در مرتفع‌ترین نقطه از بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ، جایی بر فراز ابرها، روستایی با قدمت ۸۰۰ ساله وجود دارد که اگر به آن سفر کنید، در واقع روی بام البرز ایستاده‌اید.

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: دوزعنبر، روستایی کوهستانی با منظره‌ای دیدنی و چشم‌اندازی زیباست که برای یک گردش کوتاه و استراحت در طبیعت خوش آب و هوا، انتخاب خوبی است. این روستا با وجود همه جاذبه‌های طبیعی، مذهبی و تاریخی، هنوز ناشناخته است و گردشگران از وجود آن خبر ندارند.

مساحت: ۶۰۰ هکتار

جمعیت: ۴۵۰ خانوار به صورت شناور

موقعیت: ۹ کیلومتری شهر هشتگرد

  • روستای دوزعنبر در دامنه رشته کوه‌های البرز واقع شده و از شمال به کوه‌های منتهی به طالقان، از جنوب به روستای آجین دوجین، از شرق به روستای ولیان و از غرب به اراضی آردهه محدود می‌شود. نام این روستا از دو کلمه دوز(قلعه) و عنبر(خوشبو) تشکیل شده است.
  • در فصول سرد بخشی از ساکنان این روستا که بازنشسته هستند یا به‌علت کهولت سن توان تحمل سرما را ندارند، به خانه‌های شهری خود می‌روند و با آمدن بهار دوباره به خانه روستایی خود بازمی‌گردند. بیشتر ساکنان دوزعنبرکشاورز و باغدار هستند و به پرورش گردو، گیلاس و آلبالو مشغول هستند.
  • توت هراتی‌ که‌ یکی از خوش خوراک‌ترین توت‌هایی است که در ایران به بار می‌نشیند محصول این روستا است. سالانه بیش از ۸۰۰ تن از محصولات نام برده شده از باغات این روستا برداشت شده و به فروش می‌رسد. اگر در فصل توت به این روستا سفر کنید، طعم شیرین محصول اول این روستا را می‌چشید.

  • بقعه امام زاده یحیی(ع) وآرامگاه بی بی سکینه و بی بی شهربانو که از فرزندان امام موسی کاظم(ع) هستند حال و هوای معنوی خاصی به این روستا داده است. بنای آرامگاه از آثار قرن دهم هجری است و در زمان طهماسب صفوی ساخته شده است. در سال‌های بعدبنا و گنبد بقعه بازسازی شده است.
  • از آنجا که جاذبه‌های مذهبی روستا به خصوص در مناسبت‌های دینی میزبان زائران زیادی است، زائرسرایی در نزدیکی امام زاده یحیی(ع) ایجاد شده تا زائرانی که پنج شنبه‌ها به این مکان زیارتی می‌آیند بتوانند شب را در روستا بمانند. مسئولان روستا تلاش کرده‌اند با این کار گردشگران بیشتری را به روستایشان جذب کنند.
  • به هر منطقه گردشگری که بروید، بچه‌ها حتما دنبال بوستان و زمین بازی می‌گردند! یک بوستان کوچک بر فراز کوه با منظره روستاهای اطراف، آسمان و باغ‌های اطراف، خیالتان را از بازی و تفریح کودکان راحت می‌کند. می‌توانید ساعتی که بچه‌ها مشغول بازی هستند، به تماشای مناظر و لذت بردن از هوای پاک بنشینید.

  • درست روی تپه‌ای مشرف به باغ‌ها و زمین‌های سرسبز محدوده چندار ساوجبلاغ، بقعه‌ای آجری برای شهدای گمنام روستای دوزعنبر ساخته شده است. سکوت و آرامش این فضا در کنار حال و هوای معنوی زیارت مزار این شهدا، تجربه دلچسبی برای گردشگران به یادگار می‌گذارد.
  • اگر از ترافیک و خیابان‌های شلوغ شهر خسته شده‌اید، یک روز آخر هفته بهاری را به قدم زدن در کوچه‌باغ‌های زیبای روستای دوزعنبر اختصاص دهید تا از سکوت و آرامش طبیعت لذت ببرید. موقع قدم زدن حتما از کنار درختان توت و گیلاس و البته تاک‌های کهنسال روستا عبور خواهید کرد.
  • دوزعنبر به بام ساوجبلاغ معروف است، چرا که در مرتفع‌ترین نقطه نسبت به روستاهای اطراف خود قرار گرفته است. در واقع دوزعنبر روی کوه واقع شده و به همین دلیل وقتی به بالای روستا برسید، چشم‌اندازی باورنکردنی از سرسبزی و زیبایی پیش رویتان است. این منظره موقع غروب آفتاب و شب که چراغ‌های روستا یکی‌یکی روشن می‌شوند، دیدنی‌تر هم می‌شود.
  • برای رسیدن به روستای دوزعنبر، زمانی کمتر از ۲ ساعت را در راه خواهید بود. کافی است در بزرگراه تهران-کرج، از شهر کرج عبور کنید و ۱۰ کیلومتر مانده به شهر هشتگرد، مسیرتان را در سمت راست جاده به طرف شهر کوهسار و منطقه ساوجبلاغ ادامه دهید. جاده آسفالت و مسیر همراه با پیچ و خم کوهستانی است.
منبع: روزنامه همشهری