گروه بین‌الملل: سخنان تند بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره شروط تشکیل کشور مستقل فلسطینی و روند صلح ، اعتراضات شدیدی را در میان شخصیت‌های مختلف جهان عرب در پی داشت

مهم‌ترین این واکنش‌ها از سوی سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان ایراد شد.
به گزارش المنار، دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: سخنرانی بنیامین نتانیاهو درباره‌ کشور فلسطین، منطقه را با خطرات مهاجرت فلسطینی‌های سال 48 و خطر اقامت دائمی آنها در دیگر مناطق در خاورمیانه قرار می‌دهد؛ چرا که وی خواستار به رسمیت شناختن یهودی بودن اسرائیل شده است.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، در سخنرانی خود به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) تاکید کرد: بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، در سخنرانی‌اش واقعیت را به اعراب گفت و پرده از نگرش خود نسبت به آینده این منطقه برداشت.

وی عنوان داشت: سخنرانی نتانیاهو برای تمامی رهبران منطقه و کشورهای عربی و میانه‌روهای عربی غیرمنتظره بود و آنها باید در قبال مواضع‌شان درخصوص مسائل منطقه و راه حل مقاومت بازنگری کنند.

سید حسن نصرالله اضافه کرد: سخنرانی نتانیاهو ابتدا آرزوها و اهداف تمامی اعراب و تمامی دولت‌ها و تمامی کسانی را که از آنها به‌عنوان کشورهای میانه‌روی عرب یاد می‌شود و آنها بر موفقیت راه حل صلح در منطقه تاکید دارند و نیز بر موفقیت دولت باراک اوباما در زمینه‌ دستیابی به صلح ظرف چند سال آینده تکیه کرده‌اند، بر باد داد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه این سؤال را مطرح کرد که کشورهای میانه‌روی عرب و تمامی اعراب به‌ویژه فلسطینی‌ها چه می‌توانند از نتانیاهو، دولت نتانیاهو و لیبرمن انتظار داشته باشند؟ آیا می‌توانند انتظار چیزی غیراز این را داشته باشند؟

سیدحسن نصرالله افزود: بنیامین نتانیاهو تمامی درها را با این سخنرانی خود بست و تمام زمینه‌سازی‌‌ها را از بین برد و این سخنرانی بیشتر شبیه به یک بازی و نمایشنامه‌ طراحی شده بود که دولت اوباما برای سپری شدن زمان، آن را مطرح کرده است و این نمایشنامه با واکنش دولت باراک اوباما به این سخنرانی و مهم و مثبت خواندن آن کاملا افشا شد.

سید حسن نصرالله گفت: اگر در سخنرانی نتانیاهو دقت کنید، هیچ‌گونه گام رو به جلو و یا مطلب مهم و مثبتی ارائه نشد؛ بلکه این سخنرانی تمام آنچه را که کشورهای میانه‌رو تا‌کنون آن را محقق ساخته بودند از بین برد و تمام درها را بست و وجهه‌ روشنی از آینده‌ای که فلسطینی‌ها و کشورهای عربی در منطقه به‌طور کلی انتظار دارند، ارائه نکرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: نتانیاهو به آنها واقعیت را گفت و این واقعیت یادآور اظهارات آریل شارون بود. نتانیاهو بار دیگر به اعراب تاکید کرد که طرح صلح عربی آن چیزی نیست که نوشته شده است و این همان دیدگاه ما نسبت به صلح است.

آنها می‌خواهند صلح را از دیدگاه خود بیان کنند. وی عنوان داشت: نتانیاهو منطقه را با خطرات اقامت دائمی فلسطینی‌ها در کشورهای دیگر و خطرات مهاجرت فلسطینی‌های سال 48 از طریق تلاش و درخواست در زمینه‌ به رسمیت شناختن اسرائیل به‌عنوان کشور یهود روبه‌رو ساخت.

سیدحسن نصرالله گفت: سخنرانی نتانیاهو ضربه‌ای به تمام رهبران، ملت‌ها، دولت‌ها و تمام جهان اسلام بود و آنها باید بار دیگر در محاسبات‌شان بازنگری کنند.

سیدحسن نصرالله افزود: فلسطینی‌ها باید اختلافات خود را کنار بگذارند و اعراب نیز باید از رویاهای دروغین و سراب که بر مخیله‌ آنها می‌گذرد خارج شوند و با عزم و درایت و جدیت راه حل تعیین کننده‌ای را انتخاب کنند.

مانع جدید مذاکرات

جیمی کارتر رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده هم در واکنش به سخنان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل موانع جدیدی را در مسیر مذاکرات با فلسطینی‌ها ایجاد می‌کند.

جیمی کارتر در جمع خبرنگاران افزود: درخواست نتانیاهو از فلسطینی‌ها در زمینه به رسمیت شناختن کشور اسرائیل به‌عنوان یک کشور یهود پیش از تشکیل کشورشان یک خواسته‌ غیرمنطقی است و موانعی را در مسیر مذاکرات ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اصرار نتانیاهو بر گسترش شهرک‌سازی‌ها هیچ کمکی به مذاکرات فلسطین و اسرائیل نمی‌کند.