همشهری آنلاین: منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران در جمع سفرا و رئیسان نمایندگی سیاسی کشورهای خارجی در تهران سخنرانی کرد.

به گزارش ایسنا در این دیدار که یکشنبه (31 خرداد) برگزار شد، متکی با اشاره به هم‌زمانی تقریبی انتخابات ریاست جمهوری ایران و انتخابات پارلمان اروپا گفت: مشارکت کشورهای اروپایی یک سوم و بعضا یک دوم میزان مشارکت مردم ایران بود و این نشان از پای‌بندی و اعتماد مردم کشورمان به نظام و روندهای قانونی است.

وزیر امور خارجه این حضور بی‌سابقه را موید به بار نشستن درخت مردم‌سالاری دینی دانست و افزود: قوانین و ساز و کارهایی که انتخابات را مدیریت و به شکایات رسیدگی می‌کند، به گونه‌ای تدبیر شده است که سلامت انتخابات را تضمین و احتمال هر گونه خدشه‌دار شدن سازماندهی انتخابات را به صفر می‌رساند.

وی تقسیم دمکراسی‌ها به درجه یک و دو را تقبیح کرد و گفت: امروز برخی از مدعیان دمکراسی از حرکت‌هایی که به نفع خود می‌دانند به عنوان دمکراسی یاد می‌کنند و به همین دلیل از زیر پا گذاشتن قانون، اغتشاش و تروریزم تحت عنوان حمایت از دمکراسی پشتیبانی می‌کنند. اما ملتی با 7 هزار سال سابقه تمدن که استقلال و مردم‌سالاری دینی را به بهای هزاران شهید و جانباز شیمیایی به دست آورده است آن را به راحتی به حراج نمی‌گذارد.

او ادامه داد: این گروه از جانبازان با سلاح‌های شمیایی که توسط 200 شرکت اروپایی تامین شد مجروح شدند. ما در طول 30 سال آموخته‌ایم چگونه با فراز و نشیب‌ها کنار بیاییم و آن را با یک تدبیر خانوادگی و با استفاده از ساز و کارهای غنی قانونی حل کنیم.

در ادامه این نشست وزیر امور خارجه برخوردهای نسنجیده و شتاب‌زده بعضی از مقامات غربی و رسانه‌های تبلیغاتی آن‌ها را تقبیح کرد و با یادآوری پیشینه تاریک بعضی از کشورها از آن‌ها خواست از تعامل نادرست با رویدادهای ایران خودداری کنند.

وی با اشاره به پیشینه حمایت فرانسه از تروریزم و همراهی تمام عیار این کشور از رژیم صدام در طول جنگ تحمیلی گفت: با وجود این که فرانسه دارای ملت بزرگی است اما متاسفانه امروز گرفتار گروهی از کوتوله‌های سیاسی شده که دستاوردهای انقلاب این کشور را به حراج گذاشته‌اند.

متکی در ادامه رهبران آلمان را گروگان سیاست‌های تروریستی صهیونیزم معرفی کرد و افزود: آلمان 60 سال است گروگان صهیونیزم است و سیاست‌های این کشور در هم‌سویی با تل‌آویو تدوین و اجرا می‌شود. حمایت آلمان از تروریزم از جمله حمله کنندگان به سفارت ایران مجالی برای اظهارنظر این کشور پیرامون انتخابات شفاف ایران باقی نمی‌گذارد.

وزیر خارجه در ادامه از انگلیس خواست از مداخله در امور داخلی ایران پرهیز کند و گفت: بریتانیا باید این افسانه که آفتاب نمی‌تابد و غروب نمی‌کند مگر در امپراطوری انگلیس را فراموش کند. ملت‌های جهان به ویژه در خاورمیانه بریتانیا را عامل ایجاد نطفه شوم صهیونیزم و اختلافات و درگیری‌ها و ناامنی‌ها در این منطقه می‌دانند. لندن مبدع فرزند نامشروع صهیونیزم یعنی بهاییت در منطقه است که به عنوان یک حزب سیاسی مرتبط با صهیونیزم عمل می‌کند.

متکی دخالت‌های لندن در جای جای جهان را محکوم کرد و گفت: دست‌های فتنه‌انگیز بریتانیا در هرات، مقابله با دلاوران تنگستان در خلیج‌فارس و نفاق‌افکنی میان کشورهای این حوزه در شبه قاره هند، ملی شدن صنعت نفت، در آفریقا و همه جای جهان دیده می‌شود. اختلاف افکنی‌های لندن در150 سال گذشته مناسبات خوب ایران با بعضی از کشورهای دیگر را هدف قرار داده است. بریتانیا در آوردن آمریکا به عراق بدون مجوز سازمان نقش اساسی داشت. در بصره از عوامل اصلی ناامنی بود و با رفتن بخشی از نیروهای بریتانیا از بصره وضعیت امنیتی در این شهر و جنوب ایران بهبود یافت. در افغانستان به عنوان مسئول مبارزه با مواد مخدر تولید مواد مخدر را از یک هزار تن در سال به 9 هزار تن رسانده است.

وی با بیان این که بریتانیا در نقش‌آفرینی فتنه‌انگیزانه جدید خود مبدع بسیاری از دروغ‌پردازی‌ها علیه صنایع هسته‌‌ای ایران است و سعی در نفوذ بر اعضای گروه 1+5 دارد، تصریح کرد: طبیعت توطئه‌گر این دولت به گونه‌ای است که با سامان دادن 250 سخنرانی توسط اساتید مرتبط با خود در آمریکا سعی دارد رویکردهای اوباما در قبال ایران را نیز تغییر بدهد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در رابطه با انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران، بریتانیا اخیرا خط تحریم انتخابات را تبلیغ کرد اما وقتی آن را بی‌نتیجه تشخیص داد اقدام به اعزام مسافران خاص به ایران کرد تا با استفاده از آموزه‌های اطلاعاتی خود تاثیرگذاری خاص بر انتخابات را سامان دهد.

متکی پیام قرآن مبنی بر تعادل منطقی بین افراد و جوامع را دست مایه سخن پایانی خود قرار داد و گفت: هیچ کس حق بیش‌تری بر دیگران ندارد. ما به دنبال دنیایی سرشار از عدالت هستیم که منطق بر آن حاکم است و همه از استعدادهای خود برای تحقق عدالت و برابری بهره می‌برند.