بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: همچنان که رهبر معظم انقلاب بر روی موضوع انتخابات و مشارکت در آن تاکید داشتند باید گفت دشمنان تمام تلاش خود را مصروف این امر کردند تا این انتخابات را تبدیل به یک رفراندوم علیه جمهوری اسلامی ایران بکنند.

به گزارش همشهری آنلاین، در حاشیه دومین روز از نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌ها، بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، مهمان غرفه همشهری بود و با او چند کلامی درمورد انتخابات پیش رو گپ زدیم که از نظرتان می‌گذرد.

نگهداری در ابتدا گفت: همچنان که رهبر معظم انقلاب بر روی موضوع انتخابات و مشارکت در آن تاکید داشتند باید گفت دشمنان تمام تلاش خود را مصروف این امر کردند تا این انتخابات را به یک رفراندوم علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل کنند و در این راستا تمام تلاش خود را کردند تا مردم را از صندوق‌های رأی دور کرده و مشارکت را به حداقل برسانند.

جهاد تبیین انتخاباتی

او ادامه داد: در همین راستا، جهاد تبیینی که رهبری اشاره دارند، در بحث انتخابات مربوط می‌شود به پاسخ‌دهی و روشنگری درمورد این مسائلی که مطرح شد. در مورد مسائل معیشتی باید گفت، نباید این تصور را داشته باشیم که به دلیل مشکلات معیشتی ما مشارکت نخواهیم داشت. اتفاقا برعکس، هرچقدر مشکل در کشور داشته باشیم، ضرورت حضور در انتخابات بیشتر می‌شود، چرا که انتخابات حل‌کننده مشکلات است. حوزه‌های قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری هستند که می‌تواند کم و کاستی‌های کشور را مرتفع کنند، لذا از این جهت حضور در انتخابات اهمیت خود را پیدا می‌کند. درمورد مسأله فساد در کشور هم باید گفته شود اتفاقا اگر مشارکت بالا برود، نظارت نیز به تبع آن بیشتر و دقیق‌تر می‌شود و در نتیجه امکان فساد کمتر خواهد شد، چرا که شفافیت به این شکل با قدرت پیگیری ‌می‌شود.

نگاهداری بیان کرد: در مورد بی‌اهمیت بودن انتخابات در سرنوشت مردم نیز باید گفته شود این گزاره‌ای است که دشمن آن را رواج داده و به شدت غلط است، چرا که وقتی مردم در انتخابات شرکت کنند نتیجه‌اش تحکیم پایه‌های نظام، توانمندی امنیتی و بالا رفتن وجهه بین‌المللی است که تماما به شکل مستقیم بر سرنوشت مردم اثر دارد. در مورد مورد آخر هم که مربوط به جایگاه مجلس و اثر آن بر زندگی مردم است باید گفت که این جهت‌گیری و ریل‌گذاری‌ها از سمت مجلس است که برنامه‌هایی نظیر بودجه را تعیین و مشخص می‌کند. مگر ما مهم‌تر از قانون هم داریم؟ نهاد قانونگذار مجلس است و از همین منظر اهمیت آن بر زندگی مردم نمایان می‌شود. مجلسی که با پشتوانه مردمی قوی روی کار بیاید می‌تواند موضوع نظارت را هم به خوبی پیگیر شود و با نظارت بر روی دولت، مطالبات مردمی را تحقق بخشد.