گروه بین‌الملل: انفجار مهیب هتل 5‌ستاره پرل کنتیننتال پیشاور سبب شد تا پس از چند روز بار دیگر پاکستان به صدر اخبار رسانه‌های جهان بازگردد.

 پرل کنتیننتال برجسته‌ترین هتل در پیشاور بود. به گزارش شبکه تلویزیونی بی‌بی سی، انفجار بزرگی سه‌شنبه شب باعث تخریب بخشی از یک هتل مجلل در شهر پیشاور در شمال غربی پاکستان شد که در اثر آن دست‌کم 15 نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

گزارش‌ها حاکی است که مردان مسلح پیش از این انفجار به این هتل 5 ستاره حمله کردند. این هتل محل رفت‌وآمد بسیاری از خارجی‌هایی است که به پاکستان می‌آیند.

به گزارش بی‌بی سی، از زمان آغاز عملیات سرکوب طالبان توسط دولت پاکستان یک رشته انفجارها در شهرهای این کشور از جمله پیشاور روی داده است. پیشاور که شهر مهم شمال غربی پاکستان است به دره سوات، صحنه عملیات دولت پاکستان علیه طالبان، نزدیک است.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت حمله سه‌شنبه شب را که شاهدان عینی می‌گویند از 5 کیلومتری قابل مشاهده بود به‌عهده نگرفته است.

به گزارش آسوشیتدپرس، انفجار یک حفره بزرگ ایجاد کرد و تصاویر تلویزیونی حاکی است که بخشی از هتل به‌شدت صدمه دیده است.  لیاقت علی، از مقام‌های پلیس، به نقل از شاهدان عینی دقایقی پس از انفجار به آسوشیتدپرس گفت که 3 مرد با یک کامیون به دروازه هتل نزدیک شدند و به روی ماموران امنیتی آتش گشودند و بعد وارد محوطه هتل شدند. او افزود: آنها هنگامی که با این وسیله نقلیه به ساختمان هتل نزدیک شدند آن را منفجر کردند.

واکنش‌ها

نخستین واکنش به این انفجار را یوسف‌رضا گیلانی نخست‌وزیر پاکستان نشان داد. وی ضمن محکوم کردن این انفجار، وعده داد به‌زودی عاملانش را محاکمه خواهد کرد.  دبیر کل سازمان ملل متحد انفجار در هتل 5 ستاره پیشاور پاکستان را به‌شدت محکوم کرد.

کارمند سازمان ملل متحد که در این انفجار کشته شد، در کمیساریای عالی سازمان ملل در امور مهاجرین کار می‌کرد و برای انجام کمک‌های فوری اخیرا به پاکستان بازگشته بود.

هدف‌های همیشگی

هتل‌های پاکستان همیشه هدف اقدامات تروریستی بوده‌اند. شبکه الجزیره در تحلیلی از این انفجار گفت: وقوع انفجارهایی مانند انفجار مقابل هتل شهر پیشاور، در پاکستان غیرمنتظره نیست.

الجزیره افزود: اوضاع در پاکستان از زمان آغاز تهاجم ارتش پاکستان به نیروهای طالبان در دره سوات متشنج است و در این میان، هتل‌ها همواره اهدافی برای افرادی محسوب می‌شوند که می‌خواهند به نوعی از دولت پاکستان انتقام بگیرند.

تحلیلگر الجزیره افزود: هدف طالبان از اجرای اینگونه حملات، ابتدا ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی است تا به این ترتیب بر روحیه دستگاه‌های نظامی و امنیتی پاکستان که سرگرم جنگ با طالبان هستند تاثیر بگذارند.

همچنین طالبان با اجرای چنین حملاتی قصد دارد دولت پاکستان را تحت فشار قرار دهد یا به عبارت دیگر، مردم را تحریک کند که برای جلوگیری از تکرار اینگونه حملات، دولت پاکستان را تحت فشار قرار دهند تا راه گفت‌وگو با طالبان را در پیش بگیرد و حملاتش را علیه طالبان متوقف کند.

ردپا

نیروهای دولتی پاکستان در سال‌جاری دست به یک عملیات تهاجمی برای سرکوب شورش طالبان در دره سوات زدند.  رهبران طالبان پیش از این قول داده بودند در مقابل آن عملیات دست به حملات انتقام‌جویانه در شهرهای عمده پاکستان بزنند و مدعی سازمان دادن بمب‌گذاری ماه گذشته در لاهور شدند که حداقل 28 کشته به جا گذاشت.

در سپتامبر گذشته نیز یک حمله انتحاری به هتل ماریوت اسلام آباد (پایتخت) باعث مرگ 53 نفر و جراحت بیش از 266 نفر شد.