تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۹
روزهای آخر کارشان است؛ شلوغ و پرازدحام برای هر یک از حجرهداران میدان مرکزی میوه و ترهبار پایتخت که سالهای سال است بازار عمدهفروشی ماهیهای قرمز نوروز و تنگهای بلوری هفتسین را در ید اختیار دارند.
همشهری آنلاین- سحر جعفریان: ماهیهای این بازار بزرگ بعد از اینکه در استخرهای سولهای رشت، گیلان، مازندران و کاشان تکثیر و پرورش مییابند، به وقت اوایل بهمنماه هر سال با واسطه و بیواسطه به وانهای پلاستیکی بزرگ و سفیدرنگ حجرهداران پیر و جوان میدان مرکزی میوه و ترهبار تهران راه مییابند؛ سوزنی و بادامی، دم چادری و حوضی؛ ارزان و گران؛ هر کدام به تفکیک درون وانهای پر از آب خنک گاه با شتاب و گاه با دِرنگ، دمهای ۲تا چند بالهشان را تکان میدهند و بهسویی میچرخند. اغلبشان فلسهای قرمز دارند، برخیشان اما با پولکهای یکدست سیاه یا چند رنگ نمایانند؛ رنگهایی متفاوت که از پوزه تا بالههای پشتی و سینهایشان پراکنده شده و گاه این پراکندگی رنگهاست که روی قیمتهایشان اثری صعودی میگذارد. حجرهداران و کارگران در پی مشتریهای سرگردان از تنوع ماهیها، دبهها و نایلونهای ضخیم را از سفارشهای خرد و عمده پر میکنند. مشتریهایی مانند احمد که ۵هزار ماهی سوزنی را پشت کامیون بنز قدیمی بار میزنند و تا بازار اصفهان و شهرهای موردنظر دیگر به تاخت میروند تا مبادا سفره هفتسین همشهریهایشان کم و کاستی داشته باشد یا مانند مراد، کودک افغانستانی که وسع جیبش به خرید ۵۰ماهی ریز و مینیاتوری میرسد و ماهیهایش را با لگن کوچکی میبرد تا جایی پرتردد از محلهشان بساط کند.
منبع: همشهری آنلاین