تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۸۵ - ۰۹:۲۲

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند افرادی که از مادران جوانتر به دنیا می‌آیند بیشتر احتمال دارد که زادروز صد‌سالگی‌شان را ببینند.

به گزارش رویترز  دو پژوهشگر از "مرکز سالمندی" دانشگاه شیکاگو  در اجلاس سالانه "انجمن آمارگیری شیکاگو" اعلام کردند که سن مادر در هنگام زایمان اثر عمده‌‌ای بر طول عمر آینده کودکش خواهد داشت.

 لئونید  گاوریلوف و ناتالیا گاوریلووا  گزارش کردند که احتمال زنده ماندن تا صد سالگی و فراتر از آن برای کودکی که از زنی قبل از 25 سالگی‌اش  زاییده شده تقریبا دو برابر می‌شود.همین زن و شوهر پژوهشگر  در یک بررسی قبلی نشان داده بودند که ترتیب تولد نیز  یکی از عوامل پیش‌بینی کننده عمر بسیار طولانی است.آنها دریافتند که بچه‌های اول به خصوص دخترها با احتمال بسیار بیشتری به صد سالگی می‌رسند. اما آخرین تحقیق آنها نقش اصلی را به سن مادر در هنگام زایمان می‌دهد.

 این پژوهشگران با استفاده از چند پایگاه‌ داده‌های حاوی مشخصات سنی امریکاییان  198 فرد صد ساله متولد شده در آمریکا بین سالهای 1890 تا 1893 را یافتند و پس از بازسازی سوابق خانوادگی آنها  به دنبال عوامل پیش‌بینی کننده عمر طولانی در آنها گشتند. آنها دریافتند که زاده شدن از مادر جوان یک عامل  پیش‌بینی‌کننده مهم عمر طولانی است و علاوه بر آن زندگی در غرب آمریکا، گذراندن کودکی در مزرعه و فرزند اول بودن هم در  رسیدن به سنین بالا دخیلند.

گاوریلوف می‌گوید:" یافته های ما می‌تواند کاربردهای اجتماعی مهمی داشته باشد زیرا در حال حاضر بسیاری از زنان به خاطر مقتضیات شغلی بچه‌دار شدن خود را به تاخیر می‌اندازند." در حال حاضر دقیقا  روشن نیست که چرا کودکان زاده شده از مادران جوانتر دارای مزیت عمر طولانی هستند.