حجت پیری: مجمع جهانی اهل بیت‌(ع) یکی از متولیان تبلیغ و ترویج دین مبین اسلام در عرصه داخلی و خارجی است. این نهاد از ابتدای شکل گیری تاکنون اقدام به انتشار تعداد زیادی کتاب‌، نشریه و ... برای تبلیغ دین اسلام در خارج و داخل کرده و بزودی یک شبکه تلویزیونی در ماهواره راه‌اندازی خواهد کرد.

حجت الاسلام اختری به عنوان دبیر کل این مجمع درباره عملکرد این نهاد و همچنین نهادهای دیگر تبلیغی با خبر‌نگار همشهری به گفت‌وگو نشسته است و درباره یکی از مهمترین مسائل مطرح در جریان انقلاب اسلامی‌، یعنی صدور انقلاب توضیحاتی ارائه کرده است.

صدورانقلاب

وی در ابتدا با تاکید مجدد بر شعار صدور انقلاب به اقصی نقاط عالم با روش‌های تبلیغی گفت: در مجموع باید گفت طی 30 سال گذشته همه نهادهای دولتی و غیر دولتی تبلیغ دین خوب کار کرده و گام‌های بزرگی را برداشته‌اند.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت تاکید کرد‌: اقدامات انجام شده در این مدت با توجه به شرایط و محدودیت‌هایی که در جهان است رضایت‌بخش و مقبول تلقی می‌شود و با همین محدودیت‌ها می‌بینید که هر کجای جهان پا می‌گذاری انقلاب اسلامی را شناخته و برای آن اعتبار قائلند.

 وی در ادامه با اشاره به تبلیغات گسترده این نهاد برای انقلاب اسلامی گفت‌: دربسیاری از کشورها ملت ایران را به انقلابشان می‌شناسند و معتقدم با محدودیت‌های موجود در جهان بسیار خوب کار کرده‌ایم.

حجت الاسلام اختری تاکید کرد: بسیاری از انتشارات ما در قالب کتب دینی در داخل و خارج توزیع شده است و بسیاری دیگر نیز در دست انتشار و توزیع است. وی در عین حال تصریح کرد‌: البته ادعا نمی‌کنیم که این مقدار کار انجام شده کافی بوده‏، ولی باید این اقدامات را با توجه به موانع فراوان ارزیابی کرد و به قطع و یقین باید دانست که نیازها در جهان گسترده زیاد بوده و ما پاسخگوی تمام این نیازها نبوده‌ایم‌.

موانع فعالیت

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت در پاسخ به این سؤال که چه موانعی در خارج از کشور برای فعالیت دارید، گفت: برای فعالیت در کشورهای خارجی عمده موانع سیاسی بوده و لذا در بسیاری از کشورها در حدودی که روابط فی مابین اجازه می‌دهد کار شده است.

وی افزود‌: فعالیت‌های تبلیغی در خارج بایستی شکل مبارزه یا معارضه با آن کشور نداشته و در عین حال به عنوان یک حرکت سیاسی نباشد و در ضمن فعالیت تنش‌زا علیه آن کشور تلقی نشود.

اختری در تشریح موانع اقدامات تبلیغی دین ادامه داد: فعالیت تبلیغی ما نباید با فرهنگ و آداب و رسوم آنها منافات یا تناقض داشته باشد و این عامل در کشورهای مختلف متفاوت است، لذا برای هر کشوری ما باید اقدامات مختص آن را برنامه‌ریزی کرده و انجام دهیم.

دبیر‌کل مجمع جهانی اهل بیت با اشاره به روند کار این مجمع گفت: در ابتدای انقلاب اغلب کشورها موانع جدی را بر سر راه ما قرار داده و از فعالیتمان ممانعت می‌کردند و به تدریج با اقدامات مثبت سیاسی زمینه‌های فعالیت فرهنگی در دیگر کشورها مهیا شد.

 وی افزود: فعالیت‌های مجمع ابتدا در قالب برگزاری همایش‌ها‌، میز‌گردها‌، هفته‌های فرهنگی و شرکت در نمایشگاه‌های مختلف فرهنگی و سپس در قالب انتشار و توزیع کتاب‌، سی‌دی و مجلات انجام شد و هم اکنون در برخی از کشورها با توافقات فی‌ما بین فقط در قالب فعالیت‌های فرهنگی  کار انجام می‌شود، در تعدادی از کشورها به عنوان نمایندگی امام(ره) و مقام معظم رهبری و در بعضی دیگر در قالب کمیته امداد،هلال احمر و سایر نهادها فعالیت‌های موثری صورت می‌گیرد.

دروغ‌پردازی‌های دشمنان

حجت الاسلام اختری با اشاره به مانع‌تراشی امپریالیسم جهانی و صهیونیسم بین‌المللی تاکید کرد: با دروغ پردازی‌های شدید این دو کشور در قالب ایران هراسی و شیعه هراسی چالش‌های زیادی فرا‌روی ما قرار گرفته و با وجود این مسئله حرکت فرهنگی جمهوری اسلامی جریان داشته و توفیقات بسیاری حاصل شده است.

 وی تصریح کرد: این دو قدرت تاکنون مقابله بسیار شدیدی علیه ما داشته و هرگونه فعالیت فرهنگی ما را در خارج از کشور با برچسب‌هایی مثل دخالت در امور داخلی و یا تحریک گروه‌های اپوزیسیون محدود کرده‌اند، در حالیکه هیچ کدام از این ادعاها صحت نداشته و اغلب تلقین برداشت غلط به دیگر کشورها‌ست تا جلوی نفوذ انقلاب و اسلام به ملل دنیا گرفته شود.

اختری افزود‌: آنها از مطرح شدن نام یک حکومت مکتبی و الهی که تفاوت‌های اصولی و ریشه‌ای با قدرت‌های سلطه‌گر دارد هراس داشته و نمی‌خواهند فریاد عدالت خواهانه این انقلاب به گوش جهانیان برسد.آنها به دنیا چنین تلقین کرده بودند که امام انقلاب در‌صدد صدور اسلام به دنیا با توسل به زور است، لذا وقتی مردم کشورهای دیگر پیام صلح‌طلبانه ما را مشاهده می‌کنند به راحتی متمایل می‌شوند.

 دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت با بیان اینکه تمامی رهبران دینی و روشنفکران در دنیا خواهان حکومتی همچون جمهوری اسلامی هستند، گفت: این ایده امروزه در دنیا طرفداران بسیاری داشته و ما به وضوح شاهد رشد چشمگیر پیروی از دین مبین اسلام در کشورهای مختلف بوده و به طبع آن طالبان جمهوری اسلامی رو به فزونی است.

 وی با اشاره به محدودیت‌های امپریالیسم خبری برای جمهوری اسلامی تاکید کرد‌: البته امروزه با گسترش ارتباطات ایجاد محدودیت‌ها چندان میسر نیست و لذا باید بگویم که در سالیان اخیر فعالیت‌های تبلیغی ما با رشد و گسترش قابل توجهی به پیش رفته و یکی از مسائلی که غرب را نگران کرده همین استقبال مردمی از پیام دین مبین اسلام است.

 اختری تاکید کرد: امروز زمینه‌ها فراهم بوده و استقبال مردمی هم بسیار گسترده است و لذا با سرمایه‌گذاری مناسب می‌توان موج عظیمی از اسلام خواهی و صدور انقلاب در جهان به راه انداخت.  وی با تاکید بر استفاده از رسانه‌های‌های صوتی، تصویری‌،‌ اینترنت و فناوری‌های نوین گفت:اگر سرمایه‌گذاری بیشتری در این مسیرشود می‌توانیم گام‌های موثر و خوبی برداریم.

شبکه جهانی اهل بیت(ع)

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت با بیان اینکه هنوز ما از تمام فضای اینترنتی برای تبلیغ دین استفاده نکرده‌ایم، تاکید کرد: به دلیل دیر وارد شدن در این فضا از طرف‌های دیگر عقب هستیم و باید در این عرصه تلاش بیشتری کنیم .

وی افزود: این درحالی است که فضاهای دیگری مثل شبکه‌های ماهواره‌ای باز شده و هم اکنون مبلغین بسیاری از مکاتب و ادیان چندین شبکه را راه‌اندازی کرده‌اند و ما از این ظرفیت هم تاکنون بهره‌ای نبرده‌ایم‌. وی در عین حال تصریح کرد: در حال تهیه مقدماتی برای راه‌اندازی شبکه‌ای ماهواره‌ای هستیم و چنانچه پشتیبانی لازم صورت بگیرد‌، در دو ماه آینده پخش آزمایشی این برنامه‌ها و چند ماه بعد پخش دائمی آغاز می‌شود‌.

 وی مشکلات فراروی این پروژه بزرگ را زیاد ذکر کرد و گفت: مهمترین مشکل ما اعتبار لازم برای این امر است که از مجوز گرفته تا تجهیزات لازم برای آن هزینه‌های سنگینی را بر دوش این مجمع می‌گذارد و ما هنوز نتوانسته‌ایم نقیصه بودجه‌ای خود را برطرف کنیم .وی تصریح کرد: این شبکه با میلیون‌ها مخاطب می‌تواند دریچه‌ای از نورانیت اهل بیت رابه سوی جهانیان باشد و فرصت‌های بیشماری را برای مبلغین اسلام فراهم آورد.

همشهری استانها