به گزارش همشهری آنلاین، سرهنگ مصطفی زینی وند رییس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص تاثیر تابلو های تبلیغاتی در وقوع تصادفات گفت: برابر مطالعات و بررسیهای بعمل آمده، تابلوهای تبلیغاتی بعنوان منبع بالقوه حواس پرتی، در اغلب مواقع سبب به هم ریختگی محیطی، مختل نمودن الگوی حرکتی چشم رانندگان وسایل نقلیه عبوری و اضافه کردن تقاضاهای بیشتری به وظیفه رانندگی میشوند و در نهایت به یکی از پارامترهای تاثیرگذار بر عدم توجه کافی به جلو حین رانندگی و بروز تصادفات تبدیل شدهاند.
او ادامه داد:به منظور پیشگیری از وقوع تصادفات احتمالی ناشی از طراحی، جانمایی و نصب غیر اصولی این نوع از تابلوها، در سالهای قبل شیوه نامهای در این زمینه توسط شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تهیه، تدوین و ابلاغ شده است.
سرهنگ زینی وند ادامه داد: براساس این شیوه نامه، باید از نصب تابلوهای تبلیغاتی در محلهای غیر مجاز از جمله میانه معابر، ورودی و خروجی تقاطعهای غیر همسطح، در رمپ و لوپ های معابر بزرگراهی اجتناب شود و همچنین نصب تابلوهای تبلیغاتی در مجاورت تقاطعهایی که مانع عملکرد چراغ های راهنمایی و رانندگی و همچنین دوربینهای میشود، ممنوع است.
او همچنین ممنوعیت استفاده از چراغهای چشمک زن برای نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی را از جمله موارد مورد تاکید در این شیوه نامه اعلام کرد.
رییس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت:به منظور دیده شدن تابلوهای تبلیغاتی در حداقل زمان ممکن، خواندن و درک کردن پیام تابلو و همچنین واقع شدن در مخروط دید راننده، مواردی همچون، معکوس نوشتن کلمات. استفاده از تصاویر به جای یک یا چند کلمه در یک عبارت یا جمله سرهم نوشتن کلمات، استفاده از فونتهای فانتزی و پیچیده و غیر ساده که کلمه یا عبارت آن به سرعت قابل درک نیست، تصاویر درهم و ترکیبی که درک روابط و کنار هم بودن آنها به دلیل غیر معمول بودن به سرعت قابل درک نیست و استفاده از روش های طرح معما، ایجاد ابهام، غیر معمول نوشتن، در تابلوهای تبلیغاتی معابر ممنوع است.
سرهنگ زینی وند با تاکید بر اینکه نصب هر نوع تابلوی تبلیغاتی در معابر که به هر شکلی متحرک طراحی شده باشد، غیر مجاز است، افزود: نکته قابل تامل در خصوص اغلب تابلوهای تبلیغاتی نصب شده در سطح معابر درون شهری و جاده ها، عدم دقت و نظارت کافی مسوولین مربوطه بر عملکرد پیمانکاران این حوزه است تا جایی که اعمال سلیقه در طراحی و نصب این تابلوها در حال تبدیل شدن به یک امری عادی بوده و این موضوع، یک هشدار و زنگ خطر جدی برای کاهش ایمنی تردد شهروندان و افزایش خطر وقوع تصادفات بواسطه تابلوهای تبلیغاتی است.