همشهری آنلاین: جواد عزتی دیگر فقط بازیگری محبوب نیست که چه در نقشهای کمدی و چه در نقشهای جدی دل تماشاگران را میبرد و حضورش در هر اثری امتیازی محسوب میشود. عزتی حالا با اولین ساخته سینماییاش یعنی «تمساح خونی» در زمره کمدیسازانی است که مخاطب فراوانی را به سینما میکشند و رکوردها را میشکنند و مدیران و مسئولان سینما به فروش فیلمشان میبالند و تهیهکنندگان سینما برای کار کردن با آنها لحظهشماری میکنند. تعداد این کارگردان در سینمای ایران به تعداد کمدیهای گیشهپسند است و حالا عزتی توانسته به این جمع کوچک راه یابد.
«تمساح خونی» از همان ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ که به عنوان یکی از فیلمهای سال نو به روی پرده رفت، چند رکورد مهم را شکست. در اولین روز نمایشش، بیش از ۱۸ هزار تماشاگر به تماشای «تمساح خونی» نشستند و فیلم در گیشه به فروش یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومانی رسید که پرفروشترین رقم فروش روز نخست اکران یک فیلم در سینمای ایران است. پیش از این، رکورد فروش روز نخست اکران در اختیار فیلم «هاوایی» با رقم فروش ۵۳۰ میلیون تومان بود. رکورد دیگری که «تمساح خونی» شکست رکورد فروش سه روز نخست اکران بود که این کمدی اکشن با جذب بیش از ١١٠ هزار تماشاگر در سه روز اول اکرانش فروشی برابر با ٧ میلیارد و ۴۵٢ میلیون تومان ثبت کرد. پیشتر، رکورد فروش سه روز نخست اکران یک فیلم را «ویلای ساحلی» به کارگردانی کیانوش عیاری با رقم ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در اختیار داشت. رکورد سومی که عزتی با «تمساح خونی» شکست، فروش هفته اول اکران بود که با ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پرفروشترین هفته اول اکران فیلمی در سینما را به نام خود سند زد.
«تمساح خونی» داستان دو رفیق به نامهای هومن (جواد عزتی) و پیمان (عباس جمشیدیفر) است که اصلا اوضاع مالی خوبی ندارند، اما به لطف مهارت هومن در قمار پول گندهای به جیب میزنند. فقط مشکل این است آنها این پول را از رئیسشان، فرید (بهزاد خلج)، بردهاند که میخواهد به هر ترتیبی که شده پول را از آنها پس بگیرد. تمام فیلم داستان فرار هومن و پیمان و تعقیبشان به دست آدمهای فرید است.
«تمساح خونی» فیلمنامه چفتوبستداری ندارد، اما سعی شده در اجرا این ضعف با ریتم تندی که فیلم دارد جبران شود. بدهبستان عزتی و جمشیدیفر که دوست و همکار قدیمی هستند و شیمی رابطهشان برای مخاطب عام دلنشین و بامزه از کار درآمده و اجازه نمیدهد که ضعفهای اساسی فیلم به چشم تماشاگر عادی بیاید و باعث خستگیاش شود. میشود به خط داستانی فیلم که منطق درست و درمانی ندارد خرده گرفت یا چند شخصیت را از فیلم حذف کرد و اتفاقی نیفتد یا صحنههای اکشن فیلم را با نمونههای خارجی مقایسه کرد و رأی به کیفیت پایینشان داد، اما حالا که فیلم گیشه موفقی داشته کسی دوست ندارد به این انتقادها گوش دهد. اما تماشاگران درباره این کمدی پرفروش چه نظری دارند؟ نظرات سینماروهایی را که به تماشای «تمساح خونی» نشستهاند از وبسایت «سینماتیکت»، پس از اصلاح علائم نگارشی و اغلاط املائی، در اینجا آوردهایم تا ببینیم چه چیزی از فیلم در نظرشان جالب آمده است.
نظرات تماشاگران
* با وجود بازیگر های توانا جالب نبود. فقط جواد عزتی درخشید.
* فکر می کردم با فیلم بهتری رو به رو شم ولی متاسفانه انتظارات رو برطرف نکرد که به نظرم ضعف در فیلمنامه، یکی از اصلی ترین عیب های این فیلم هست.
* این فیلم چند لول از کمدی های این چند سال اخیر سینمای ایران بالاتر بود.
* بخوام واقعیتش رو بگم اصلاااااا و ابدااااا با فسیل و هتل نمیشه مقایسه کرد (از لحاظ فیلم کمدی). من و دیگر تماشگرانی که تو سینما بودیم در طول این فیلم شاید ۲ و ۳ بار خندیدیم و تقریبا برای من به شخصه حوصلهسربر بود. من به شخصه بخاطر حضور جواد عزتی و عباس جمشیدی فر رفتم، فکر میکردم جالب باشه اما رضایت نداشتم.
* اکشن فیلم نسبت به فیلم های ایرانی دیگه خیلی قوی تر بود.
* فیلم خیلی خوبی بود. بازی ها عالی بود و داستان جالبی هم داشت. نکته قابل توجه برای من فیلمبرداری فیلم همراه با موسیقی جالبش بود و البته که خیلی توقع پایان بندی بهتری از فیلم داشتم ولی خب مجموعا فیلم خوبی بود که میتونست بهتر از اینها باشه.
* فیلم داستانی خوبی بود ولی انتظار خنده های زیاد نداشته باشید و با فسیل و هتل مقایسه نکنید.
* من که تو سینما واقعا حوصلم سر رفت زیاد جالب نبود.
* خنده دار بود و اینکه بدون استفاده از عبارات هجو آدم را به خنده وامی داشت برایم جالب تر بود.
* فسیل و هتل رو در سینما دیدم. هر سه فیلم رو دوست داشتیم اما تمساح خونی بر خلاف نظرات بعضی از دوستان هم دارای فرم هست، هم داستان و لحظاتی وجود داره که از مخاطب خنده زیادی میگیره. به شخصه تمساح خونی برام جذاب تر از فسیل و هتل بود. پیشنهاد میکنم ببینید.
* اگر به بازی جواد عزتی علاقه دارین برین ببینید. فیلم بدی نبود اما حس میکنم همه فقط به خاطر جواد عزتی این فیلم رو میبینن وگرنه اصن فیلمنامه نداشت.
* حیف، حیف برای این بازیگران درجه یک که نشد ازشون استفاده درست بشه.
* واقعا فیلم بدی بود، بی محتوا و بی مزه. اصلا ارزش دیدن نداره.
* خیلی خندهدار بود، داستان منحصربهفردی داشت (حالا به محتواش کاری ندارم). سکانس گریه تو ماشین و سکانس خوندن آهنگ جواد عزتی برای الناز حبیبی ترکیدم از خنده.
* خداشاهده خیلی خسته کنندهست. نیم ساعت اول هنرمندانهست و خنده هم میگیره ولی ازون به بعد تا آخر باید تحمل کنید که تموم شه.
* خوشساخت و خوب بود نسبت به فیلمای روی پرده فوق العاده قویتره.
* حیف وقتی که برای این فیلم گذاشته بودم. هیج قصه و داستان درستی نداره.
* فیلمنامه به شدت ضعیف، کارگردانی ضعیف، بازی ها در حد فیلم کودک ونوجوان. اصلا وواقعا خنده دار وکمدی نبود.
* والا نمیدونم شاید من خندهم نیومد چون ۹۰ درصد سالن داشتن میخندیدن. فک نکنم دوستانی که سختپسندن خوششون بیاد.
* زیاد فیلم خاصی نبود یه طنز معمولی ولی فضای شاد و خوبی داره ولی زیاد فیلم خوبی نیست یه فیلم طنز معمولی هستش. توقع یه فیلم شاهکار و خنده های زیاد نداشته باشید. مثل فسیل و هتل نیست نسخه خیلی تضعیف شده اوناست.
در هوای «هتل» و «فسیل»
۱. «هتل» و «فسیل» معیاری شدهاند برای سنجش همه کمدیهای روی پرده و در نوبت اکران و راهنما و الگوی کمدیهای در حال ساخت و فیلمنامههای در حال نگارش. سینماروها بدی و خوبی هر فیلمی را با این دو فیلم یا دیگر کمدیهای پرفروش سال قبل مثل «هاوایی» و «ویلای ساحلی» میسنجند. سینمای کمدی ایران برای چندسالی پشت دست «فسیل» و «هتل» بازی خواهد کرد و خاطره این دو فیلم که تقریبا ۱۴ میلیون تماشاگر داشتهاند، خاطرهای جمعی شده که البته بعید است زیاد بپاید و در میان کمدیهای ماندگار سینمای جایی پیدا کنند.
۲. ترکیب ژانر کمدی و اکشن که البته از عناصر ژانر اکشن فقط تعقیب و گریز و سرعت را خیلی حداقلی به کار گرفته، برای تماشاگران جذاب بوده و احساس کردهاند که فیلم خواسته کار متفاوتی بکند، هرچند همه نظرشان بر این نیست که این ترکیب، موفقیتآمیز از آب درآمده است.
۳. تماشاگران همچنان خنده بیتوقف و سکانسهای مشحون از بامزگی و خطوربط سادهتری برای خندیدن میخواهند. از طرف دیگر، مطول بودن فیلم و فیلمنامه تق و لقش از دید بعضی سینماروها پنهان نمانده. برخی دیگر هم غلظت کم خندهدار بودن فیلم را به برتری آن نسبت به کمدیهای دیگر تعبیر کردهاند.
4. سوپرایز فیلم؟ از همین نظرات میشود فهمید فیلم جز خود عزتی سوپرایز دیگری ندارد. خط داستانی، موقعیتها و کارگردانی چیز نویی ندارد، حتی موسیقی و فیلمبرداری فیلم هم بدیع نیست. فقط خستگی و دلزدگی عزتی از درامهای اجتماعی و بازگشتش به سینمای کمدی سوپرایز فیلم است.