همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه اول تیر طی سخنانی به اقدامات و اظهارات مداخله جویانه کشور‌های غربی در قبال مسائل پیش آمده پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری ایران واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با تبریک حضور پرشور مردم در انتخابات اخیر و ثبت یک رکورد بی‌سابقه، به محضر ملت شریف، ‌مقام معظم رهبری و دولت ایران در پاسخ به سوءالات متعددی در مورد اقدامات و اظهارات مداخله‌جویانه‌ کشورهای غربی در قبال مسائل اخیر پیش آمده پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری اظهار داشت: امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با وزیر خارجه و معاونین آن جلسه‌ی فوق‌العاده‌ای برگزار کرده و هم‌اکنون نیز در آن ابعاد مختلف مداخلات برخی کشورهای غربی در انتخابات در حوزه‌های سیاسی و رسمی و اطلاعاتی و امنیتی و نیز رسانه‌ای در حال بررسی است و مستندات در این خصوص به مجلس ارائه شده و ابعاد دقیق مداخلات بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: برخلاف هنجارهای شناخته شده بین‌المللی بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا به جای دعوت مردم به سازوکارهای دموکراتیک و تاکید بر سازوکارهای قانونی از اغتشاش‌گران حمایت داشته و دارند. هواداران کاندیداها جزو پیکره‌ ملت ایرانند و حساب آن‌ها از اغتشاش‌گران جدا است.

قشقاوی با بیان اینکه ایران ظرفیت بالای دموکراتیک برای حل مسائل دارد ، ترویج آنارشیسم و وندالیسم از طرف قدرت‌ها و رسانه‌های غربی را قابل توجیه ندانست و گفت: در رقابت انتخاباتی الگور و بوش و جان کری و بوش نیز مسائلی پیش آمد اما کسی مردم آمریکا را تحریک نکرد. حضور پرشکوه مردم و مشارکت 40 میلیونی و 85 درصدی، برلیان زیبایی است که بر تارک عزت و شرف ایرانی می درخشد و ما به مقامات غربی اجازه نمی‌دهیم که آن را تبدیل به یک تکه سنگ کند و در اختیار فرصت‌طلبان قرار دهد تا شیشه‌ خانه‌ خودی را بشکنند.

وی افزود: حتی یک جمله از مقامات غربی در مورد دعوت مردم به آرامش ابراز نکرده‌اند که این‌ها ناشی از یک ذهنیت نژادپرستانه است که ایران را جهان سومی می‌دانند که نباید خیلی با قانون با آن‌ها رفتار شود. مقامات آمریکایی از یک طرف می‌گویند که ما نمی‌خواهیم در فوتبال سیاسی ایران قرار بگیریم و از طرف دیگر از اغتشاشات حمایت می‌کنند.

قشقاوی با اشاره به اظهارات مداخله‌جویانه رییس‌جمهور فرانسه در مورد انحلال انتخابات ایران گفت: در سی سال گذشته کی اتفاق افتاده است که انتخابات ایران منحل شود؟ آقای سارکوزی می‌تواند از سفیر خود در این خصوص بپرسد که امام (ره) در برابر بحث‌های انحلال نتیجه‌ انتخابات مجلس سوم قاطعانه ایستادند و آن را رد کردند. این موارد جنگ رسانه‌ای، امنیتی و سیاسی است که تاثیری در قبال ملت عزیز ایران ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد خشونت‌های دو سال گذشته‌ی فرانسه که پس از کشته شدن دو نوجوان ایجاد شده بود اظهار داشت: حجم خشونت‌ها پس از کشته شدن این دو نوجوان در فرانسه بسیار بالا بود اما آیا سی ان ان و بی بی سی نیز برای آن برنامه‌ای داشتند؟ امروز سی ان ان آموزش هک کردن سایت‌های اینترنتی، دولتی و خبرگزاری‌های ایرانی را ارائه می‌دهد که با هک شدن برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها نظیر ایسنا مواجه هستیم. اینها اگر دخالت نیست پس چه چیزی است که متاسفانه در قالب روزنامه‌نگاری غیرحرفه‌ای تشکیل می‌شود؟

قشقاوی با یادآوری این که ستاد جنگ روانی در سی ان ان و بی بی سی فعال شده است اظهار داشت: بی بی سی فارسی و VOA فرزندان معنوی ناتانیاهو و لیبرمن هستند که قصد دارند در جهت تضعیف انسجام ملی و تجزیه‌ درازمدت ایران گام بردارند که به پاس آگاهی مردم ره به جایی نمی‌برند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر اینکه اولویت هر کشوری در صورتی که توسعه‌ سیاسی،‌ جامعه‌ی مدنی و سیستم دموکراتیک داشته باشد امنیت است خاطرنشان کرد: شب گذشته شاهد هیچ‌گونه برخورد خشونت‌بار نبودیم اما این نکته را نباید از یاد ببریم که بارها پلیس در کشورهای غربی که مدعی آزادی است برخوردهای وحشیانه‌ای داشته که می‌توان آن را با تحمل‌پذیری پلیس ما مقایسه کرد.

قشقاوی مطالب مطرح شده در مورد برخورد پلیس با تجمعات را مبالغه آمیز توصیف کرد و گفت: در غرب در برابر تجمعات غیرقانونی مواضعی اتخاذ می‌شود که هیچ گاه در ایران چنین بحث‌هایی صورت نمی‌گیرد که برای مثال می‌توان به جریمه‌ مالی عاملین برپایی تجمعات غیرقانونی اشاره کرد.

وی افزود: حساب یک مشت فرصت‌طلب با ملت ایران جداست و ما به تک تک آرای چهل میلیون ایرانی احترام می‌گذاریم و تنها به غربی‌ها می‌گوییم که چرا استاندارد دوگانه را به کار می‌گیرند؟ براساس اصول اسلامی قبل از دموکراسی و انتخابات باید در هر کشوری امنیت باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، در مورد در دستور کار بودن اخراج برخی سفرای اروپای از تهران نیز گفت: این موضوع هم‌اکنون در جلسه‌ مجلس در حال بررسی است و تا قبل از اتخاذ تصمیمی نمی‌توان دراین خصوص چیزی گفت.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد بحث شرکت ایران در اجلاس گروه 8 در خصوص افغانستان گفت: برای جمهوری اسلامی ایران موضوع افغانستان و تلاش برای حل جامع‌الاطراف آن و بازگشت ثبات و آرامش به این کشور مهم است و برای شرکت در اجلاس نیز دعوتنامه‌ای به وزیر امور خارجه ارسال شده که وی تصمیمات لازم را برای شرکت و یا عدم شرکت را تا آخر هفته جاری اتخاذ و اعلام می‌کند.

وی همچنین با محکومیت انفجار اخیر تروریستی در کرکوک در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، در مورد موضع جمهوری اسلامی ایران در این مورد خاطرنشان کرد: هر اقدامی که در جهت ناامنی عراق باشد از نظر ما محکوم است و گروه‌های بعثی و تکفیری با هدف تشدید اختلافات طائفه‌ای در عراق دست به چنین اقداماتی می‌زنند.

وی ادامه داد:‌ رفع اشغال و احاله‌ امور امنیتی عراق به دولت این کشور و احترام به حاکمیت ملی و استقلال عراق می‌تواند آرامش را در این کشور برقرار کند و ما از هر اقدامی که در جهت ثبات، آرامش و تحکیم حاکمیت ملی در عراق باشد حمایت و با بازماندگان و مجروحان این حادثه ابراز همدردی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مورد زوال ایران نیز گفت: رژیم صهیونیستی مانند برخی از کشورهای غربی سعی می‌کرد خیلی در این خصوص موضع گیری نداشته باشد اما از روز گذشته به میدان آمده و تحریکات را برای مقابله با آرامش در ایران شروع کرده است. اما این اقدامات ره به جایی نمی‌برد. مباحث مربوط به انتخابات بحث‌های خانوادگی و در چارچوب خانواده‌ بزرگ ایران است و در قالب ساز و کارهای قانونی حل و فصل می‌شود.

وی همچنین از آمادگی ایران برای حل مشکلات درمانی در عراق و در دستور کار بودن صدور تجهیزات پزشکی به عراق و ساخت ییمارستان‌ و مساعدت دولت عراق در این خصوص خبر داد و گفت: در تمام تبادل هیات‌های عالی‌رتبه بین دو کشور موضوع گسترش همکاری‌ها و استفاده از امکانات ایران برای حل مشکلات مردم عراق مورد اهتمام جدی است و در مورد بحث‌های درمانی نیز ایران دارای امکانات فراوانی در قالب توریسم درمانی است که می‌تواند در اختیار عراقی‌ها نیز قرار بگیرد.

خبرنگاری از قشقاوی در مورد وارد شدن خسارت به نمایندگی‌های ایران در جریان تجمعات در برابر آن‌ها پرسید که وی در پاسخ با تاکید بر کنترل شدید امنیتی در اروپا اظهار داشت:‌ این اقدام برخلاف کنوانسیون‌های دیپلماتیک است و ما اعتراض خودمان را در چارچوب‌های حقوقی قانونی و بین‌المللی اعلام می‌کنیم.

وی افزود: با توجه به مبارزه شدید علیه تروریسم و کنترل به اصطلاح با کله سیاه‌ها (مهاجران و مسلمانان) که در مجلس‌شان نیز تصویب کردند قطعا کسی بدون نظر دولت و پلیس محلی توان حمله به نمایندگی‌ها را ندارد و این مساله پذیرفته نیست که کسی اعلام کند در این خصوص نظر و خبری نداشتیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد مصادره‌ دارایی‌های ایران در انگلستان گفت: این خبر جدیدی نیست و در چارچوب سیاست‌های غیرقانونی تحریمی است، اما پس از انتشار مجدد به نمایندگی خود در انگلستان اعلام کرده‌ایم تا موضوع را بررسی کند.

قشقاوی همچنین در مورد آرای ایرانیان خارج از کشور نیز گفت: آمار مشارکت و میزان رای در هر صندوق به وزارت کشور اعلام شده و وزارت کشور اطلاعات لازم را بر روی خروجی‌های خود قرار داده و هیچ چیز پنهانی در این خصوص وجود ندارد.

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص سفر شیمون پرز به آذربایجان به عنوان یک کشور همسایه‌ی ایران گفت: تنظیم سفرهای خارجی جز امور داخلی هر کشور است اما با توجه به اظهارات رئیس رژیم صهیونیستی پیش از انجام سفر و با تاکید بر تداوم تهدید آن‌ها و هماهنگی با کشورهای دیگر و عنصر همسایگی با آذربایجان ما این اظهارات و سفرها را ارزیابی می‌کنیم که قطعا در تنظیم روابط دو کشور بی‌تاثیر نیست.