به گزارش همشهری آنلاین؛ مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در نشست خبری خود پیرامون بررسی بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران، گفت: در هفته گذشته بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران در شورای اسلامی به تصویب رسید و در زمان مقرر خود اعلام شد و با برنامهریزیهایی که انجام دادیم، امیدواریم شهرداری بتواند تفاهم نامه و قراردادهای خود را منعقد و در سال مالی جدید کارهای خود را آغاز کند.
چمران گفت: بودجه امسال نیز همانند سال گذشته توجه جدی به معضلات شهر تهران داشت و در جلساتی که داشتیم برنامه ریزی لازم انجام و بودجه ریزی براساس اولویتها صورت گرفت. سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان علاوه بر ۵۰ هزار میلیارد تومان به حوزه حمل و نقل اختصاص یافت. همچنین در متمم بودجه نیز به این حوزه توجه ویژه ای صورت گرفت، که منجر به قراردادهای خوبی در این حوزه شده است.
او با بیان اینکه امسال نتیجه قراردادها را ندیدیم اما سال آینده امیدواریم شاهد توسعه این ناوگان باشیم، گفت: بودجه امسال ۱۳۵ هزار میلیارد تومان بود که ۱۵ هزار میلیارد برای بحث حمل و نقل اضافه دیده شده است، منابع و مصارف به خوبی در نظر گرفته شده است و بودجه به ۱۵۰ هزار و اندی رسید و تصویب شد و بعد از طی مراحل اداری ابلاغ خواهد شد. ۱۴ هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل و ۱۰ هزار میلیارد نیز برای خدمات شهری است که به سقف بودجه اضافه کردیم. نزدیک به ۷۳ هزار میلیارد تومان از کل بودجه دیده شده و نیمی از بودجه ۱۴۰۳ برای توسعه حمل و نقل عمومی است.
رئیس شورای شهر تهران افزود: نسبت به سال گذشته سعی کردیم از مصارف هزینهای و یا هزینههای جاری بکاهیم و به اعتبارات عمرانی بیفزاییم. درصد هزینههای جاری را نسبت به سال قبل کمتر کردیم.
چمران درباره سهم بودجه هر بخش توضیح داد: سهم ماموریتها در بودجه مختلف بوده؛ بودجه فرهنگی ۱۰ درصد، حمل و نقل ۴۸ درصد، خدمات شهری ۱۵ درصد، ایمنی و مدیریت بحران ۵ درصد، معماری و شهرسازی ۲ درصد، توسعه مدیریت هوشمندسازی ۲۰ درصد است.
او با اشاره به اینکه در سال گذشته ۴۰ درصد بودجه به اعتبارات هزینهای اختصاص داشت، گفت: اما امسال سهم این بخش ۳۶ درصد است و بقیه بودجه به تملک دارایی سرمایهای و مالی اختصاص دارد. ما باید از هزینههای جاری شهرداری بکاهیم و به هزینههای عمرانی بیفزاییم که این حرکت خوبی است.
رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: این بودجه کمک خواهد کرد که بسیاری از مسائل باقی مانده شهر حل شود، برای پروژههای عمرانی با جزییات زیاد برنامهریزی شده و متن بودجه بعد از طی مراحل قانونی در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.
چمران تأکید کرد: قطعاً ما باز هم مشکل خواهیم داشت و باید تلاش کنیم که محقق شود؛ شهرداری رقم بیشتری پیشنهاد داده بود و شورا رقم ۱۷۰ همتی را به ۱۵۰ همت کاهش داد.
رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه ثبت هزینه ها به سرعت عملی نمی شود، گفت: در مواردی ثبت هزینه های پروژه های عمرانی به سال بعد موکول می شود و این موضوع همواره وجود داشته است.
او با بیان اینکه عوارض اضافه بر طرح جامع شهر و تراکم و یا جرائمی که بر اساس تخلف اخذ می شود، درآمد ناپایدار است، یادآور شد: تمام درآمدهای حوزه شهرسازی ناپایدار نیست. برخی از نقاط شهر نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و ما ظرفیت نوسازی و بازسازی زیادی داریم. این موارد درآمدهایی است که باید ایجاد شود.
علت افزایش عوارض در سال آینده
چمران تأکید کرد: افزایش عوارض به همین دلیل از میزان حقوق کارمندان کمتر بود؛ تلاش بر این بود که کسی که بیشتر ساخت و ساز انجام داده و بیشتر از شهر استفاده کرده، عوارض بیشتری بپردازد. عوارض بخش اول عوارض پایدار است که متأسفانه این عوارض پایدار هنوز افزایش خوبی نداشته و البته از ابتدا نیز کم بوده است.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در برخی سالها فیش عوارض نوسازی چاپ نشده بود، گفت: این موضوع مطرح می شد که هزینه عوارض پایدار از هزینه چاپ فیش های عوارض کمتر است.
او ادامه داد: افزایش عوارض به صورت پنج ساله انجام شد؛ البته این افزایش با نرخ تورم همسان نیست. رقم عوارض مقداری افزایش یافته است. نباید در زمان آغاز ساخت یک ساختمان تمام پول را از مالکان گرفت. بیمه، شهرداری و بخش های مختلف در ابتدای ساخت، رقم بالایی اخذ می کنند و می گویند: برو بساز!
چمران با تأکید بر اینکه امیدواریم به تدریج اخذ عوارض پایدار افزایش یابد، تصریح کرد: ۳۶ درصد از اعتبارات بودجه هزینه ای و مابقی آن عمرانی است.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه یکی از شرکت های داخلی تنها ۵۰ دستگاه اتوبوس تحویل داده است، اظهار کرد: تعدادی از اتوبوس ها نیز در حال تست است و سال آینده وارد ناوگان خواهد شد. شهرداری قراردادها را منعقد کرده و مبالغ را پرداخت کرده است.
برنامه برای کاهش اجاره مسکن در تهران
او با تأکید بر اینکه میتوان این وعده را داد که سال آینده وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی بهتر خواهد بود، گفت: در حوزه مسکن نیز برنامه های زیادی در نظر گرفته شده است. بنیاد و شهرداری برنامه های مشترک را اجرا خواهند کرد که در کاهش اجاره بها مؤثر خواهد بود، اما چون عملیاتی نشده جزئیات بیشتری را نمی توان ارائه کرد.
چمران با بیان اینکه حضور چینی ها برای ساخت مسکن هنوز در حد تفاهم نامه است، تصریح کرد: به محض اینکه این تفاهم نامه ها به قرارداد تبدیل شود، جزئیات آن اعلام خواهد شد.
چمران با بیان اینکه ما هم از خدا می خواهیم شهر ارزان اداره شود، تأکید کرد: تلاش ما بر این است که شهر در بخش های مختلف ارزان اداره شود. تلاش این بوده که برای مثال در بخش خدمات شهری با پیمانکارانی قرارداد منعقد شود که قیمت ها ارزان تر تمام شود و امیدواریم تمام دستگاه ها پای کار بیایند تا شهر را برای مردم ارزان تر کنیم.
ماجرای فروش اموال تهران
رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه برخی اموال باید فروخته شود، تصریح کرد: برخی از این اموال ضرورت نگهداری برای شهرداری ندارد. وقتی ملکی خوب باشد، حفظ خواهد شد تا از آن درآمد حاصل شود. اینگونه نیست که داراییهای شهر را به فروش بگذاریم و قطعاً مواردی که برای شهر ارزشمند و درآمدزاست، به فروش نخواهد رسید. مواردی به صورت پایاپای به فروش می رسد و درآمد حاصل از آن صرف توسعه شهر خواهد شد.
او با بیان اینکه ۱۲ هزار میلیارد یورو برای توسعه حمل و نقل عمومی و دیگر بخش هاست، اظهار کرد: دولت برای مترو حداقل نیمی از هزینه ها را پرداخت خواهد کرد و بخشی از آن را شهرداری پرداخت می کند. رقم قراردادهای چین توسط دولت، بخش خصوصی خارجی و بخش خصوصی داخلی پرداخت خواهد شد و فراتر از بودجه شهرداری است.
ترجیح ما حمایت از تولید داخلی است
چمران با بیان اینکه پروژه امتداد بزرگراه یادگار امام در سال آینده بودجه خوبی را به خود اختصاص داده است، یادآور شد: اگر معارضین پروژه بزرگراه شهید بروجردی برطرف شود، سال آینده به طور کامل به بهره برداری خواهد رسید. برای بزرگراه شهید شوشتری نیز اعتبار ویژه ای پیش بینی شده و فاز اول آن سال آینده اجرایی خواهد شد.
رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه بنده وعدهای نمی دهم، گفت: بنده در مورد کارهایی که انجام شده، صحبت کردم. شهرداری حتی برای اتوبوس برقی نیز قرارداد بست و عملیاتی شده اما خودروساز اعلام کرده که تا پایان سال آینده اتوبوس تحویل می دهد. ما حتی اگر قیمت اتوبوس داخلی گران تر باشد ترجیح می دهیم که از تولید داخلی حمایت کنیم.
او افزود: قراردادهایی که در داخل کشور منعقد شد، گرانتر است و باز هم تأکید میکنیم که از شرکتهای داخلی خریداری شود. شرکتهای خارجی نیز پس از جبران ضرورت های فعلی باید انتقال تکنولوژی را در پیش بگیرند.
چمران با بیان اینکه زمانی خرید خارجی انجام می شود که ببینیم اتوبوس تأمین نمیشود، گفت: بیشترین اتوبوس داخلی تحویلی ۵۰ دستگاه است و از همان خودروساز نیز تشکر میکنیم؛ چراکه میدانیم تمام توان خود را به کار گرفتند تا همین میزان اتوبوس را نیز تحویل دهند. برخی خودروسازان نیز ۳۵ دستگاه میتوانند تحویل دهند. تعدادی از اتوبوسها وارد خطوط شده و پس از این نیز به تدریج اتوبوسها وارد خواهد شد.
او تأکید کرد: تلاش بر این است که با کمک مپنا و جهاد دانشگاهی اتوبوس های برقی در داخل کشور تولید شود. در بخش داخلی به برخی خودروسازان برای ایرادات اتوبوس ها هشدار داده شد و خودشان نیز میدانند و برای رفع آن تلاش می کنند. ما نیز به آنها کمک میکنیم تا ایرادات را رفع کنند. ما اتوبوس خارجی معیوب نداریم و تنها چند دستگاه وارد شده که به صورت آزمایشی در حال فعالیت هستند. شرکت خارجی این تضمین را داده که در صورت وجود مشکل، اتوبوسهای جایگزین را تأمین کند.
رئیس شورای شهر تهران گفت: شرکتی که ما در چین با آن قرارداد بسته ایم روزانه ۴۵۰ دستگاه اتوبوس میسازد و نه تنها برای ما بلکه برای اروپا و آمریکا نیز اتوبوس تولید میکند؛ البته قیمت آن اتوبوسها بالاتر است.
او ابراز امیدواری کرد که اتوبوسها به موقع تحویل داده شود و تا پایان سال آینده دو هزار دستگاه اتوبوس تولید داخلی به ناوگان وارد شود.
چمران با بیان اینکه قراردادهای تولید واگن نیز منعقد شده است، خاطرنشان کرد: کارسازیها صورت گرفته و ساخت واگن های مترو در حال انجام است.
چمران در ادامه این جلسه با بیان اینکه محدوده شهر تهران به هیچ وجه بزرگ نشده است، خاطرنشان کرد: اگر اسلامشهر، رباط کریم و لواسان را ببینیم، این شهرها بزرگتر می شوند و به طرف تهران می آیند و پایتخت را می بلعند. این برداشت غلطی است که می گویند تهران بزرگ می شود. در واقع تهران در محدوده خود باقی مانده و کسی حق ندارد یک سانتی متر از این محدوده پیش برود.
رئیس شورای شهر تهران با اعلام اینکه اگر می بینیم در آن سوی بزرگراه آزادگان مرتضی گرد پدید آمده مربوط به شهر تهران نیست، اظهار کرد: شهرداری تهران نمی تواند در امور این بخش دخالت کند و مرتضی گرد دهداری و تشکیلات دارد. البته انتقال پسماند این بخش را شهرداری انجام می دهد.
او افزود: افزایش درصدی جمعیت شهر تهران نسبت به شهرهای دیگر کمتر است البته جمعیت روزانه به دلیل ورود افرادی از پردیس، پرند، کرج و دیگر شهرها به پایتخت برای اشتغال افزایش می یابد.
رئیس شورا با بیان اینکه در مسکن بحث چینی و غیرچینی نیست، گفت: در ساخت مسکن مهر نیز ترک ها در تهران مسکن ساختند و رفتند. ساخت مسکن به مسائل سیاسی ارتباطی ندارد. اگر بتوانیم مسکن بسازیم که خواهیم ساخت. سرعت ساخت و ساز در کشور ما متأسفانه پایین است و ترکیه جلوتر از ماست.
او افزود: یک شرکت ترکیهای در روسیه در حال ساخت مسکن است؛ چراکه روسها اعلام کردند که دو ساله مسکن می سازند در حالیکه ترکیه یک ساله مسکن می سازد. در ایران موضوع حضور چینی ها بیشتر در حوزه سرمایه گذاری است و قاعدتاً اگر از نیروی انسانی و مهندسان ایرانی استفاده کنند، ارزان تر خواهد بود. همانطور که گفتیم هنوز جزئیات مشخص نشده است.
چمران با بیان اینکه بودجه حوزه حمل و نقل در سال قبل ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: در بودجه امسال برای حمل و نقل و ترافیک، تقریبا به اندازه کل بودجه سال گذشته اعتبار پیش بینی شده است.