تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰

دستگاه فایبر مارکینگ یکی از دستگاه‌های پیشرفته لیزری در زمینه حکاکی فلزات است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دستگاه با استفاده از پرتوی لیزری از طریق فیبر نوری، با توان 30/50/60 وات برای حکاکی متریال های مختلفی مانند استیل، فولاد، آلومینیوم، طلا، نقره و غیر فلزاتی مانند برخی از مواد پلاستیکی، پارچه/چرم، چوب، پلکسی و مولتی استایل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه فایبر مارکینگ از طریق طراحی در کامپیوتر و بدون دخالت دست از طریق پرتو لیزر انجام می‌شود که اثر دائمی و پایداری برای محصولات فلزی و غیر فلزی دارد. فعالان صنعت حکاکی با استفاده از این نوع دستگاه‌ها می‌توانند بر روی محصولات لوله‌ای و ورق‌های فلزی حکاکی را به راحتی انجام دهند؛ البته از این دستگاه به منظور حکاکی و همچنین برش طلا و نقره نیز در ضخامت بسیار پایین استفاده می‌شود.

اصلی‌ترین قطعه دستگاه‌های فایبر مارکینگ مانند دستگاه جوش لیزر، سورس لیزر فایبر است که دارای عمر طولانی، قدرت ثابت و اثرگذاری دائمی در حکاکی است؛ منبع لیزر با تولید پرتوی لیزری برای ایجاد یک نور منعطف و متمرکز، کاربرد این دستگاه‌ها را در صنایع مختلفی گسترش داده است.

مزایای بسیار مهم این دستگاه، کیفیت بسیار بالای حکاکی و پردازشگر قدرتمندی است که با قابلیت کنترل ورودی‌ها و خروجی‌های دیجیتال به صورت قابل تنظیم، در جهت ارتباط با مدار منطقی، خطوط تولید و PLC به منظور شخصی‌سازی و همچنین موجب خوانایی بارکد بدون نقص توسط دستگاه‌ بارکدخوان می‌شود.

دستگاه فایبر مارکینگ علاوه بر مزایا مختلفی که دارد، دارای معایب بسیار محدودی است که قابل چشم پوشی است؛ در این مطلب به بررسی معایب فایبر مارکینگ پرداخته می‌شود.

نحوه عملکرد دستگاه فایبر مارکینگ

در دستگاه فایبر مارکینگ، نور لیزر پس از روشن کردن دستگاه فعال شده و برای انتقال به لیزر از فیبرهای نوری گذر می‌کند. این دستگاه‌ها از دو بخش مکانیکی و دیجیتالی تشکیل شده اند که برای حکاکی طرح مورد نظر از قسمت دیجیتالی استفاده شده است که برای اجرای دستور به بخش مکانیکی ارسال می‌شود؛ در نتیجه پس از ارسال دستور، با حرکت پرتوی لیزری در جهت حکاکی، طرح یا تصویر مورد نظر انجام می‌شود.

ویژگی‌های دستگاه فایبر مارکینگ

  • طول عمر سورس دستگاه در حدود 100000 ساعت اسمی

  • تغییر ابعاد حکاکی دستگاه باتوجه‌به نوع لنز

  • به‌کارگیری هد لیزر گالوو با سرعت 10000 میلیمتر/ثانیه

  • استفاده از فیبر نوری برای انتقال پرتو

  • سرعت و دقت بالا در پرتو خروجی

  • بدون نیاز به سرویس و تعمیرات در مدت زمان طولانی

  • قابلیت کارکرد 24 ساعته و بدون وقفه

  • قابلیت نصب روتاری برای حکاکی اجسام مدور

  • بدون نیاز به مواد مصرفی برای حکاکی و برش

  • دارا بودن کیفیت پرتو عالی

  • اندازه کوچک

  • مصرف کم برق

  • سرعت بالای تکرار

کاربرد دستگاه‌های فایبر مارکینگ

دستگاه فایبر مارکینگ، یکی از دستگاه‌های حکاکی فلزات است که امکان حکاکی روی متریال‌های مختلف از جمله فلزات و غیر فلزاتی را دارد که نور را از خود عبور نمی‌دهند. از لیزر حک روی فلزات، در کارخانه‌های خودروسازی، قطعه‌سازی، لوازم آشپزخانه، تبلیغات، تولیدی، صنعتی، تجهیزات پزشکی، محصولات الکترونیکی و … و برای حکاکی روی قالب‌های صنعتی، شماره سریال، بارکد، QR کد و لوگو روی قطعات سنگین و غیر قابل‌حمل، قطعات تولیدی، لباس‌های جین، لیبل، برچسب، پلاک، جاکلیدی، سررسید، خودکار، تندیس، فلش، استندهای فروشگاهی، متن، نماد، الگو، بارکد 2 بعدی و 3 بعدی و … استفاده می‌شود.

مشکلات لیزر فایبر و راه حل آنها

دستگاه فایبر مارکینگ حکاکی بدون تماس است که باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت حکاکی شده و کیفیت حکاکی بی‌نظیری دارد که در برابر راه‌های جایگزینی مانند حک سوزن، حک اسکرایب، حک الکترو شیمیایی و ... قابل قیاس نیست. در این بخش درباره مشکلاتی که ممکن است هنگام کار با دستگاه فایبر مارکینگ با آن مواجه شوید، صحبت می کنیم:

  • مشکل: همه چیز دستگاه درست است؛ اما نوری خارج نمی‌شود.

علت مشکل: در این حالت کاور لنز برداشته نشده یا تنظیمات توان دستگاه بسیار پائین است.

راه حل :کاور لنز را برداشته و درصد توان لیزر را تنظیم کنید.

  • مشکل لیزر فایبر: چراغ پاور خاموش است.

علت مشکل: کابل پاور متصل نشده یا چراغ نشان دهنده پاور خراب شده است.

راه حل: کابل را متصل کنید یا اگر چراغ خراب شده آن را عوض کنید.

  • مشکل: چراغ لیزر خاموش است؛ اما خروجی لیزر دارید.

علت مشکل: چراغ نشان دهنده خراب شده یا آسیب دیده است.

راه حل: چراغ را تعویض کنید.

  • مشکل: چراغ نشان دهنده لیزر خاموش است و هیچ نور لیزر خروجی ندارید.

علت مشکل: یکی از رشته‌های کابل درست متصل نشده است.

راه حل: کابل‌ها را چک کنید و اگر مشکلی دارند برطرف کرده و دوباره آنها را وصل کنید.

معایب فایبر مارکینگ

هزینه خرید دستگاه

هزینه خرید این دستگاه‌ها نسبت به سایر روش‌های حکاکی بالا است. این دستگاه‌ها بسته به اندازه و توان مورد نیاز شما می‌توانند قیمت‌های متفاوتی داشته باشند. به‌علاوه، بسیاری از کسب‌وکارها به خرید چندین حکاکی لیزری نیاز دارند تا بتوانند انواع مختلفی از مواد مورد نیاز برای حکاکی را در خود جای دهند. در نتیجه، هزینه اولیه راه‌اندازی یک کسب و کار حکاکی لیزری می‌تواند بسیار زیاد باشد.

محدودیت در حکاکی متریال‌ها

یکی دیگر از معایب دستگاه‌های حکاکی لیزری این است که فقط با مواد خاصی سازگار هستند. به عنوان مثال دستگاه‌های حکاکی لیزری نمی‌توانند غیر فلزات شفافی مانند شیشه، پلکسی و … که نور از آن‌ها عبور می‌دهند و همچنین mdf بدون روکش را حکاکی کرد. علاوه بر این، برخی از مواد، مانند پلاستیک، تنها با انواع خاصی از لیزر قابل حکاکی هستند. در نتیجه، مهم است که قبل از خرید یک حکاکی لیزری با چه موادی کار کند، تحقیق کنید.

نیاز به آموزش تخصصی

کار با حکاکی لیزری نیز نیازمند آموزش و دانش تخصصی است. حکاکی‌های لیزری دستگاه‌هایی هستند که اپراتورها باید نحوه استفاده صحیح از آنها را برای جلوگیری از آسیب رساندن به دستگاه یا مواد حکاکی شده بدانند. در نتیجه، کسب‌وکارها باید قبل از شروع استفاده از حکاکی‌های لیزری، روی آموزش اپراتور را در مورد نحوه استفاده از حکاکی‌های لیزری سرمایه‌گذاری کنند.

به خطر افتادن سلامتی اپراتور

در نهایت، یکی دیگر از معایب حکاکی‌های لیزری این است که می‌توانند برای کسانی که آنها را عمل می‌کنند، خطراتی را برای سلامتی ایجاد کنند. لیزرهای پرقدرت مورد استفاده توسط این دستگاه‌ها می‌تواند برای چشم مضر باشد، اگر اپراتور اقدامات احتیاطی مناسب را انجام ندهد.

نتیجه

دستگاه‌های حکاکی لیزری مانند دستگاه جوش لیزر روشی کارآمد برای کسب‌وکارها است که به منظور ایجاد طرح‌های منحصربه‌فرد به محصولات یا آثار هنری خود ارائه می‌دهند، بدون اینکه دقت یا کیفیت را در این فرایند از بین ببرند.

در حالی که این ماشین‌ها دارای معایب خاصی مانند هزینه و محدودیت در حکاکی متریال‌های مختلفی هستند، سرعت و تطبیق پذیری آن‌ها آنها را به گزینه‌ای جذاب برای بسیاری از کسب‌وکارهایی تبدیل می‌کند که هر بار به دنبال راهی مطمئن برای انجام سریع و دقیق کار خود هستند.

اگر برای نیازهای تجاری یا پروژه خود قصد سرمایه گذاری در یکی از این دستگاه‌ها یا دستگاه برش لیزر را دارید، قبل از انجام این کار مطمئن شوید که مزایا و معایب آن را درک کرده‌اید.

برچسب‌ها