جواد منصوری گفت: پس از رحلت امام خمینی(ره) رسانه‌های بیگانه با بنی‌صدر گفت‌وگو گرفتند؛ او گفت از جمعیت ۵۰ میلیونی تنها ۵ میلیون نفر به خاکسپاری رفتند و این یعنی ۴۵ میلیون نفر مخالف نظام هستند! این‌ها همگی مغالطه است. 

به گزارش همشهری آنلاین، دوازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز با تمام کشمکش‌هایی که وجود داشت با مشارکت ۴۱/۵ درصدی واجدین شرایط صورت گرفت. حمله ترکیبی علیه جمهوری اسلامی، پیگیری اغتشاشات خیابانی، تحریم انتخابات و سایر رفتارهای دیگر که در این سال‌ها از سوی دشمنان داخلی و خارجی صورت گرفت، نتوانست مردم را از صندوق‌ها دور کند و شاهد بودیم انتخابات با مشارکت قابل توجهی انجام شد. در این بین برخی چنین تحلیل کرده‌اند که مشارکت زیر ۵۰درصدی به معنای مخالفت سایرین با نظام جمهوری اسلامی است! برای بررسی این شبهه با جواد منصوری؛ تحلیلگر سیاسی و سفیر اسبق ایران در چین و پاکستان همکلام شدیم که حاصل کار را در ادامه می‌خوانید.

ساده‌سازی تحلیلی نباید کرد!

منصوری در ابتدا گفت: در وهله اول باید بیان کرد تحلیل رفتار مردم در انتخابات نیاز به یک بررسی دقیق و علمی دارد و به راحتی نمی‌توان درمورد آن اظهار نظر کرد. افرادی که رأی ندادند و مشارکت نکردند از یک طیف مشخص نیستند که بتوان به راحتی درمورد آن‌ها قضاوت داشت، بلکه این افراد مجموع طیف‌ها و گروه‌های مختلفی هستند که برای رأی ندادن و حضور پیدا نکردن پای صندوق‌های رأی دلایل و انگیزه‌های مختلفی داشتند.

وی افزود: نکته بعدی این است که وزارت کشور اشتباهی را مرتکب شده است و آن اعلام ۶۱ میلیون نفر به عنوان واجدین شرایط رأی‌دهی است. درصورتیکه این رقم برای انتخابات مجلس درست نیست و بسیاری از افراد مثل ایرانیان خارج از کشور یا برخی مشاغل مثل کادر درمان، در وضعیتی قرار داشتند که امکان رأی‌دهی برای آنان نبوده. لذا باید این افراد را هم در تخمین واجدین قرار داد و به نظر این رقم بیش از ۵۰ میلیون نخواهد بود.

بنی‌صدر هم می‌گفت ۴۵ میلیون مخالف نظام هستند

سفیر اسبق ایران در چین ادامه داد: همچنین رقم مشارکت‌کنندگان در این انتخابات تنها گویای بخشی از حقیقت و واقعیت است، چرا که ما برای هواداری نظام جمهوری اسلامی باید به سراغ سایر رخدادها و وقایع هم برویم به طور مثال حضور در راه‌پیمایی ۲۲بهمن یا حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری همگی در بازنمایی حقایق اثرگذارند. لذا نباید با این ارقام و آمار نتیجه مخالفت با نظام را استتناج کرد. پس از رحلت امام خمینی رسانه‌های بیگانه با بنی‌صدر گفت‌وگو گرفتند؛ او گفت از جمعیت ۵۰ میلیونی تنها ۵ میلیون نفر به خاکسپاری رفتند و این یعنی ۴۵ میلیون نفر مخالف نظام هستند! این‌ها همگی مغالطه است.

ایرادگیری‌هایی که فقط برای ایران است

منصوری بیان کرد: همچنین گفتنی است مگر در کشورهای دیگر مشارکت چقدر است که حال این چنین روی مشارکت ایران حساسیت نشان می‌دهند! در فرانسه آخرین درصد مشارکت چیزی حدود ۳۳درصد است، اما کسی از این رقم معنای مخالفت با کلیت نظام را برداشت نمی‌کند.