به گزارش همشهری آنلاین ،تازه ترین گزارش مالی منتشر شده از سوی شرکت های خودرو ساز نشان می دهد چالش های این صنعت افزایش یافته است با این حال راهکار هایی هم وجود دارد. بر همین اساس سازمان بورس از شرکت های خودرو ساز خواسته است برنامه های جدیدی را برای بهبود وضعیت مالی خود انجام دهند.
آن طور که قبلا مجید عشقی رئیس سازمان بورس دراین باره گفته بود: با توجه به مشکلات و چالشهای موجود در این صنعت که بعضا مزمن شده است، اعضای شورای بورس متفقاً بر انجام یکسری اقدامات اصلاحی عاجل برای برون رفت از این وضعیت تاکید کرده اند که اجرای این برنامه نیازمند همراهی وزارت صنعت است.
آن طورکه تازه ترین خبرها نشان می دهد شرکت های خودرو سازی نیز به تکاپو افتاده اند و مکاتباتی را با وزارت اقتصاد،صنعت و شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا انجام داده اند به طوری که اواخر هفته قبل علیمردان عظیمی مدیرعامل گروه صنعتی ضمن تایید این موضوع گفت: برای افزایش یافتن سرمایه این شرکت ها مکاتبات متعددی با سران قوا، وزیر صمت و وزیر اقتصاد صورت گرفته که به نتیجه نیز رسیده است؛ تقریبا بسیاری از مشکلات امروز ما از جمله زیان ده بودن و مشکلات تسهیلاتی با افزایش سرمایه حل خواهد شد و امیدواریم تا پیش از پایان سال این اتفاق رقم بخورد.
بر همین اساس در تازه ترین رویداد وزیر صنعت نیز درخواست سازمان بورس برای همکاری بیشتر را اجابت کرده و با ارسال نامه ای به محسن رضایی دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا خواستار صدورمجوز افزایش سرمایه دو شرکت بزرگ خودروساز، تا پایان تیرماه سال آینده شده است.
عباس علی آبادی در نامه خود نوشته است: با توجه به حضور بیشمار سهامداران خرد و تأثیر قابل ملاحظه معاملات دو شرکت سایپا و ایرانخودرو در روند شاخص کل بورس، وضعیت فعلی تبعات منفی برای سهامداران و بازار سرمایه کشور خواهد داشت.
او اضافه کرده است: باعنایت به شرایط حاکم بر صنعت خودرو انجام افزایش سرمایه به عنوان تنها راهکار عملیاتی برای خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت است، لذا خواهشمند است مساعدت لازم برای صدور مجوز افزایش سرمایه برای شرکتهای یادشده به صورت معاف از مالیات و صرفاً برای یکبار تا تیرماه سال ۱۴۰۳ انجام شود.
بیشتر بخوانید
زیان خودروسازان از مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان گذشت | زمزمه های افزایش قیمت به گوش می رسد
بدعهدی خودروسازان در تحویل خودرو ادامه دارد | شورای رقابت: شکایت ها را بررسی می کنیم
اشاره وزیر صنعت به چیست؟
اما ماده ۱۴۱ قانون تجارت چه می گوید. طبق این ماده اگر بر اثر زیانهای وارده حداقل نصف سرمایه یک شرکت از میان برود هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوقالعاده برگزار کند و در مورد انحلال یا بقاء شرکت تصمیم بگیرد.آن طورکه آمارها نیز نشان می دهد درحال حاضردو شرکت ایران خودرو سایپا مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت هستند و برای اینکه این دو شرکت از شمول این قانون خارج شوند راهی جز افزایش سرمایه ندارند.
اثر مثبت بر شاخص بورس
نکته حائز اهمیت این است که درصورتی که شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوابا افزایش سرمایه شرکت های خودر ساز موافقت کند این موضوع می تواند اثر مثبتی بر سهام این شرکت ها در بورس داشته باشد و چون این شرکت ها اثرزیادی بر معاملات بورس دارند هر نوع افزایش قیمت سهام این شرکت ها می تواند بر شاخص های بورس نیز تاثیر مثبتی داشته باشد و شاخص بورس را از روند نزولی نجات دهد.
مهلت سازمان بورس به خودرو سازان
همگام با اقدامات تازه وزارت صنعت برای بهبود عملکرد صنعت خودرو سازی سازمان بورس اعلام کرد: هیات پذیرش بورس اوراق بهادار تهران تا پایان تیر ۱۴۰۳ به ایران خودرو و سایپا فرصت داد تا از ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شوند که در غیر این صورت سهام این دو شرکت از بورس تهران خارج و به بازار پایه فرابورس تهران منتقل خواهد شد.
ولی الله جعفری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس در این باره گفت: طبق مقررات سازمان بورس شرکت هایی که چهار سال متوالی مشمول ماده ۱۴۱ شوند، پذیرش سهام آنها در بورس تهران و فرا بورس تحت الشعاع قرار میگیرد و تا زمانی که از ماده ۱۴۱ خارج نشوند سهام آنها در فرابورس عرضه نمیشود.
او تاکید کرد: بورس تهران، به شرکت های ایران خودرو و سایپا تا پایان تیر ۱۴۰۳ فرصت داده است تا از ماده ۱۴۱ خارج شوند، در غیر این صورت سهام این دو شرکت از بورس تهران لغو و به بازار پایه فرابورس تهران منتقل میشود.