تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۸۵ - ۱۹:۴۰

گروه شهری: در 15 روز آینده پل تقاطع خیابان 64 با بزرگراه کردستان بر روی خودروهای عبوری گشوده خواهد شد تا متعاقب آن منطقه یوسف آباد به غرب تهران متصل شود.

این پل با قرار داشتن در شمال بزرگراه رسالت برخوردار از دو بخش غربی و شرقی در طرفین بزرگراه کردستان است که شرق آن به خیابان سید جمال الدین اسدآبادی و غرب آن به خیابان شیخ بهایی منتهی می شود.

به گفته دکتر مسعود نصر آزادانی مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران تقاطع خیابان 64 با بزرگراه کردستان قبل از اجرای این طرح به صورت هم سطح بود و تردد در آن به استفاده از چراغ راهنمایی ممکن بود ولی هم اکنون پل خیابان 64 بدون چراغ راهنمایی امکان دسترسی منطقه یوسف آباد به شیخ بهایی، شهرک والفجر، شهرک انرژی اتمی، خیابان کارگر و... را فراهم می کند.

وی اظهار داشت: پل خیابان 64 به طول 180 متر و عرض 9 متر در 7 دهانه طراحی شده و دارای چهار حرکت راستگرد است و حرکتهای چپگرد آن با بزرگراه کردستان از طریق تقاطع حکیم و ملاصدرا میسر است.

نصر آزادانی، کاهش زمان سفر، کاهش آلودگی هوا، صرفه جویی در هزینه سوخت و استهلاک خودرو را از جمله مزایای طرحهای ترافیکی از این دست نام برد.
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران می گوید: با ورود روزانه یک هزار و 400 دستگاه خودرو به معابر شهری می توان احتمال آن را داد که معابر تهران در 5 سال آینده روزانه 8 ساعت بر روی خودروهای عبوری بسته بماند.

وی گفت:  اگر بخواهیم با همان سرعت ورود خودرو به شهر، بزرگراه بسازیم باید سالانه 200 کیلومتر بزرگراه ساخت این در حالی است که هزینه ساخت هر کیلومتر بزرگراه در تهران 300 میلیارد ریال است و به همین دلیل شهرداری امکان ساخت سالانه بیش از 20 کیلومتر بزرگراه را ندارد.

وی خبر داد: در چارچوب سیاست درازمدت توسعه اتوبانها می بایست تا سال 1400 ، 300 کیلومتر بزرگراه ساخته شود که در حال حاضر حدود 60 کیلومتر آن ساخته شده است. آزادانی ادامه داد: طبق بررسی های به عمل آمده سرانه خودرو خانوارهای تهرانی در سال 70  کمتر از نیم دستگاه بود اما هم اکنون این رقم به حدود 2 دستگاه خودرو به ازای هر خانوار شهری افزایش یافته که متعاقب آن موجب شده سطح معابر و شریانهای بزرگراهی شهر تهران علی رغم اینکه ظرفیت یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو را دارد اما پذیرای 3 میلیون خودرو باشد.

از طرف دیگر مهندس امیررضا واعظی آشتیانی خزانه دار و عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران چندی پیش (23 تیرماه 1383) طی یک اظهارنظر به چاپ رسیده در جراید کشور میزان عمر تلف شده مردم تهران در ترافیک شهری در طول یک سال را حدود 27میلیون ساعت و سرانه استنشاق هوای آلوده هر شهروند را 78 کیلوگرم در سال اعلام کرد و افزود: تعداد خودروهای موجود در شهر تهران تا 50 درصد بیشتر از ظرفیت واقعی معابر شهری است.