همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان از موافقت اجمالی شورای نگهبان و نمایندگان سه نامزد معترض به بازشماری برخی از صندوق‌ها خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر عباسعلی کدخدایی در نشست خبری پس از برگزاری انتخابات 22 خرداد ماه با اشاره به حضور حداکثری مردم در انتخابات دهمین دوره‌ ریاست جمهوری، یادآور شد: از جهت تعداد تخلفات انتخاباتی، کمترین میزان تخلف برای ما گزارش شد.

سخنگوی شورای نگهبان، با تاکید بر این‌که نتایجی که از سوی وزارت کشور اعلام شده، نتایج اولیه است، خاطرنشان کرد: صحت انتخابات باید به تایید شورای نگهبان برسد. پس از روز رای‌گیری شورای نگهبان به مدت سه روز فرصت دریافت شکایت داشت که در دو روز اخیر سه نفر از کاندیداهای انتخابات شکایت خود را تسلیم شورای نگهبان کرده و گزارشی از تخلفات را به ما ارایه کردند و ما سعی می‌کنیم آنها را بررسی و نتیجه را اعلام کنیم.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با اشاره به دو اقدامی که از سوی این شورا در جریان روند رسیدگی صورت گرفته، یادآور شد: نخست جایی را برای مهر نظارت در تعرفه‌ها در نظر گرفته‌ایم و همچنین بازرسان ویژه‌ای را به نقاطی از کشور اعزام کردیم و اکنون گزارشات آنها را نیز دریافت کرده‌ایم. در 10 روز آینده موضوع در جلسه‌ عمومی شورا مطرح می‌شود و نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

خبرنگاری با اشاره به اظهارات برخی از مقامات خارجی ابراز کرد که آنها اغتشاش در کشور را ترغیب کرده و مشخص شد که خارجی‌ها در این اغتشاشات دست داشته‌اند. آیا دادستان کل کشور نباید افراد محرک و اصلی این اغتشاشات را بازداشت کند. این در صورتی است که به نظر می‌رسد دادستان به وظیفه‌ی خود عمل نکرده است؟

وی در پاسخ گفت: وظایفی که دستگاه‌های امنیتی و قضایی دارند در جای خود انجام می‌دهند. هیچکس نمی‌تواند پیروزی مردم را از آنها بگیرد. بیش از 40 میلیون رای به صندوق ریخته شد و شورا مدافع تمامی این آرا خواهد بود و این اطمینان را می‌دهیم که هر گونه تخلفی که در روند انتخابات صورت گرفته باشد را بررسی می‌کنیم.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان، در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این‌که قبل از تایید انتخابات از سوی شورای نگهبان آقای احمدی‌نژاد در تلویزیون حضور یافت. اقدام شورای نگهبان در این رابطه چیست؟ که وی گفت: همانطور که بارها گفته‌ایم و بر اساس نص صریح قانون نتایجی که از سوی وزارت کشور برای شورای نگهبان ارسال می‌شود نتایج اولیه است و شورای نگهبان مدت هفت تا 10 روز فرصت تایید صحت انتخابات را دارد.

سخنگوی شورای نگهبان، در مورد جلسه‌ صبح امروز (26 خرداد) این شورا که قرار بود سه کاندیدای معترض در آن حضور یابند و به بیان مطالب خود بپردازند، اظهار کرد: ما احساس کردیم نامزدها و طرفداران آنها نگرانی‌هایی دارند. از نامزدان دعوت کردیم تا در شورای نگهبان حضور یافته و به ارایه‌ی مسائل خود بپردازند.

وی افزود: امروز این جلسه با حضور نمایندگان داوطلبان برگزار شد و ما روند قانونی رسیدگی به شکایات را توضیح دادیم و مطالب آنها را نیز شنیدیم. قرار شد مطالب در جلسه‌ عمومی شورا مطرح شود و ما نتیجه را به آنها اعلام کنیم.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان، تاکید کرد: سعی می‌کنیم در یک روند اطمینان‌بخش و جلب اعتماد کاندیداها و طرفداران‌شان حرکت کنیم و اگر قرار شد بازشماری داشته باشیم، اعلام آمادگی کردیم که این امر با حضور نمایندگان کاندیداها صورت گیرد.

کدخدایی سوال خبرنگاری را که در مورد علت تاخیر اعلام نتیجه‌ انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری بود، چنین پاسخ داد: تاخیری وجود نداشت، معمولا هنگامی که انتخابات میاندوره‌ای با انتخابات سراسری همراه است، انتخابات میاندوره‌ای در مرحله‌ بعدی قرار می‌گیرد. از طرفی رسانه‌ها نیز به دلیل اهمیت انتخابات سراسری نتایج آن را بیشتر مورد پیگیری قرار می‌دهند و دلیل خاصی در این جهت نیست.

وی در مورد محورهای مهم اعتراضات کاندیداهای دهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری که مورد سوال یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه بود، گفت: آنچه به صورت کتبی برای ما ارسال کرده‌اند و همچنین در جلسه‌ امروز نیز مطرح شد شامل مواردی از جمله بررسی صلاحیت‌ها، روند کلی انتخابات، استفاده از امکانات دولتی و ... بود یا در یکی، دو مورد بحث مناظره‌ای که حواشی‌ای داشت مطرح شد که به آن معترض بودند و بیان شد که باید این مناظره و صحبت‌ها مورد بازبینی قرار گیرد و پیگیری شود.

کدخدایی ادامه داد: برخی موارد نیز به صورت جزیی مطرح شد از جمله گزارشاتی از تخلفات در برخی حوزه‌ها، صندوق‌ها و شهرستان‌ها ارایه شد که ما درخواست کردیم این موارد را کامل کنند که بعضی را برای ما ارسال کردند. تقاضای بازشماری برخی از صندوق‌ها را داشته که ما اجمالا موافقت خود را اعلام کردیم اما باید در جلسه‌ شورا تصویب شود. ما آماده هستیم به صورت اتفاقی یا موردی با حضور نمایندگان داوطلبان بازشماری شود.

خبرنگار دیگری با طرح این سوال که آیا امکان جابجایی 10 میلیون رای وجود دارد، از کدخدایی خواستار توضیح شد که وی پاسخ داد: امکان جابجایی فیزیکی آرا به هیچوجه وجود ندارد و اکنون نیز کسی چنین ادعایی را ندارد. بنده نیز به عنوان کارشناس بیان می‌کنم که امکان جابجایی به این شکل نیست.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان، افزود: ناظرین آموزش دیدهی شورای نگهبان در تمامی مراحل رای‌گیری حتی در زمان چاپ تعرفه‌ها و توزیع تعرفه‌ها نیز نظارت داشتند.

خبرنگاری سوال کرد با توجه به اعلام مواردی به کاندیدای پیروز در انتخابات اگر بعد از بررسی نهایی از سوی شورای نگهبان مشخص شود که تهمت‌های ناروایی صورت گرفته آیا قابل پیگیری است؟

کدخدایی با اشاره به تبصره‌ سه ماده‌ی 80 قانون انتخابات، گفت: در صورتی که شاکی بدون دلیل و مدرک و مغرضانه داوطلبانه انتخاباتی را متهم نماید و عمل شاکی عنوان افترا داشته باشد قابل تغییر و پیگیری است.

کدخدایی در ادامه‌ این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری که مطرح کرد این انتخابات وجدان عمومی را اقناع نکرده و برخی معتقدند که ناظران و مجریان انتخابات یکسان هستند و حضور یکی از اعضای شورای نگهبان در دولت فعلی را مطرح می‌کنند، خواستار ارزیابی سخنگوی شورای نگهبان شد.

کدخدایی پاسخ داد: پیشداوری شما مبنی بر اینکه انتخابات وجدان عمومی را اقناع نکرد، درست نیست؛ اینطور می‌توانید بگویید که اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. ما هم این را قبول داریم. انتخابات یک فعالیت اجتماعی – سیاسی است و احتمال اینکه تخلفاتی در آن اتفاق بیفتد طبیعی است اما مهم این است که چگونه با این تخلفات برخورد شود. در این انتخابات نیز ممکن است تخلفاتی صورت گرفته باشد که ما آن را بررسی می‌کنیم. لازم نیست برخی مطالبی که رسانه‌های خارجی مطرح می‌کنند را بگوییم و آب به آسیاب دشمن بریزیم.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان، افزود: شورای نگهبان مدافع تمامی آراست و برایش میان کسی که رای آورده و آنکه رای نیاورده تفاوتی وجود ندارد زیرا همه از ملت ایران هستند. ما سعی می‌کنیم آنچه در چارچوب وظایف برایمان پیش‌بینی شده به شکایات رسیدگی کنیم و نتایج را بیان کنیم.

خبرنگار دیگری با اشاره به حضور غلامحسین الهام و ابراهیم عزیزی دو عضو شورای نگهبان در میتینگ‌های انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد، گفت آیا با این وجود می‌توان این اطمینان را داشت که شکایت مورد بررسی قرار می‌گیرد؟ کدخدایی پاسخ داد: مکانیزم نظارتی شورا جانبدارانه نیست. حضور اعضای شورا به این معنا نیست که آنها بی‌طرفی خود را رعایت نمی‌کنند.

وی در مورد نحوه‌ رسیدگی به شکایات، گفت: اگر مشاهده شود که گزارشی از تخلف ناظرین ارایه شده قطعا بازرسان ویژه‌ای را اعزام خواهیم کرد. اکنون نیز سعی کردیم افرادی که پیش از این با ما همکاری داشته را در جریان قرار دهیم که اگر شورای نگهبان به این نتیجه رسید که بازرسی ویژه صورت گیرد یا بازبینی شود از این بازرسان ویژه استفاده شود.

خبرنگاری از سخنگوی شورای نگهبان سوال کرد که تا چه حد امکان ابطال آراء وجود دارد که وی پاسخ داد: اگر شما احتمال را می‌پرسید، این احتمال دور از ذهن نیست اما اینکه ادعاهایی که شده چقدر صحت دارد؟ باید بررسی صورت گیرد و نتیجه اعلام شود.

خبرنگار دیگری سوال خود را چنین مطرح کرد آشوب و اغتشاش‌هایی در سطح جامعه صورت می‌گیرد که امنیت را زیر سوال می‌برد؛ آیا وظیفه‌ شورای نگهبان این نیست که در این مورد ورود کند؟

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با اشاره به اصل تفکیک قوا، گفت: بر اساس تفکیک قوا هر نهادی وظایف خاص خود را دارد و این موارد شامل وظایف دستگاه‌های امنیتی و قضایی است.