با گذشت یک سال از زمان ثبت نام متقاضیان خرید خودرو در قالب سامانه یکپارچه، خودروسازان به مشتریان اعلام می کنند به جای خودرو ثبت نامی، خودرو دیگری تحویل بگیرند، حتی زمان تحویل برخی خودرو ها به مشتریان هم به تعویق افتاده و این موضوع منجر به اعتراض مشتریان شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، به دنبال تقاضای روز افزون برای خرید خودرو سال گذشته نخستین مرحله ثبت نام از متقاضیان در قالب سامانه یکپارچه انجام و قرار شد شرکت های خودرو ساز داخلی سفارش های مشتریان را طی یک فرآیند زمانی تحویل دهند.

با وجود تعهداتی که خودرو سازان در این زمینه داشتند اطلاعات موجود نشان می دهد خودرو سازان به تعهدات اصلی خود برای واگذاری سفارش مشتریان عمل نمی کنند و در حال حاضر شکایت های فراوانی در این زمینه وجود دارد.

خودرو هایی که مشتریان نمی خواهند

مشکل اصلی اینجاست که به بسیاری از مشتریان اعلام شده که به جای خودرویی که سال قبل ثبت نام کرده اند خودرو دیگری دریافت کنند.

به طور مثال در یک مورد به متقاضیانی که سال گذشته ۲۰۷ اتومات عادی ثبت نام کرده اند، اعلام شده است خودرو ۲۰۷ سقف شیشه ای ارتقا یافته تحویل بگیرند که نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان گران تر از ۲۰۷ اتومات عادی است.

این یعنی اینکه متقاضیان باید سقف مبلغ پرداختی خود را برای دریافت خودرو ۵۰ درصد افزایش دهند که در موارد بسیاری زیادی مشتریان قادر به پرداخت این مبلغ نیستند و به همین دلیل با وجود آنکه سال گذشته ثبت نام کرده اند و موعد تحویل خودرو نیز فرا رسیده قادر به دریافت خودرو مورد نظرشان نیستند.این اختلاف در خودرو ثبت نامی با خودرو تحویلی و تفاوت فاحش قیمت منجر به اعتراض مشتریان شده است.

حسن احمدی، یکی از خریداران در این باره می گوید: سال قبل برای خرید یک دستگاه خودرو ۲۰۷ اتومات در قالب سامانه یکپارچه ثبت نام کردم.زمان تحویل خودرو زمستان امسال اعلام شده بود. از آن زمان تاکنون شرکت ایران خودرو چند پیامک ارسال کرده که به جای ۲۰۷ اتومات، خودرو ۲۰۷ سقف شیشه ای را انتخاب کنم که تفاوت قیمت زیادی با خودرویی که من انتخاب کرده ام دارد،به همین دلیل قادر به پرداخت تفاوت قیمت این خودرو نیستم و مشخص نیست آیا خودروی درخواستی من تحویل داده می شود یا خیر؟

در تازه ترین رویداد شرکت ایران خودرو به متقاضیانی که خودرو پارس ثبت نام کرده اند اعلام کرده است سمند سورن و پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌ای دریافت کنند که این موضوع نیز اعتراض های زیادی را به دنبال داشته است.

مدیر عملیات فروش ایران‌ خودرو در همین باره می گوید: با توجه به الزام اجرای استانداردهای ۸۵ گانه درخودروهای تولیدی و عدم توانایی پلتفرم محصول پارس در تطابق با استانداردها، به متقاضیان پیشنهاد شده این محصول را با دیگرخودروهای ایران‌ خودرو که طبق استانداردهای ۸۵ است جایگزین کنند.

کیوان پناهی با بیان اینکه پیشنهادهای ارایه شده شامل سورن و پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌ای است می افزاید: ایران‌ خودرو در راستای ایجاد شرایط مناسب پرداخت وجه خودرو برای متقاضیان با وجودی‌که تمام محصولات دارای تفاوت قابل توجهی با قیمت حاشیه بازار هستند، امکان پرداخت بخشی از وجه به صورت اقساطی را فراهم کرده است.

خودروهایی که با تاخیر می رسند

اما جایگزین شدن خودرو های گران تر به جای خودرو هایی که مشتریان ثبت نام کرده اند همه ماجرا نیست. بررسی ها نشان می دهد در مواردی تحویل خودرو های ثبت نامی هم با تاخیر انجام می شود. گفت و گوی خبرنگار همشهری با برخی مشتریان نشان می دهد که برخی متقاضیان خودرو با وجودآنکه قرار بوده خودرو خود را در ماه های گذشته تحویل بگیرند اما هنوز موفق به دریافت نشده اند.

پروین رضایی متقاضی که سال قبل برای خرید خودرو رانا در طرح مادران ثبت نام کرده است می گوید: چهارم اسفندسال قبل برای خرید یک خودرو رانا پلاس در قالب طرح مادران ثبت نام کردم. در همان زمان مبلغ ۹۰ میلیون تومان به حساب ایران خودرو واریز کردم و زمان تحویل خودرو من ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۲ تعیین شد.

او می افزاید:درتاریخ ۶ آذرماه نیز مبلغ باقی مانده خودرو را برای تحویل به ارزش ۱۸۷ میلیون تومان به حساب ایران خودرو واریزکردم و طبق زمان تعیین شده و فاکتور فروش، باید در تاریخ ۳۰ آذر ماه خودرو مورد نظرم را دریافت می کردم اما با وجود آنکه کمتر از یک ماه به پایان سال جاری باقی مانده هنوز موفق به دریافت خودرو نشده ام.

او توضیح می دهد: دو فرزند دارم و اگر موفق به دریافت خودرو نشوم، هزینه هایم در ایام عید حتی برای یک سفر ساده به مراتب افزایش می یابد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا پی گیری هایی هم در این زمینه انجام داده است یا خیر می گوید: بله بارها با ایران خودرو تماس گرفته ام اما هیچ کس نمی گوید چه زمانی خودرو تحویل داده خواهد شدو صرفا پاسخ های مبهم دریافت می کنم.

بیشتر بخوانید

آغاز پیش فروش محصولات سایپا ویژه نیمه شعبان | اسامی خودروها، مبلغ پیش پرداخت و زمان تحویل

شورای رقابت: شکایت ها را بررسی می کنیم

سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت در پاسخ به این پرسش که آیا قرار نیست توسط شورای رقابت شکایت مشتریان را در مورد بدعهدی خودروسازان بررسی کند به همشهری گفت: شورای رقابت به هیچ عنوان نسبت به بازارخودرو بی تفاوت نیست و کاملا در حال رصد و اجرای دقیق دستور العمل های مصوب شورای رقابت است.

او توضیح داد: شورای رقابت هم اکنون در حال بررسی شکایت های زیادی است که دریافت کرده است اما تا زمانی که بررسی آنها به پایان نرسد این موضوع را رسانه ای نخواهد کرد.

او افزود: درموارد اینچنینی که نقص در اجرا وجود دارد و یک طرف متحمل زیان می شود شورای رقابت به عنوان یک نهاد شبه قضایی،شکایت ها را دریافت می کند و در عین حال به صورت همزمان بر فرآیند کار نظارت خواهد کرد.

دادجوی توکلی درباره نحوه نظارت شورای رقابت به نحوه تحویل خودرو های ثبت نامی گفت: شورای رقابت به صورت روزانه در حال نظارت بر فرآیندهای تحویل خودرو از سوی خودرو سازان است.

او اضافه کرد: تمام شکایت ها به صورت روزانه در مرکز ملی رقابت کارشناسی و رسیدگی می شود اما چون فرآیند کار شورای رقابت شبه قضایی است و نیاز به مستندات مختلفی دارد یک مقدار زمان بر است.

او در پاسخ به این پرسش که نتایج بررسی های شورای رقابت چه زمانی به مشخص خواهد شد گفت: با توجه به اینکه این فرآیند یک رویه قضایی است نمی توانیم زمان مشخصی تعیین کنیم چون فعالیت زمان بری است.

سخنگوی شورای رقابت در پاسخ به این پرسش که نتایج بررسی های چه خواهد بود و آیا نتیجه تصمیم های شورای رقابت برای خودرو سازان الزام آور است، گفت: تمام مصوبات شورای رقابت درحوزه بازار های انحصاری ذیل فصل ۹ قانون اصل ۴۴ لازم الاجراست و مجازات های سنگینی نیز برای آن تعیین شده است.

او در پاسخ به این پرسش که شاکیان برای رسیدگی سریعتر به شکایتشان از خودرو سازان چه کاری باید انجام دهند، گفت: باید به این موضوع نیز توجه داشته باشیم که تنظیم گر فنی این ماجرا وزارت صنعت است و هر کس که درمورد نحوه تحویل خودرو ازخودروسازان شکایت دارد باید به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که زیرمجموعه وزارت صنعت است مراجعه کند و به طور همزمان سازمان حمایت نیز این شکایت ها را دریافت می کند.

دادجوی توکلی با اشاره به اینکه سازمان حمایت به عنوان تنظیم گر فنی از طرف وزارت صنعت سریعتر موضوعات را بررسی خواهد کرد گفت: علت آن این است که سازمان حمایت به موارد مشهودی که پیچیدگی کمتری دارد رسیدگی می کند و مواردی که پیچیدگی های فنی و حقوقی بیشتری دارد را به شورای رقابت ارجاع می کند تا در آنجا به صورت دقیق تر بررسی و رای داده شود. برهمین اساس فرآیند رسیدگی به شکایت ها در سازمان حمایت سریعتر است و متقاضیان می توانند برای رسیدگی سریعتر به این سازمان مراجعه کنند.

منبع: روزنامه همشهری