تا قبل از ورود بطریهای پلاستیکی نوشابه به بازار استفاده از بطریهای شیشهای بسیار مرسوم بود و این بطریها میبایست با استفاده از دربازکن در داخل مغازه یا خانه باز میشدند.
اکنون نیز با وجود ورود بطریهای پلاستیکی به بازار، برخی کارخانهها، نوشابه و آبمیوههای شیشهای تولید میکنند. این در حالی است که اخیرا برخی از آنها برای حل مشکل دربازکن از روش پیچی کردن درپوشهای بطریهای شیشهای استفاده کردهاند.
این درپوشها ظاهری شبیه درپوشهایی دارند که با دربازکن باز میشوند اما در واقع تنها با یک پیچش ساده میتوان آنها را گشود. با توجه به سهولت گشودن در این شیشهها، تعمیم استفاده از این درها به محصولات سایر تولیدکنندهها هم منطقی به نظر میرسد.
احترام به مشتری
هرچند احترام به مشتری جزء اصول اولیه همه مراکز و شرکتهایی است که وظیفه خدمات رسانی به ارباب رجوع و مشتری را برعهده دارند، اما گاهی در عمل به حقوق مشتری توجه چندانی نمیشود.
این در حالی است که احترام به حقوق مشتری و تلاش برای جلب رضایت آنها در برخی سازمانها، میتواند به الگویی برای سایر شرکتها تبدیل شود.
به عنوان مثال برخی شرکتها که برای خدمات خود از قبیل تورهای مسافرتی اقدام به چاپ آگهی میکنند در صورت تمایل مشتری، به صورت رایگان برای او عکس و بروشور و هزینه تور را ارسال میکنند.
از سوی دیگر مسئول مربوط نیز در تماس تلفنی اطلاعات جزئی را هم در اختیار مشتری قرار میدهد و حتی در صورتی که تماس گیرنده قصد نداشته باشد از این خدمات استفاده کند، اطلاعرسانی را وظیفه خود میداند.
این در حالی است که برخی شرکتها که در زمینه مشابهی فعالیت میکنند نه تنها بروشور و عکس به مشتری ارائه نمیدهند، بلکه ارائه جزئیات بیشتر را هم به مراجعه حضوری مشتری موکول میکنند.
کارمند رفته گل بچینه
این طور که برخی مراجعان بانکها، پای باجه بانک میگویند، برخی کارمندان نیز به چیدن گل علاقه خاصی دارند. صف طولانی این باجهها به علاوه خونسردی کارمندی که برخلاف سایر همکارانش هیچ توجهی به حقوق ارباب رجوع ندارد منجر به نارضایتی شهروندان میشود.
با وجود باسابقه بودن این تخلف کارمندان و نبود هیچ توجیهی برای غیبت طولانی آنها، برخی رؤسای شعبههای بانک نیز خود را در قبال شهروندان مسئول نمیدانند و شبیه به یک نوار ضبط شده هر بار وعده حاضر شدن کارمند غایب را میدهند.
البته در بسیاری از بانکها نیز مشاهده میکنیم که شهروندان به گفته خودشان از آنجا که به این مشکل عادت کردهاند لب به شکایت نمیگشایند. در پایان یادآوری این نکته نیز ضروری است که غیبت طولانی مدت کارمندان بدون جایگزین، مختص بانکها نبوده و سایر سازمانها و ادارات نیز به آن مبتلا هستند.
بازیافت شیشهای
تا پیش از این، نوشیدنیها در بطریهای پلاستیکی پر میشد که گاه حتی روی طعم نوشیدنی تاثیر منفی داشت اما این اواخر در حالی که اغلب تولیدکنندههای نوشیدنیهای گوناگون به بطریهای شیشهای رو آوردهاند جای سطلهای ویژه بازیافت شیشه در خیابانها حسابی خالیاست.
در تمام کشورهای دارای صنعت پیشرفته بازیافت در تمام خیابانها و کنار هر فروشگاهی میتوان این سطلهای ویژه را مشاهده کرد و از آن برای دور انداختن بطریهای شیشهای استفاده کرد؛
به طور حتم چنانچه تعداد سطلهای تفکیک زبالههای خشک، تر، شیشه و کاغذ در سطح شهر بیشتر شود به موازات آن شاهد گسترش فرهنگ تفکیک زبالهها و بازیافت آن خواهیم بود.