تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۶

در شرایطی که گاهی مشکلات فنی ایجاد شده از سوی شرکت برق به قطع و وصل مکرر جریان برق در ساختمان‌ها و آسیب‌دیدن وسایل برقی منجر می‌شود

مشکلات سیم‌کشی داخلی ساختمان‌ها هم موضوع دیگری است که ساکنان برخی ساختمان‌ها دچار آن هستند. البته این مشکل بیشتر در ساختمان‌هایی شایع است که مصالح به کار رفته در آنها از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و به ساختمان‌های بساز و بفروش معروف هستند.

متاسفانه در هنگام سیم‌کشی داخلی این ساختمان‌ها، دقت لازم صورت نگرفته و این امر موجب می‌شود که فیوز برق ساختمان در مواقعی مانند زمان استفاده چند واحد از دستگاه‌های برقی پرمصرف قطع شود.

این مشکل، هم به وسایل برقی آسیب می‌زند و هم مشکلاتی را برای ساکنان پدید می‌آورد. بهتر است همانطور که مراحل ساخت زیر نظر مهندسان ناظر انجام می‌شود، در مورد سیم‌کشی هم بررسی دقیق‌تری انجام شود تا ساکنان  ساختمان‌ها دچار مشکل نشوند.

کوچه به جای پیست‌ دوچرخه‌سواری

هرچند هنوز تابستان آغاز نشده است اما از جمعیت قابل توجه کودکانی که در کوچه‌ها و خیابان‌ها سرگرم بازی هستند می‌توان متوجه شد که آنها فارغ از استرس درس و مدرسه به دنبال سپری کردن اوقات فراغت هستند.

در این روزها تنها ساعات میانی روز که هوا به شدت گرم می شود فرصتی پدید می آورد تا کودکان برای مدتی بازی در کوچه‌ها را رها کنند. اما همزمان با خنک‌تر شدن هوا در عصر و شب باز هم شاهد انواع بازی‌های کودکان شامل دوچرخه‌سواری و فوتبال در کوچه‌ها هستیم.

به همین دلیل رانندگان باید هنگام عبور از کوچه‌ها دقت مضاعفی داشته باشند چون در هر لحظه امکان دارد پسربچه‌ای به دنبال توپ بدون توجه به خودرو‌های درحال عبور به وسط کوچه بیاید یا اینکه کودکان دوچرخه‌سوار بدون توجه به اطراف خود جلوی خودرو‌ها بپیچند.

با بستنی وارد نشوید

به نظر می‌رسد تا چند وقت دیگر برچسب‌های لطفا با بستنی وارد نشوید را باید در سطح شهر هم نصب کنند. شاید به وسیله این برچسب‌ها برخی افراد متوجه شوند که بستنی‌ها هم به محض دور انداخته شدن تبدیل به زباله‌ می‌شوند.

هر سال با نزدیک شدن به فصل تابستان بسیاری از خریداران بستنی‌‌های دستگاهی کنار پیاده‌رو فقط چند گاز از بستنی را خورده و سپس باقی آن‌را دور می‌ریزند. این کار آنها علاوه بر بدمنظره کردن شهر موجب می‌شود کفش سایر شهروندان حسابی چسبناک و کثیف شود.

از سوی دیگر بار‌ها مشاهده شده که شهروندان روی این بستنی‌های تازه لیز خورده و راهی بیمارستان شده‌اند. تعدادی از شهروندان نیز عقیده دارند که طرح جریمه کردن زباله‌انداز‌ها باید جدی‌تر دنبال شود تا مگر به این وسیله شهر کمی پاکیزه‌تر شود و متخلفان هم به نوعی تنبیه شوند.

جوی زباله

با اینکه ریختن زباله‌ در جوی خیابان‌ها حرکتی بودکه سال‌ها از رواج آن می‌گذرد اما در برخی مناطق شهر همچنان می‌توان نمونه‌هایی از این ناهنجاری‌ها را دید. متاسفانه برخی اهالی و کسبه به بهانه نبود سطل زباله‌ در اطراف منزل و محل کارشان زباله‌ها را یکجا در جوی آب می‌ریزند و به این وسیله مقدمات بدبو شدن شهر را فراهم می‌آورند.

همه ما در کنار استشمام بوی بد زباله‌های داخل جوی‌ها، سعی و تلاش رفتگران برای جمع‌آوری زباله‌ها و باز کردن جوی‌ها را دیده‌ایم. آنها گاهی در جوی‌های مملو از زباله فرو می‌روند تا با رفع انسداد جوی‌‌ها جلوی سرریز زباله به خیابان‌ها را بگیرند.

به طور حتم چنانچه دید حساسی داشته باشیم به خاطر این قشر زحمتکش جامعه هم که شده در جوی‌ها زباله‌ نمی‌اندازیم. البته یادآوری این نکته نیز ضروری است که برخی مناطق شهر سطل‌های زباله‌ کم‌تعدادند و برای استفاده از آنها باید چند صد متر راه پیمود.