در سراسر جهان قوانینی برای تبلیغات انتخاباتی از جمله نصب پوسترها و بیلبوردها وجود دارد.

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: با نزدیک شدن به فصل انتخابات در ایران، چهره شهرها و روستاها تغییر کرده و در هر خیابان و کوچه‌ای پوسترها و بیلبوردهای رنگارنگ بزرگ و کوچک از نامزدهای انتخاباتی دیده می‌شود. در سراسر جهان قوانین مختلفی برای تبلیغات انتخاباتی در نظر گرفته شده است از محدودیت‌ در سایز و اندازه بیلبوردها گرفته تا ممنوعیت ایجاد آلودگی صوتی و بصری. در اینجا قصد داریم تا به برخی از این قوانین در برخی از کشورهای جهان اشاره کنیم.

باید و نبایدهای تبلیغاتی انتخاباتی در آمریکا

در آمریکا هر ایالت قوانین متفاوتی را برای تبلیغات انتخاباتی دارد. با این حال برخی از قوانین مشترک در اغلب این ایالت‌ها عبارتند از:

  • مکان‌های مجاز برای نصب بیلبوردها و پوسترهای انتخاباتی عبارتند از املاک خصوصی (با مجوز مالک ملک)، فروشگاه‌ها و ویترین‌های مغازه‌
  • در مناطق مسکونی، اندازه بیلبوردهای تبلیغاتی نباید بیش از ۵ متر باشد.
  • نصب بیلبورد و پوسترهای انتخاباتی در محوطه‌های عمومی شهر ممنوع است.
  • نصب پوستر بر روی تابلوهای راهنمایی و رانندگی و در کنار بلوارها ممنوع است.
  • تمام تابلوها و بیلبوردهای انتخاباتی باید در زمان مقرر پس از انتخابات جمع‌آوری شوند.
  • در برخی شهرها چون استیتس‌ویل در کارولینای شمالی ضرب‌الاجل جمع‌آوری اقلام تبلیغاتی ۵روز است.
  • تبلیغات و نصب تابلوهای انتخاباتی در فاصله ۲۰ تا ۶۰ متری محل اخذ رای ممنوع است.
  • نصب پوستر و بنرهای تبلیغاتی بر روی ستون‌های ‌چراغ برق، تیر برق، درخت و هر سازه عمومی یا دائمی در سطح شهر غیرقانونی است.
  • نامزدهای انتخاباتی در برابر هرگونه تخطئی از قانون محدودیت‌های تبلیغاتی انتخاباتی مسئول هستند.
  • نصب پوسترهای تبلیغاتی بر روی سطح آسفالت یا سنگفرش خیابان‌ها ممنوع است.
  • نامزدهای انتخاباتی باید جزئیات مربوط به هزینه‌های تبلیغاتی خود را طبق اصل شفافیت مالی اعلام کنند.
  • ارتفاع و اندازه بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی باید مورد تائید دست‌اندر کاران کمیته‌های محلی انتخابات باشد.

باید و نبایدهای تبلیغاتی انتخاباتی در انگلیس

در انگلیس هم تبلیغات انتخاباتی محدودیت‌ها و باید و نبایدهایی دارد، از جمله اینکه اقلام تبلیغاتی اعم از پوسترها و بیلبوردها باید مجوز و مهر تائید مقام‌های محلی را داشته باشند. این مقررات بسته به مکان و اندازه بیلبوردها و پوسترهای تبلیغاتی در شهرهای مختلف متفاوت است. برخی دیگر از این محدودیت‌ها عبارتند از:

  • هزینه‌های کارزارهای انتخاباتی از جمله تبلیغات توسط کمیسیون انتخابات تعیین می‌شود که بسته به نوع انتخابات (مانند انتخابات عمومی، انتخابات محلی) متفاوت است.
  • نصب بیلبورد و پوستر تبلیغاتی در املاک خصوصی با اجازه مالک مجاز است.
  • نصب پوستر و بیلبورد در ساختمان‌های دولتی مجاز نیست.
  • برای نصب اقلام تبلیغات انتخاباتی در امکان عمومی از جمله پارک‌ها باید مجوز دریافت شود.
  • اساس تبلیغات انتخاباتی باید اطلاعات دقیق و صحیح باشد.
  • طراحی تبلیغات انتخاباتی نباید شبیه برگه‌های رای‌دهی باشد.
  • حریم خصوصی افراد باید رعایت شود و اطلاعات شخصی بدون موافقت صریح آنان جرم است.
  • تبلیغات نفرت‌پراکنانه یا تبلیغاتی که خشونت و تخریب را تبلیغ می‌کنند، غیرقانونی بوده و جرم تلقی می‌شود.
  • پوسترها و بیلبوردهای انتخاباتی که در سطح شهر نصب شده‌اند باید حداکثر ۲هفته پس از رای‌گیری جمع‌آوری شوند.

باید و نبایدهای تبلیغات انتخاباتی در فرانسه

در فرانسه نیز رقابت‌های انتخاباتی از جمله نصب پوستر و بیلبوردهای تبلیغاتی شامل محدودیت‌های خاصی می‌شود. برخی از این محدودیت‌ها عبارتند از:

  • ایجاد هرگونه آلودگی اعم از صوتی و بصری در جریان رقابت‌های انتخاباتی غیرمجاز است.
  • بیلبوردها و پوسترهای انتخاباتی فقط در مکان‌هایی که اصطلاحا emplacements réservés نامیده می‎شوند نصب می‎شوند.
  • استفاده از حساب‌های کاربری توئیتر با تیک آبی از شش ماه پیش از برگزاری انتخابات ممنوع است.
  • نصب پوستر در ساختمان‌های دولتی و املاک خصوصی (بدون مجوز) غیرمجاز است.
  • چساندن تبلیغات انتخاباتی روی تابلوهای راهنمایی و رانندگی غیرمجاز بوده و با خاطیان برخورد می‎شود.
  • اندازه و فرمت بیلبوردهای تبلیغاتی باید مورد تایید مقام‌های انتخاباتی باشد.
  • در صورتی تخطی یک نامزد از اصول تبلیغات انتخاباتی، هزینه جمع‌آوری بیلبورد یا پوستر انتخاباتی برعهده فرد خاطی خواهد بود.
  • نقض محدودیت‌های مربوط به تبلیغات می‌تواند به اعمال جریمه از مبالغ کوچک گرفته تا جریمه‌های کلان منجر شود.
  • تکرار نقض محدودیت‌های تبلیغات انتخاباتی در برخی موارد می‌تواند باعث حذف کاندیدای موردنظر از روند رای‌گیری شود.

باید و نبایدهای تبلیغات انتخاباتی در ژاپن

در ژاپن، محدودیت‌های خاصی برای تبلیغات انتخاباتی در طول کارزارهای انتخاباتی وجود دارد. به‌گفته دولت، این محدودیت‌ها برای تضمین فرصت‌های منصفانه و مساوی تمامی نامزدها و حفظ نظم عمومی است.

  • نامزدها فقط در مناطق مشخص به نام "jittan" مجاز به نصب بیلبوردهای تبلیغاتی هستند.
  • نصب بیلبورد و پوسترهای انتخاباتی در اماکن دولتی اعم از ایستگاه راه‌آهن و اتوبوس، مدارس، بیمارستان‌ها و فضاهای مذهبی مجاز نیست.
  • نصب پوستر انتخاباتی بر روی تابلوهای راهنمایی و رانندگی غیرمجاز است.
  • بیلبوردهای انتخاباتی نباید سد معبر کرده یا ترافیک شهری را مختل کنند.
  • نامزدها در زمینه اندازه بیلبوردهای تبلیغاتی باید از دستورالعمل‌ مقام‌های انتخاباتی پیروی کنند.
  • در صورتی که چند نامزد از یک منطقه مشترک برای تبلیغات استفاده کنند باید به حقوق یکدیگر احترام بگذارند.
  • نامزدها باید پس از رای‌گیری بیلبوردهای و پوسترهای انتخاباتی خود را از سطح شهر جمع‌آوری کنند.
  • جمع‌آوری نکردن بیلبوردها و پوسترهای انتخاباتی در زمان مقرر، جریمه مالی در پی خواهد داشت.
  • استفاده از بلندگو و ایجاد هرگونه آلودگی صوتی و مزاحمت عمومی غیرقانونی است.
  • نامزدهای انتخاباتی در برابر هرگونه تخطئی کارکنان کارزار انتخاباتی خود از قوانین تبلیغاتی مسئول هستند.