همشهری آنلاین: شهردار تهران سه‌شنبه شب 2 تیر در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما حاضر شد و به اظهار نظر درباره رویدادهای اخیر پرداخت که مشروح سخنان وی در پی می‌آید.

به گزارش سما، دکتر محمدباقر قالیباف ضمن ابراز همدردی با آسیب دیدگان وقایع و نا آرامی‌های اخیر و تسلیت به بازماندگان جان باختگان این حوادث اظهار داشت: شهرداری بر اساس وظایف خود قبل از انتخابات بستر را باید برای حضور حداکثری مردم و تبلیغات نامزدها در سطح شهر فراهم کرد و به گواه شهروندان توانست به نحو مطلوبی انجام وظیفه کرده و بدون جانبداری از فرد یا گروهی، زمینه‌های معرفی هرچه بهتر کاندیداها را فراهم کند.

وی روزهای آخر تبلیغات را توام با نشاط سیاسی و اجتماعی مردم دانست و افزود: این زمان کار پر زحمتی برای شهرداری بود و لازم می‌دانم از زحمات نیروهای خدمات شهری درامر نظافت تشکر کنم چرا که تهران در این شب‌های آخر به ویژه در 10 روز پایانی قبل از انتخابات هر شب پر از کاغذها و اقلام  تبلیغاتی بود اما در مدت زمان کوتاهی شهر مجددا آماده و صبح به صورت پاکیزه به شهروندان تحویل می‌شد.

شهردار تهران بیان داشت: بعد از انتخابات نیز پاکسازی شهر از تبلیغات دیوارها یا مکان‌هایی که تبلیغات در آن‌ها ممنوع بود انجام شد و چهره شهر به شرایط مطلوب بازگشت.

وی حجم کار شهرداری را بعد از انتخابات به دلیل ناآرامی‌های رخ داده نیز زیاد دانست و گفت: بخشی از کسانی که در تجمعات حضور پیدا کردند مردم بودند، بخشی نخبگان سیاسی و احزاب بودند اما بدون شک کسانی نیز حضور داشتند که از هیچ کدام از این گروه‌ها نبوده و به دنبال تخریب بودند و به خود مردم ، اموال شخصی آن‌ها و شهر تهران آسیب جدی وارد آوردند.

قالیباف به امکانات و تجهیزات شهری آسیب دیده در این ناآرامی‌ها اشاره کرد و یادآور شد: امکانات عمومی شهرداری با پول مستقیم مردم و از جیب شهروندان تهیه می شود و با همان پول ترمیم می‌شود، در این اغتشاشات به تعدادی از کارکنان شهرداری، ساختمان‌های شهرداری، اتوبوس‌ها، امکانات خدماتی شهر، فضای سبز، خیابان و... نیز خسارت وارد آمده و کارسنگینی را بر دوش عزیزان در شهرداری گذاشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به مولفه‌های تاثیر گذار در انتخابات، مردم و نقش آن‌ها را از دو جهت از مهمترین مولفه‌ها خواند و ادامه داد: نوع تشخیص و انتخاب مردم که برای پیشرفت و آینده کشور اصلح را برمی‌گزینند مولفه بسیار مهمی است. میزان مشارکت مردم از منظر داخلی و درعرصه بین المللی نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است.

شهردار تهران افزود: چنین حضور 85 درصدی مردم آنهم در 30 سالگی انقلاب و خلق حماسه‌ای عظیم که نسل سوم و چهارم در آن مشارکت فعال داشتند را در عرصه سیاسی و در کشورهای دنیا نمی‌بینید و این افتخار ایران اسلامی است.

قالیباف به دیگر مولفه‌های تاثیرگذار در انتخابات نیز اشاره کرد و یادآور شد: نامزدها، مجریان قانون، ناظران بر قانون و اجرای انتخابات، اصل قانون، تبلیغات و شیوه تبلیغات و داشتن طرح جامع مدون علمی و از قبل طراحی شده برای اطلاع رسانی از دیگر عناصر بسیار مهم و تاثیرگذار هستند.

وی این مولفه‌ها را از جهت زمانی نیز بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: برخی از مولفه‌ها به قبل از انتخابات، برخی به حین انتخابات و برخی به بعد ازانتخابات بازمی‌گردند که اگراحساس کنیم همه حوادثی که از ثبت نام تا نتایجی که هنوز به تایید نرسیده، مختص این زمان است اشتباه کرده‌ایم، خیلی از این مسایل ریشه در گذشته دارد.

شهردار پایتخت افزود: زمان انتخابات زمانی است که همه آن باورهایی که آن مولفه‌ها طی سال‌ها ایجاد کرده و در آن تاثیرگذار هستند ظهور پیدا می‌کند.

قالیباف با تاکید براینکه دلبستگی به گروه و جناح خاصی ندارم و از دوره قبل که کاندیدا شدم مردم با نوع نگاه من آشنا شدند گفت: از دفاع مقدس و انقلاب یاد گرفتیم که صادقانه و شفاف حرفمان را بزنیم و حق را بگوییم، معتقدم در روند سیاسی کشور از دو دهه قبل به ویژه بعد از جنگ، در عرصه سیاسی نسبت به برخی موضوعات نگاه حداقلی وجود داشته که این نگاه حداقلی تبعاتی برای جامعه به همراه داشته است.

وی رعایت اخلاق در سیاست را مانند دیگر عرصه‌ها مهم دانست و اظهار داشت: آن دوره که کاندیدا شدم نیز همین موضوع را گفتم. همه ما باید اخلاق را در عرصه سیاست رعایت کنیم و گرنه  حوادثی اینچنین پیش می‌آید.

قالیباف ادامه داد: با آن نگاه حداقلی همه چیز را سیاه و سفید دیده یا فکر می‌کنیم ما به طور مطلق حق بوده و رقیب، مطلق باطل است و به دنبال تقابل با او هستیم، اگر این نگاه بر جریان‌ها و فعالان سیاسی حاکم شود در جامعه تاثیرگذار است و در حوزه نظری افراط گری پیدا می‌کنیم و به جای حل کردن موضوعات با قانون آن‌ها را به کف خیابان و سطح جامعه می‌کشانیم.

شهردار تهران بیان داشت: اینجاست که به جای توجه به عقل و عقلانیت، اعتدال و ارزش‌های جامعه، بی توجهی و بی انصافی و بداخلاقی کرده و با احساسات مردم بازی می کنیم. بعد هم اگر لازم شد ارزش‌ها را زیر پاگذاشته و ابزاری برخورد می‌کنیم، ریشه این موضوعات به گذشته دور باز می‌گردد.

وی افزود: عاجزانه به نخبگان سیاسی، فعالان سیاسی، دانشگاه‌ها و...  می‌گویم که نیازمند یک تفاهم ، عقلانیت و اعتدال هستیم.

قالیباف در ادامه برگزاری مناظره‌های انتخاباتی را از ابتکارات صداو سیما خواند و گفت: اگر منصفانه نگاه کنیم باید دید که این جلسات مناظره بود یا منازعه ؟ مناظره بود یا مخاصمه ؟ آیا در مناظره‌ها به سمت ارائه برنامه و نقد بر ضعف‌های گذشته و داشتن جنبه‌های ایجابی رفتیم یا از ابتدا بداخلاقی کرده و جنبه‌های احساسی را مورد توجه قرار دادیم؟

شهردار پایتخت بیان داشت: نمی‌خواهم بگویم این طرف مقصر است یا آن طرف اما مطمئن باشید در یک اختلاف، هر دو طرف مقصر هستند.

وی بیان داشت: در این مناظره‌ها آیا مردم متوجه شدند در دهه چهارم انقلاب اسلامی که دهه پیشرفت و عدالت است، در حوزه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، حل معضلات، حل مشکل بیکاری ... چه می‌خواهیم انجام دهیم؟ این در حالی است که همه متوجه تخریب کردن، گذشته دور را زیرسوءال بردن و مسایلی را در مورد افراد غیرحاضر در مناظره بیان کردن و ... بودند، این همان نگاه حداقلی است.

شهردار تهران با اشاره به زحمات رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی در تحقق مشارکت حداکثری مردم تصریح کرد: طرح برگزاری مناظرات انتخاباتی  طرح جامع و کاملی نبود چراکه ما تنها مشارکت حداکثری مدنظرمان نیست، در دوره پیش میان کارشناسان مناظره برقرار شد اگر این دوره نیز ابتدا نمایندگان کاندیداها و کارشناسان مناظره می‌کردند بحث‌ها تخصصی‌تر پیش می‌رفت، اگر بهتر مدیریت می‌کردیم، بهتر پیش می رفتیم . بعد از انتخابات نیز باید مناظره‌ها را ادامه می‌دادیم که این کار می‌توانست بسیار موثر باشد.

قالیباف ادامه داد: پیش از این که جنگ تبلیغاتی پیش آمده در مناظره‌ها به رسانه ملی یا سطح جامعه بیاید، در رسانه‌های متعلق به خود نامزدها شاهد آن بودیم و آدم احساس می‌کرد یک عده چریک رسانه‌ای دارند این حرف‌ها را می‌زنند.

وی به قانون انتخابات نیز اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که قانون انتخابات در کشور ما اشکالاتی دارد که مدت ها قرار بود آن را اصلاح کنند که نشد، آیا زیبنده کشور ما بود که افرادی با آن مشخصات برای انتخابات ثبت نام کردند و در رسانه‌های داخلی و خارجی نیز منعکس شد؟ آیا در حوزه نظارت نیز قوانین کامل هستند؟ اصل قانون اشکالاتی دارد در انتخابات مختلف همیشه بحث اشکالات و اصلاح قوانین مطرح شده است پس چرا آن را اصلاح نمی‌کنیم؟

شهردار پایتخت مجریان قانون را نیز بسیار مهم دانست و بیان داشت:  اگر قانون خوب باشد اما مجریان آن را به خوبی اجرا نکنند نیز مشکل ایجاد می‌شود، کارشناسان اشکالات حوزه اجرا و نظارت را نیز بارها مطرح کرده‌اند.

قالیباف همچنین اطلاع رسانی بعد از انتخابات را از ضعف‌های عمده دانست و یاد آور شد: دستگاه‌های اجرایی باید طرح جامع اطلاع رسانی کاملی پیش بینی می کردند، مردم ابهام دارند و عدم اطلاع رسانی موجب می‌شود برخی عنوان کنند انتخابات ابهام و اشکال دارد. ما امروز ناگزیر هستیم و باید اطلاع رسانی انجام دهیم تا آن‌هایی که ابهام دارند صحبت کنند.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است قبل از انتخابات احساسی صحبت کنیم اما بعد از انتخابات دستگاه‌های داوری نمی‌توانند براساس گفتم و گفتید داوری کنند، حتی اگر بیان نیز خوب باشد باید با مستندات و به صورت قانونی حرف بزنیم.

شهردار تهران ادامه داد: مردم، نخبگان سیاسی، نامزدها و دستگاه‌ها باید بپذیرند که انتخابات تنها یک برنده دارد و این روحیه را نیز در جامعه بپذیرانیم و جامعه متوجه نیز باشد که هم احتمال پیروزی و هم احتمال شکست وجود دارد.

قالیباف افزود: این که قبل از انتخابات همه خودشان را پیروز میدان می‌دانند از لحاظ روانی خوب است اما باید آمادگی شکست را نیز داشت ولی آیا با شکست باید بد اخلاقی‌ها را ادامه داد.

شهردار پایتخت با اشاره به اینکه عزیزی که منتخب می شود و عزیزی که رای نیاورده هرکدام وظایفی دارند یادآور شد: فرد منتخب باید باور درونی و ظرفیت در خودش داشته باشد که منتخب 75 میلیون ایرانی است و این را نیز در بیان و عمل اثبات کند نه اینکه فکر کند تنها منتخب کسانی است که به او رای داده‌اند، بعد از رقابت باید رفاقت‌ها را آغاز کرد، فرد پیروز باید پدری کند و رقابت را کنار بگذارد، شان و جایگاه او اینگونه است، به طور حتم از فرد منتخب نیز چیزی کم نمی‌شود.

وی با اشاره به انتخابات سال 2004 هندوستان و روی کار آمدن گاندی افزود:  رقیب گاندی در جشن پیروزی انتخابات اعلام کرد من شکست خوردم، اما هند پیروز شد، این رفتار انتخاباتی صحیح است، چرا ما در جامعه اسلامیمان این رفتار را نداریم؟ فرد شکسته خورده نیز باید شکست را پذیرفته و تبریک بگوید یا اگر به نتیجه آرا اعتراض دارد از مسیر قانونی خودش آن را انجام دهد.

قالیباف با بیان این که حق اعتراض وجود دارد اما نباید آن را در مسیر غیر قانونی‌اش پیش برد ، بیان داشت : ساز و کار قانونی موضوع پیش بینی شده و اگر کسی نسبت به جایی اعتراض داشته باشد باید به مراجع قانونی مراجعه کرده و اسناد ارائه دهد .

شهردار تهران تمامی نامزدهای ریاست جمهوری را از بزرگان و زحمت کشان انقلاب دانست و خاطر نشان کرد: روزی که این افراد برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند بر اساس همین قانون آمدند و بر اساس همین قانون تایید صلاحیت شدند پس باید بقیه قانون را نیز بپذیرند، غیر از این همان روحیه حداقلی است که نتیجه‌اش وارد آمدن خسارت به مردم و نظام است.

وی اظهار داشت: همه ما یک حرف داریم که راه امام(ره)، افکار امام (ره) و شهدا را حفظ کرده و پیش بریم ، امام خمینی (ره) حفظ نظام را از نماز واجب تر می‌دانستند، با این اقدامات به نظام لطمه نزنیم، آیا این واقعا خط امام است؟

قالیباف با اشاره به یکی از سخنان امام خمینی (ره) که فرمودند از جایگاه ولایت فقیه باید حمایت کنیم تا به آن آسیبی نرسد، اظهار داشت: آیا ما این کار را انجام دادیم، در هرجای دنیا فصل الخطابی وجود دارد ، در انتخابات آمریکا نیز اعتراض به انتخابات رخ داد، اما زمانی که مراجع قانونی آنجا نیز تصمیم قطعی گرفت معترضین نگفتند چون به محتوا اعتراض داریم حکم را نمی‌پذیریم .

وی افزود : وقتی عنوان می کنیم هدف جدی ما قانون گرایی است اما بعد خودمان به آن عمل نمی کنیم، آیا از مردم انتظار داریم قانون را عمل کنند؟ آیا این اتفاقات پیش می‌آید و عده‌ای اغتشاش‌گر و آشوب گر این کارها را می‌کنند؟ آیا ما از مردم و نظام دفاع کرده‌ایم؟

شهردار پایتخت در بخش دیگری از سخنان خود به اغتشاشات و نا آرامی‌های به وجود آمده نیز اشاره کرد و گفت: اگر بخواهم شفاف بگویم آن جمعیت 25 خرداد، مردمی بودند که احساس کردند رای داده‌اند، اما در مورد آن ابهام داشتند، همه شعارها نیزدر مورد انقلاب و نظام بود، که اگر این غلط است باید اتهام زدایی کرد. ذهن مردم را شفاف کرد و با زور نمی‌توان این موضوع را حل کرد، نامزدها نیز بیش از همه دراین خصوص نقش دارند که باید این بحث‌ها را عنوان کنند.

وی بیان داشت: این جمعیت فقط ابراز کردند که چنین اعتراضی دارند که ای کاش این تجمع قانونی می‌شد و هم مجریان قانون و هم آن‌ها که تجمع را انجام دادند قانون را رعایت می‌کردند؛ ما دشمنان قسم خورده‌ای داریم که با اساس نظام و انقلاب و نگاه‌های سیاسی ما و این ساختار مخالف هستند ، چون همه منافعشان را به خطر انداختیم آن‌ها نیز فرصت طلبی کرده وعده‌ای اغتشاش گر نیز از 25 خرداد به بعد این فرصت را پیدا کردند، همیشه وقتی اعتراضی می‌شود مخصوصا وقتی این اعتراضات در مجرای قانونی خودش قرار نمی‌گیرد، یک موضوعی که باید در سطح نخبگان حل شود آن را با فشار می‌آوریم به سطح خیابان، این به همان بداخلاقی‌های قبل از انتخابات برمی‌گردد.

شهردار تهران ادامه داد: بعضی افراد از همان ابتدا دو سناریو می‌نویسند، سناریوی پیروزی و شکست که اگر پیروز شدیم این اقدامات را انجام دهیم و اگر شکست خوردیم این اقدامات را، اما اگر شکست می‌خوریم باید بازی را به هم بزنیم؟ اینکه منصفانه نیست و اگر ابهامی وجود دارد حتما باید دنبال کنیم.

وی افزود: از 25 خرداد که حوادث و درگیری‌هایی پیش آمد که البته افراد حرفه‌ای که اساسا با نظام و انقلاب ناسازگاری ندارند در آن فعالند و ملاحظه چیزی را نمی‌کنند، اینها حسابشان از مردم جداست، با آن بخش قابل توجهی که اعتراض داشتند و باید حتما روشنگری و آگاه سازی را در موردشان انجام دهیم جداست، همینجاست که دستگاه‌های نظارتی، مجریان قانون، نخبگان سیاسی، دستگاه‌های اطلاع رسانی و نامزدها باید ایفای نقش کنند، باید منطقی کار را دنبال کرد و نباید امنیت ملی را به خطر انداخت آن اتفاق حادثه تلخی بود. باید از فرصت‌های کشور استفاده کنیم، ما قاعده بازی را بلد نیستیم، معنی پیروزی و شکست را نمی‌دانیم‌، غیر قانونی و غیر منصفانه حرکت‌هایی را انجام می‌دهیم که زیبنده هیچکدام از ما نیست و انقلاب و نظام دچار اشکال می‌شود.

قالیباف با اشاره به خطبه‌های نماز جمعه هفته پیش مقام معظم رهبری بیان داشت: وقتی مقام معظم رهبری در پیشگاه خدا و ملت عرض می‌کنند "من امانتدار رای مردم هستم " مردم باید اطمینان داشته باشند و حالا که ایشان این اطمینان را می‌دهند معترضان باید مستنداتشان را به ایشان عرضه کنند و مقام معظم رهبری هم احساس وظیفه می‌کنند.[مشروح بیانات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز جمعه تهران] باید توجه داشت موضوعات را با فشارهای غیر منطقی نمی‌توان پیگیری کرد.

وی خاطر نشان کرد: از مقام معظم رهبری برای تمدید 5 روزه بررسی شکایات در خصوص انتخابات تشکر می‌کنم، کاندیداها نیز باید در این فرآیند حضور یابند، از قبل نباید قضاوتی در این مورد داشت.

شهردار پایتخت با بیان این که تردیدی نیست که ما دشمنانی داریم که با اساس نظام و انقلاب مخالفت دارند، تصریح کرد: دشمنان ما چند روز قبل از انتخابات صحبتشان با ما فرق کرده بود اما تا حوادث تلخ رخ داد لحن صحبتشان را عوض کردند. این‌ها می‌خواهند نظام را به خطر بیاندازند. دنبال منفعتشان هستند و هرکس که دلسوز انقلاب است باید مواضع خود را به طور شفاف روشن کند. هم در مقابل دشمنان در کمین و هم اغتشاشگران که خلاف قانون، قمه و سلاح سرد و گرم دستشان می‌گیرند و به مردم آسیب می‌زنند.

وی با بیان این که مردم را اغتشاش گر نمی‌دانیم یادآور شد: کاندیداها حق اعتراض دارند و باید به اعتراض آن‌ها رسیدگی شود، نیروی انتظامی، بسیج و مردم آسیب دیده در این اغتشاشات همگی فرزندان این مردم هستند نباید به اغتشاشگران فرصت طلب که به دنبال تخریب می‌روند فرصت داد.

قالیباف افزود: در برابر دشمنان خارجی نیز باید موضع روشنی داشت، اینجا نمی‌توان دو پهلو صحبت کرد، مردمسالاری این هزینه‌ها را دارد، نباید کاری کرد که به کشور آسیب برسد، همه باید دست به دست هم دهیم.

شهردار تهران رمز پیروزی انقلاب اسلامی را در وحدت کلمه دانست و گفت : وحدت کلمه اساس کار نظام است، باید گوش شنوایی برای تحمل حرف رقیب داشته باشیم و فرصت‌ها در اختیار همه قرار دهیم.

وی افزود: رسانه ملی نیز امروز باید روشنگری انجام داده و اجازه بیانات مختلف را بدهد، اجازه آزادی بیان با سلایق مختلف را بدهیم و به آن‌ها فرصت دهیم تا برای مردم ابهام زدایی شود.

وی بیان داشت: هیچ مسئولی در نظام جمهوری اسلامی مخصوصا مقام معظم رهبری اجازه نمی هند، تقلبی رخ دهد، معترضان باید مستندات محکمه پسند ارائه دهند، حتی اگر از آن دستگاه مربوطه اعتراض دارند مرجع دیگری برای داوری هست.

قالیباف ضمن تشکر از همه نامزدها، مردم و زحمتکشان انقلاب خاطر نشان کرد: اجازه دهیم این شیرینی بزرگ، که پیروز آن نظام، افکار امام و مردم بوده‌اند باقی بماند و اگر اعتراضی داریم به جایش رسیدگی کنیم و برخورد منصفانه داشته باشیم و فضا را نیز باز گذاریم تا بتوانیم این قله افتخار را در تاریخ انقلاب ایران و دنیا ثبت کنیم.