجرای ۳۵۰۰ مترمربع نمای بتنی(فیسینگ)
اجرای ۶۲۰ تن میلگرد
تهیه و اجرای ۱۳۵ تن هندریل
اجرای ۱.۵۰۰ مترمربع قرنیز بتنی
انحراف ترافیکی مراحل اول و دوم
پیشرفت فیزیکی تا امروز: ۱۰۰%
دسترسیهای ایجاد شده
دسترسی ایجاد شده با اجرای فاز ۱: دسترسی شرق به جنوب در تقاطع فوق
میزان کاهش مسیر با اجرای فاز ۱: ۲ کیلومتر و حذف مسیر دور برگردان غیر ایمن
دسترسی ایجاد شده با اجرای فاز ۲ (شروع نشده ): دسترسی جنوب به غرب در تقاطع فوق
میزان کاهش مسیر با اجرای فاز ۲ (شروع نشده): ۵/۴کیلومتر کاهش مسیر از دو لوپ شرقی تقاطع آزادگان-فتح
مشخصات فاز اول پروژه
مسیر شرق به جنوب (زیرگذر): ۸ متر شامل دو خط عبور
مسیر جنوب به شرق (رمپ راستگرد همسطح): ۸ متر شامل دو خط عبور
مسیر غرب به جنوب (رمپ راستگرد غیرهمسطح): ۶ متر شامل یک خط عبور
طول مسیر شرق به جنوب (زیرگذر): حدود ۶۰۰ متر
اثرات پروژه
ظرفیت جابهجایی ۸ هزار نفر بر ساعت در ۲ خط عبوری
کاهش ۲ کیلومتر طول مسیر برای هر وسیله نقلیه و صرفه جویی ۲۳ میلیون کیلومتر در طول سال
کاهش ۲.۴ میلیون لیتر مصرف سوخت و کاهش ۳۰۰ تن تولید آلاینده های هوا در طول سال
افزایش سطح ایمنی برای ۲ تصادف فوتی، ۱۵ تصادف جرحی و ۱۰۰ تصادف خسارتی در سنوات قبل
هزینه قطعی پروژه: بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان
اعتبار پروژه تا سال ۱۴۰۱: ۳۲ میلیارد تومان
اعتبار پروژه در سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲: ۸۸ میلیارد تومان
مشکلات پروژه و علل عدم اتمام پروژه در قرارداد فاز ۱
*تیرهای برق معارض در ضلع شمال و جنوب بزرگراه فتح که برای رفع آن ۷۰ میلیارد ریال هزینه شد
*وجود لوله گاز ۱۸ اینچ در ضلع جنوب بزرگراه فتح که از طریق رایزنی رفع معارض شد
*معارض فیبر نوری سازمان ترافیک، لوله آب شهر تهران، کابلهای مخابراتی و فیبر نوری اداره مخابرات و...
*عدم پرداخت مطالبات پیمانکار برابر شرایط عمومی پیمان