پراکسید هیدروژن ناپایدار است و در مجاورت نور به آرامی تجزیه می شود. بنابراین، معمولاً در یک بطری تیره رنگ با یک تثبیت کننده در محلول اسیدی ضعیف نگهداری می شود. در این مطلب در مورد آب اکسیژنه صحبت خواهد شد. تا انتهای مطلب، همراه نگین تجارت شرق باشید.

آیا می دانستید که پراکسید هیدروژن (H2O2) موجود، عملکردی فراتر از یک ماده ضد عفونی کننده و سفید کننده دارد؟ اکثر مردم نمی دانند که از پراکسید هیدروژن نیز می توان برای کمک به پرورش یک باغ زیبا استفاده کرد. این ماده به دلیل خواص ضد میکروبی و تولید اکسیژن، فواید و کاربردهای مختلفی برای هر مرحله از رشد گیاه ارائه می دهد. می توانید از پراکسید هیدروژن در باغ خود برای ضد عفونی کردن، رشد گیاهان و دفع آفات ناخواسته استفاده کنید.

آب اکسیژنه

آب اکسیژنه یا همان پراکسید هیدروژن یک ترکیب شیمیایی با فرمول H2O2 است. نوع خالص آن، به صورت مایعی رنگ پریده با بوی کمی تند و طعم تلخ ظاهر می شود. به راحتی با آب مخلوط می شود. این ماده به عنوان اکسید کننده، سفید کننده و ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

آب اکسیژنه چیست؟

هیدروژن پراکسید، یک ترکیب شیمیایی با فرمول H2O2 است که شامل دو اتم هیدروژن و دو اتم اکسیژن است. این ترکیب به عنوان یک اکسیدان و ضدعفونی‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. خواص ضدباکتریایی، ضدقارچی و ضدویروسی دارد. هیدروژن پراکسید در محلول‌های آبی به صورت مایع شفاف و بی‌رنگ است.

کاربردهای آب اکسیژنه

از جمله کاربردهای هیدروژن پراکسید می‌توان به استفاده در ضدعفونی‌کننده و تطهیرکننده سطوح، ضدعفونی آب و خاک، درمان زخم‌ها و به‌خصوص در زمینه دندانپزشکی به عنوان یک عامل سفید کننده دندان اشاره کرد. به طور کلی، هیدروژن پراکسید یک ترکیب شیمیایی مهم با خواص ضدعفونی و اکسیدانی بسیار قوی است که در صنایع مختلف به عنوان یک عامل حفظ بهداشت و ضدعفونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • در کاربردهای تجاری، پراکسید هیدروژن به عنوان یک عامل سفید کننده یا طعم دهنده در مواد غذایی، منسوجات و محصولات مراقبت شخصی استفاده می شود
  • در تصفیه فاضلاب، تولید شیمیایی و تجزیه و تحلیل کاربرد دارد
  • نوعی پراکسید هیدروژن در رانش موشک استفاده می شود
  • پس از برداشت، برای کنترل قارچ ها و باکتری ها استفاده می شود
  • ناخن: به آرامی ناخن ها را با آغشته کردن یک تکه پنبه در پراکسید هیدروژن 3 درصد و مالیدن آن روی ناخن ها سفید کنید
  • گوش: می توان با قرار دادن چند قطره پراکسید هیدروژن 3 درصد در هر گوش، از آن برای تخلیه مایعات اضافی از سرماخوردگی استفاده کرد
  • این ترکیب در صنایع پزشکی، بهداشتی، آرایشی، خوراکی، شستشو و ضدعفونی‌کننده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد
  • در درمان بریدگی ها
  • به عنوان دهانشویه
  • از بین بردن لکه های عرق با آب اکسیژنه
  • تقویت مواد شوینده
  • به عنوان ضدعفونی کننده آشپزخانه و حمام استفاده می شود
  • ضدعفونی سبزیجات، تخته گوشت و...
  • باغبانی

پراکسید هیدروژن در درمان بریدگی

پراکسید هیدروژن به طور سنتی، به منظور درمان بریدگی ها و خراش های جزئی مورد استفاده قرار گرفته است اما، به دلیل تحریک پوست، دیگر استفاده از آن برای کمک های اولیه توصیه نمی شود. با این حال، کاربردهای خانگی زیادی برای پراکسید هیدروژن، به ویژه در مقابله با کرونا وجود دارد. می‌توان آن را از داروخانه‌های محلی خریداری کرد و برای اهداف تمیز کردن، ضدعفونی کردن و... به برنامه‌های بهداشتی و زیبایی اضافه کرد.

به عنوان دهانشویه

کاربرد دیگر استفاده از پراکسید هیدروژن، به عنوان دهانشویه برای از بین بردن میکروب ها و سفید کردن دندان ها است. مخلوطی از نیمی از پراکسید هیدروژن 3 درصد و نیمی از آب را می توان به مدت 1 تا 2 دقیقه در دهان قرقره کرد البته مراقب باشید که مخلوط را قورت ندهید.

پراکسید هیدروژن در باغبانی

محلول پراکسید هیدروژن 6 تا 9 درصد را روی گلدان یا ابزاری که قصد استفاده از آن را دارید، اسپری کنید. هنگام هرس گیاهان، می توانید ابزار را در محلول فرو کنید تا آن را ضدعفونی کنید و خطر آلودگی سایر گیاهان یا عوامل بیماری زا را کاهش دهید. به دنبال پراکسید هیدروژن دارویی یا غذایی باشید. ممکن است لازم باشد که پراکسید هیدروژن قبل از استفاده رقیق شود. هنگام استفاده از محلول پراکسید هیدروژن بیش از 10 درصد، احتیاط کنید زیرا می تواند باعث سوختگی پوست و بافت گیاهی شود.
تمیز کردن آب هیدروپونیک: گیاهانی که به صورت هیدروپونیک در آب رشد می کنند، اغلب در برابر باکتری ها، پوسیدگی ریشه و کمبود اکسیژن حساس هستند. 2.5 قاشق چایخوری پراکسید هیدروژن را به هر لیتر آب هیدروپونیک اضافه کنید تا باکتری ها و قارچ ها را از بین ببرد، از پوسیدگی ریشه جلوگیری کند و گردش اکسیژن را تحریک کند.

ضد عفونی کردن محیط رشد: محیط رشد مانند ماسه یا خاک را در محلولی از پراکسید هیدروژن 3-6% خیس کنید و بگذارید یک شب بماند. مخلوط را یک یا دو بار بچرخانید تا باکتری ها، کپک ها یا کرم ها و تخم های آنها از بین بروند.

تسریع جوانه زنی بذر با پراکسید هیدروژن: پس از قرار دادن بذرهای استریل شده در محیط کشت، همان مخلوط پراکسید هیدروژن 3 درصد را به خاک اضافه کنید. اکسیژن اضافی می تواند جوانه زنی سریع تر و سلامت کلی گیاه را افزایش دهد. در عین حال خطر عفونت های قارچی یا باکتریایی را به حداقل برساند.

استفاده از محلول ضعیف پراکسید هیدروژن و آب برای آبیاری بستر گیاه دو هفته پس از کاشت بذر مفید است.

پراکسید هیدروژن به عنوان کود: یکی دیگر از کاربردهای پراکسید هیدروژن، استفاده به عنوان انرژی زا گیاهی است. آن را با هر گالن آب مخلوط کنید تا گیاهان، خود را تغذیه کنند. در صورت لزوم و برای حفظ سلامت خاک، تنفس ریشه ها و کمک به گیاهان برای جذب مواد مغذی حیاتی، گیاهان و باغچه خود را هر 3 تا 5 روز یک‌بار اسپری یا آبیاری کنید.

درمان عفونت قارچی: 4 قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن 3 درصد را به یک فنجان آب در یک بطری اسپری، اضافه کنید. این محلول را روی برگ ها و ساختار ریشه گیاهانی اسپری کنید که علائم عفونت قارچی مانند سفیدک پودری، زنگ زدگی و کپک را دارند.

حذف علف های هرز: محلول پراکسید هیدروژن 10 درصد را روی علف های هرز بین بتن، سنگفرش یا آجر بریزید تا بسوزد. سپس با دست علف های هرز را جدا کنید. این می تواند علف های هرز باغ شما را از بین ببرد و از بازگشت آنها جلوگیری کند.

دفع حشرات با پراکسید هیدروژن: اگر گیاهان شما آلوده به آفات باشند، یک قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن را با 250 میلی لیتر آب مخلوط کنید تا تعداد حشرات باغتان به میزان قابل توجهی کاهش یابد، تخم پروانه ها و لاروها از بین بروند و سایر آفات مضر دفع شوند.

مواد شیمیایی زیادی، در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. در این راستا نگین تجارت شرق اقدام به واردات، تامین و پخش انواع مواد شیمیایی با کیفیت، در کشور کرده است. شما می توانید مواد اولیه مورد نیاز صنعت خود را با کمترین قیمت از ما -نگین تجارت شرق- تهیه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید، قیمت خرید و فروش اتانول، آب اکسیژنه و زاج با شماره 09126542314 (www.nchemicalgroup.com) در ارتباط باشید.

برچسب‌ها