تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲

«پُلی برای ورودِ غیرایرانیان به جهان ایرانی» تعبیری است که شهروز فلاحت‌پیشه، معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی، در مورد کارایی این مرکز فرهنگی به‌کار می‌برد.

همشهری آنلاین- رابعه تیموری:بنیاد سعدی ١٠سال پیش براساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و برای تقویت و گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور شکل گرفته و آموزش مستقیم و غیرمستقیم ١٠هزار فراگیر فارسی‌زبان و غیرفارسی‌زبان، ثمره یک دهه فعالیت بنیاد است.

بیشتر بخوانید:بنیاد سعدی
فلاحت‌پیشه به فعالیت‌های متعدد کانون برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان اشاره می‌کند و می‌گوید: «برای اثربخشی و هدفمندشدن این فعالیت‌ها سند آموزش زبان فارسی تدوین شده که در آن کشورها براساس توزیع جغرافیایی و فرصت‌هایی که برای آموزش فارسی‌زبانان وجود دارد، تقسیم‌بندی و اولویت‌بندی شده‌اند.» او تجربیات و اطلاعات گردآوری‌شده از امکانات و ظرفیت‌های توسعه زبان فارسی در نقاط مختلف دنیا را مبنای تدوین سند عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: «در بعضی از کشورها برای تحصیل در دانشگاه‌های ایران، میزان تقاضا بالا است و در مردم تعدادی از کشورها علاقه‌مندی به فرهنگ و تمدن ایرانی وجود دارد. مردم برخی از کشورها هم به مضامین عرفانی ادبیات فارسی توجه ویژه‌ای دارند. تلاش کرده‌ایم به این سلایق و علایق مختلف در زمینه یادگیری ادبیات فارسی توجه کنیم و متناسب با این سلایق برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشیم.»
معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی به فراهم‌شدن زمینه تحصیل ١٠٠ دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: «در مدارس کشورهای حوزه آسیای شرقی زبان فارسی از گذشته تدریس می‌شد و توانستیم در این کشورها در زمینه تالیف کتاب‌های آموزش زبان فارسی برای سطوح دبیرستانی اقدام کنیم.


در سایر کشورها هم با اعطای کارگزاری به برخی از موسسات داخلی ایران و با همکاری موسسات دانشگاهی ظرفیت‌های آموزشی متعددی را فراهم کرده‌ایم.»
برنامه‌های بنیاد فرهنگی سعدی از کودکان ٣ تا ١٠ساله که نسل می‌راثی فارسی‌زبانان به شمار می‌آیند تا افراد در سن بازنشستگی علاقه‌مند به آموزش زبان فارسی را در بر می‌گیرند. فلاحت‌پیشه کشورهای همسایه را از مهم‌ترین حوزه‌های فرهنگی‌تمدنی ایران نام می‌برد و می‌افزاید: «تمرکز فعالیت ما در این کشورها است، ولی در سایر کشورها نیز اقدامات ویژه‌ای داشته‌ایم که تالیف کتاب فارسی برای آموزش فارسی‌زبانان شبه‌قاره هند و تامین منابع آموزشی در کشورهای آسیای میانه ازجمله این برنامه‌ها به شمار می‌آید.»
او استفاده از روش‌های آموزشی به‌روز در تولید محتوا و طراحی آزمون‌های مهارت‌سنجی را از نقاط قوت برنامه‌های بنیاد سعدی برمی‌شمرد و توضیح می‌دهد: «آزمون چندمهارتی آلفا تست که برای سنجش مهارت فراگیران زبان فارسی طراحی شده است، از استاندارد بالایی برخوردار است و کاربردی مانند آزمون آیلتس دارد.»
فلاحت‌پیشه زبان فارسی را قدرت نرم کشور در حوزه بین‌الملل و عامل وحدت و انسجام ملی در داخل کشور عنوان می‌کند و همکاری نهادهای مختلف برای قوت‌گرفتن این ابزار فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را لازم می‌داند.