به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، هادی حق بین در نشست خبری که امروز در محل ساخت بزرگراه شوشتری برگزار شد، درباره افتتاح مسیرهای بزرگراهی در سال جاری و آسفالت ریزی، گفت: در بخش بزرگراهی، حدود ۲۷ کیلومتر پروژه در برنامه ۴ ساله تعریف کردیم که تمام این موارد فعال و درحال اجراست اما از این میزان ۳.۷ کیلومتر در پروژه بزرگراه شهید بروجردی و ۳.۶ کیلومتر در کندرو شمالی بزرگراه آزادگان تکمیل شده است و بقیه نیز در حال اجراست که ۹.۶ کیلومتر آن پروژه شوشتری و شاخه غربی یادگار امام هستند.
او با بیان اینکه مواجه با برخی از معارضین ملکی و تاسیسات در پروژهها را شاهد هستیم که باعث تاخیر در اجرای پروژه ها شده است، گفت: امسال ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تن آسفالت تولید و پخش شده است که یک سوم آن در بزرگراهها پخش شده است و آسفالت معابر اصلی را بهسازی کردیم.
ایجاد ۲۵ تقاطع غیرهمسطح در سال ۱۴۰۳
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره اصلاح تقاطعهای غیرهمسطح تهران هم توضیح داد: عملیات اصلاح و تکمیل تقاطعها ابعاد مختلفی دارند، برخی از این پروژهها کاملا احداث خواهند شد و امسال طبق برنامه قرار بود ۱۸ تقاطع تکمیل کنیم که این اتفاق رخ داد. برای سال آینده هم این روند ادامه دارد و تعداد زیادی تقاطع در دست اجرا داریم در سال ۱۴۰۳ آن را به سرانجام میرسانیم.
حق بین با اشاره به اینکه در سال آینده ۲۵ تقاطع پیش بینی شده که پروژههای مهم و بزرگی هستند، گفت: این تقاطعها باعث کاهش ترافیک در سطح شهر خواهند شد.
او سپس درباره آزادراه شهید شوشتری توضیح داد: این پروژه مهم ترین پروژه ماست و دو فاز برای آن تعریف شده است. در فاز اول ۹.۶ کیلومتر مسیر در سال آینده تحویل داده خواهد شد و بخشی از کمربند تهران در محور جنوب شرقی تکمیل میشود که ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد آن است. در فاز دوم به دلیل اینکه وارد اراضی محیط زیست و ارتش میشویم، جلسات متعددی داشتیم اما هنوز توافقاتی صورت نگرفته و امکان دارد که مسیر پروژه تغییر کند و درحال حاضر پیشنهاداتی را ارائه کردیم که پیشنهادات ترکیبی از پل، تونل و مسیرسازی خواهد بود و زمان پروژه و اعتبار را دستخوش تغییرات جدی میکند.
زیر گذر میدان سپاده ساخته می شود؟
حق بین در ادامه به زیرگذر میدان سپاه اشاره کرد و گفت: این پروژه درخواست منطقه ۷ بود که پروژه سختی هم هست و در مرحله انتخاب پیمانکار هستیم و سال آینده عملیاتی میشود. این پروژه، مسیر غرب به شمال میدان سپاه را کاهش میدهد.
تغییر اساسی در ۵۰ پل عابر پیاده
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره نگهداشت پلهای عابر پیاده تهران تشریح کرد: در شورای شهر تهران، نگهداشت این پل ها به معاونت ما واگذار شد، این پلها در طول سالیان گذشته بین حوزه های مختلف دست به دست شد که انصافا کار پیچیدهای است.
او با بیان اینکه نگهداشت پلهای مکانیزه، تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون شرایط جوی و اختلاف دما در تهران است، گفت: البته اقداماتی را سازمان زیباسازی در این حوزه انجام داد و تا ۵ ماه آینده ۶۰ یونیت از پلها را تعویض میشوند. در نوروز وضعیت تمام پلها را ارزیابی خواهیم کرد تا رسیدگی به آنها را شروع کنیم.
وضعیت دو بزرگراه بروجردی و یادگار امام در سال آینده
حق بین در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار همشهری درباره مهمترین پروژه عمرانی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳ گفت: پروژه های شهری بزرگراهی تحت تاثیر عوامل مختلفی هستند که مهم ترین آنها معارضانند، در فاز دو بزرگراه بروجردی ۸ پلاک معارض ما هستند که روی آن کار میکنیم و در این میان مراقبیم که پروژه را معطل نکنیم. همزمان با رفع این ۸ پلاک فاز دوم را ظرف مدت ۶ ماه تکمیل خواهیم کرد و بنابراین پروژه بروجردی سال آینده تمام میشود.
او ادامه داد: پروژه بعدی شاخه غربی بزرگراه یادگار امام است، دو پایه آن درگیر سوله آموزش و پرورش بود که رفع شده است و احداث تقاطع در میدان جی سختی کار ماست، چندین جلسه با پلیس راهور داشتیم و بزرگراه یادگار امام زمانش معطوف به تقاطع میدان جی میشود؛ به محض اینکه مجوز انحراف از پلیس را داشته باشیم پروژه در این بخش فعال می شود و سال آینده تکمیل خواهد شد. شاخه غربی سال آینده تحت تاثیر اتفاقات مهمی خواهد بود اما به هر حال تلاش میکنیم تا پایان این دوره مدیریت شهری این بزرگراه را نیز به نقطه پایانی برسانیم.
شروع ساخت پل بعثت در سال آینده
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در ادامه صبحتهای خود به پروژه کندرو جنوبی بزرگراه آزادگان اشاره کرد و گفت: ۳.۶ کیلومتر ساخت این مسیر در دست اجراست که در ماههای آتی افتتاح میشود، همچنین دو پروژه جدید دیگر تعریف کردیم که یکی از آن پروژه دو گاز در منطقه ۲۱ است که در دو فاز طراحی شده و از ابتدای سال آینده آغاز میشود. همچنین پل بعثت در منطقه ۱۶ طراحی شده که شروع آن سال آینده خواهد بود و خاتمه آن در طول یکسال مقرر نمیشود. این پروژه از برج ۲ سال آینده وارد فاز عملیات اجرایی می شود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره تونل شهید متوسلیان، تصریح کرد: این پروژه مشارکتی است و توافقات آن انجام شده اما بسیار بزرگ و پیچیده است که نیاز بوده که در موضوع قرارداد دقت کافی شود، فرم قرارداد مشخص و ارکان پروژه تعیین شده است. بعد از انعقاد قرارداد، مدیریت آن به حوزه معاونت فنی و عمرانی منتقل میشود، این طرح ابر پروژهای است که در سطح خاورمیانه نظیر ندارد.
حق بین درباره کیفیت آسفالتریزی در معابر و گلایه شهروندان در این حوزه، گفت: در موضوع آسفالت کار پیچیده است، عقب ماندگی زیادی در این حوزه داریم، نگهداشت باید به صورت مستمر باشد ولی وقتی چند سال توجه نمیکنیم این عقب ماندگی را ایجاد می کند، فقط در سال گذشته ۷۰ اکیپ در سطح شهر به کار گرفتیم، در این حجم تولید و پخش آسفالت خطاهایی حین اجرا شاهد هستیم که البته خطاها خیلی زیاد نیست، بیش از ۳۲ جلسه کمیته آسفالت تشکیل دادیم تا کنترل کمی و کیفی داشته باشیم و خطاهایی که دیده شد را پیمانکاران جریمه شدند و تذکرات ما جدی است، حتما در موضوع کیفیت تلاش زیادی می کنیم و به معاونان فنی مناطق بیشتر تاکید می کنیم.
او افزود: چالههایی که در سطح شهر ایجاد شده به دلیل بارشهای اخیر است و ۳ ماه ابتدایی سال آینده معطوف به بزرگراههاست و آسفالتریزی را انجام میدهیم، نقشه راه مشخص شده و اکیپها تعیین شده و با مناطق درگیر هماهنگی انجام شده است.