همشهری آنلاین - گروه سیاسی: بررسی دادهکاویهای انتخابات در فضای اینترنت حکایت از توجه ۴ برابری مردم به موضوع انتخابات طی ۲ ماه اخیر دارد. ۲ مرحله اعلام نتیجه بررسی صلاحیتها از سوی دولت و شورای نگهبان بیشترین تاثیر را در برانگیختن توجه کاربران به انتخابات داشته است. نیمههای دیماه و بهمنماه همزمان با اعلام نتیجه بررسی صلاحیتها فضای کشور انتخاباتیتر شد و جستجوی موضوعات مرتبط با انتخابات از جمله تعداد نامزدهای حوزههای انتخابیه و اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده فعالیتهای انتخاباتی را بیشتر کرد.
موضوع انتخابات براساس اطلاعات گوگل برای مناطق نزدیک به مرزهای غربی کشور مطلوبیت بالاتری دارد و انتخابات برای قومیتهای این نواحی ایران از اهمیت بیشتری برخوردار است. بر این اساس اقوام لر و کرد در استانهای لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، کردستان، کرمانشاه و ایلام بیشترین توجه را به انتخابات دارند. با فاصله گرفتن از مناطق غربی به سمت مرکز کشور این استقبال انتخاباتی روند کندتری پیدا میکند و در استان تهران به کمینهترین حالت خود میرسد. یزد و اصفهان نیز در کنار تهران نرخ مشارکت کمتری در مقایسه با سایر استانها از خود نشان میدهند.
در این بررسیهای آماری مورد خراسان جنوبی نمونه خاصی است که به یک باره جزو استانهای پرجستجوی انتخاباتی قرار گرفته است. علت این اتفاق را بهاحتمال باید در ماجرای حضور ابراهیم رئیسی رئیسجمهور بهعنوان نامزد خبرگان این استان جستجو کرد. او در اعلام صلاحیتهای اولیه، رقیبی در خراسان جنوبی نداشت و بعدتر یک نامزد دیگر با انتقال به خراسان جنوبی بهعنوان رقیب رئیسی معرفی شد.