تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۸

گروه بورس: شاخص بورس تهران روز گذشته بار دیگر کاهش یافت.

به گزارش همشهری، برخلاف آنچه پیش‌بینی می‌شد روز گذشته شاخص بورس تهران برای دومین‌بار پس از انتخابات ریاست‌جمهوری با کاهش مواجه شد. این در حالی است که فعالان بازار، قبل از برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری معتقد بودند که بورس تهران با روند صعودی مواجه خواهد شد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند به‌دلیل افزایش قیمت نفت در بازار‌های جهانی و به‌دنبال آن افزایش قیمت محصولات فلزی، معدنی و پتروشیمی در سطح جهان و همچنین آغاز بهبود اقتصاد جهانی ارزش سهام شرکت‌های بورس با افزایش مواجه شوند اما روند صعودی شاخص‌های بورس تهران که از ابتدای سال‌جاری آغاز شده بود پس از انتخابات ادامه نیافت.

برخی فعالان بازار دلیل اصلی نزول شاخص‌های بورس تهران را بروز ناآرامی‌های پس از انتخابات می‌دانند. این در حالی است که آخرین اخبار حاکی از آن است که درصورت تداوم نزول شاخص‌ها، سازمان بورس و اوراق بهادار وارد عمل خواهد شد و با اقدامات کنترلی از ریزش بیش از حد شاخص‌ها جلوگیری خواهد کرد.

آخرین اخبار پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری حاکی از آن بود که نقدینگی هنگفتی پشت در‌های بورس تهران آماده مشخص شدن نتیجه انتخابات و ورود به بورس است اما به‌نظر می‌رسد نه تنها این نقدینگی‌های جدید وارد بورس تهران نشده‌اند بلکه تمایل سرمایه‌گذاران برای فروش سهام و خروج از بازار سهام شدت پیدا کرده است.

بر این اساس روز گذشته حجم صف‌های فروش سهام از مرز 65 میلیون سهم فراتر رفت و سهامداران بورس تهران برای فروش سهام شرکت‌های بانک سینا، مخابرات ایران، سرمایه‌گذاری غدیر، ایران ترانسفو، ایران ارقام، توسعه معادن روی، توسعه معادن و فلزات، بانک کارآفرین، پتروشیمی خارک و سرمایه‌گذاری پتروشیمی 4 هزار دستور در کارگزاری‌ها به ثبت رساندند.

دیروز همچنین سهام شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو، سرمایه‌گذاری ملی ایران، توسعه معادن و فلزات، لعابیران، ایران ارقام، دارو‌سازی‌ کوثر و تجهیز نیرو زنگان با بیشترین نزول ارزش سهام‌شان روبه‌رو شدند.

به این ترتیب در پایان مبادلات روز گذشته شاخص بورس تهران با 27 واحد کاهش به 9هزارو 271 واحد رسید و بیم آن می‌رود که درصورت نزول دوباره شاخص بار دیگر این شاخص به زیر مرز 9‌هزار واحد نزول کند.

دیروز همچنین شاخص‌های بازار اول، بازار دوم و صنعت نیز هر کدام به‌ترتیب 25، 21 و 19 واحد کاهش یافتند.

همچنین در داد و ستد‌های روز گذشته بانک صادرات ایران با 19 میلیون و 461 هزار سهم، سایپا با 3 میلیون و 611 هزار سهم، فولاد خوزستان با 554 هزار سهم، فراوری مواد معدنی ایران با بیش از یک میلیون سهم، توسعه صنعتی ایران با 2 میلیون و 245 هزار سهم، بانک تجارت با یک میلیون و 344 هزار سهم، صنعتی‌آما با 529 هزار سهم، سرمایه‌گذاری بهمن با 929 هزار سهم و لیزینگ رایان سایپا با 268 هزار سهم بهترین تقاضاهای خرید را داشتند.