گروه اقتصادی: قرارداد تولید و انتقال تکنولوژی تولید لوکوموتیو به ایران دیروز در مراسمی‌با شرکت وزرای راه و ترابری، صنایع میان شرکت مپنا با زیمنس آلمان به امضا رسید.

به گزارش همشهری این قرارداد به ارزش حدود 450 میلیون یورو با ( 300  میلیون یورو سهام خارجی و 150 میلیون یورو سهام طرف ایرانی) امکان تولید لوکوموتیو‌هایی را با سرعت 160 کیلومتر در ساعت برای حمل مسافر در کشور ایجاد می‌کند.

براساس این قرارداد کنسرسیوم مشترک ایران و آلمان برای تولید لوکوموتیو و انتقال تکنولوژی آن به کشور سرمایه‌گذاری خواهد کرد.طبق این قرارداد نخست سی دستگاه لوکوموتیو ساخته شده وارد می‌شود و 120 دستگاه نیز در داخل کشور تولید می‌شود.

در این مراسم قرارداد خریدی نیز میان شرکت مپنا و راه آهن جمهوری اسلامی‌ایران به امضاء رسید.

در این مراسم وزرای صنایع و راه و ترابری بر اهمیت این قرارداد و تحول در بخش صنعت کشور و صنعت حمل و نقل کشور سخنانی بیان کردند و مدیرعامل شرکت مپنا گزارشی از روند امضای قرارداد ارائه کرد.

تحولات سیاسی تأثیری بر قرارداد زیمنس ندارد

در حاشیه این مراسم اس ماکسول معاون شرکت زیمنس که برای شرکت در مراسم امضای این قرارداد به کشورمان سفر کرده بود در گفتگو با خبرنگار ما  تحولات پرونده هسته ای و فشار‌های سیاسی حول آن را در قرارداد شرکت متبوع خود با طرف‌های ایرانی بی تأثیردانست و تأکید کرد که همواره مسایل اقتصادی از دید وی با مسایل سیاسی ارتباطی ندارد و این مسئله اگر تأثیری داشت بطور قطع وی در مراسم امضای قراردادی این‌چنین در تهران حضور نمی‌یافت.

وی درمورد اهمیت این قرارداد نیز تأکید کرد که شرکت زیمنس در بسیاری از بخش‌های اقتصادی در ایران فعال است و در زمینه راه آهن نیز قرارداد‌هایی داشته است که این زمینه با قرارداد تولید 150 دستگاه لوکوموتیو تحول مهمی‌برای این شرکت محسوب می‌شود.

موسی رفان مدیرعامل شرکت مپنا نیز در این مراسم به خبر نگار ما گفت شرکت مپنا با توجه به نیاز بازار کشور به تولید لوکوموتیو با امضای قرارداد با شرکت‌های خدماتی راه‌آهن کشور به تولید لوکوموتیو روی آورده است و با توجه به توانایی‌هایی که در تولید توربین‌های نیروگاهی دارد سرمایه گذاری در زمینه تولید لوکوموتیو را نیز پیگیری خواهد کرد.