تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶

کشورهای اروپایی برای بازگشایی سفارتخانه‌های خود در کره شمالی وارد عمل می‌شوند.

به گزارش همشهری آنلاین، یک هیئت آلمانی جهت بازگشایی سفارت‌خانه خود در کره شمالی که در پی گسترش پاندمی کرونا بسته شده بود از پیونگ یانگ پایتخت این کشور بازدید کرد.

به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه آلمان عنوان کرد که تیمی از وزاتخانه این کشور جهت انجام بازرسی‌های فنی وارد پیونگ یانگ شده‌ بودند.

او با اشاره به این که هنوز تصمیمی برای بازگشایی سفارت آلمان که در ماه مارس سال ۲۰۲۰ بسته شده بود، وجود ندارد،عنوان کرد: برای چند روز در حال بررسی‌های لازم سفارت آلمان هستیم.

از زمان شیوع پاندمی کرونا، سفارتخانه‌های کشورهای زیادی در پیونگ یانگ بسته شدند.این موضوع تحت تاثیر تدابیر سخت‌گیرانه کره شمالی برای کنترل بر اوضاع و اجرای ممنوعیت‌های تقریبا کامل جهت سفر به این کشور انجام گرفت.
سخنگوی وزارت خارجه انگلیس هم عنوان کرده است که به دنبال اعزام تیمی برای بازگشایی سفارتش در پیونگ‌یانگ است که در تاریخ می ۲۰۲۰ بسته شد.

در مقابل سخنگوی کره شمالی نیز در واکنش به اقدام کشورهای اروپایی جهت بازگشایی سفارت گفت: از اینکه برخی از دیپلمات‌ها به پیونگ یانگ باز می‌گردند و از اقدام کره شمالی برای بازگشایی مرزهای این کشور استقبال می‌کنند، بسیار خوشحال هستیم.

سخنگوی دولت بریتانیا هم از کره شمالی خواسته تا به جامعه بین‌المللی از جمله همه دیپلمات‌ها و آژانس‌های سازمان ملل و سازمان‌های غیردولتی بشردوستانه اجازه ورود به این کشور را بدهد.
سوئد نیز در زمینه بازگشایی سفارت کشورش در کره شمالی ابراز امیدواری کرده است.

تا ژانویه سال ۲۰۲۳ تنها سفارت‌خانه‌های ۹ کشور در پیونگ یانگ فعال بوده است و از این تعداد فقط چین، روسیه ،کوبا و مغولستان اجازه جابجایی کارمندان سفارت‌خانه‌های خود را داشته‌اند.

منبع: فارس