به گزارش همشهری آنلاین، براساس قانون بودجه امسال، فرماندهی انتظامی (فراجا) موظف است با همکاری وزارت نفت حداکثر تا پایان تیرماه ۱۴۰۳ دوره تحویل کارت هوشمند سوخت به متقاضیان را به کمتر از یک هفته کاهش دهد و پس از آن وزارت نفت مکلف است از طریق شرکت تابعه ذیربط تصمیمی اتخاذکند که حداقل ۹۵درصد خودروهای بنزینسوز و نفت گازسوز صرفاً از کارتهای سوخت مختص خودرو استفاده کنند.
حالا وزارت نفت در مسیر اطلاعرسانی گام برداشته و دیروز جواد اوجی، وزیر نفت با اشاره به حکم قانون بودجه ۱۴۰۳اعلام کرد: با اطلاعرسانیهایی که صورت خواهد گرفت این قانون را اجرایی خواهیم کرد. او با بیان اینکه نزدیک به ۱۹.۵میلیون کارت سوخت برای خودروهای شخصی صادر شده، افزود: هماکنون در کوتاهترین زمان کارت سوخت را صادر میکنند، بنابراین خواهش میکنم هموطنان برای عملیات سوختگیری از کارت سوخت شخصی استفاده کنند.
پشت صحنه چه خبر است؟
براساس اعلام وزارت نفت مصرف روزانه بنزین در روزهای نوروز امسال نزدیک به ۱۵۲میلیون لیتر بوده درحالیکه اوجی میگوید: تولید روزانه بنزین هماکنون ۱۱۵میلیون لیتر است و تمام پالایشگاهها ۲۴ساعته در حال فعالیت هستند.
با این حساب روشن است که مصرف بنزین از تولید سبقت گرفته و ناترازی بنزینی به اوج خود رسیده اما این ناترازی بهمعنای افزایش قیمت بنزین نیست چه اینکه وزیر نفت میگوید: این اقدام ربطی به افزایش قیمت بنزین ندارد، ما از روشهای غیرقیمتی استفاده میکنیم تا مصرف سوخت را کنترل کنیم.
یکی از سیاستهای وزارت نفت با اعمال محدودیت سوختگیری با کارت جایگاه، وادار کردن خودروهای دوگانهسوز به استفاده از سوخت جایگزین یا همان گاز سیانجی است چرا که وزیر نفت میگوید: ظرفیت سوختگیری جایگاههای سیانجی هماکنون روزانه ۳۵میلیون مترمکعب است درحالیکه میانگین مصرف حداکثر ۲۲میلیون مترمکعب برآورد میشود. اوجی تأکید کرد: وزارت نفت هم بهصورت مجانی برای خودروهای عمومی به سمت گازسوزکردن حرکت کرده است و از خودروسازان هم میخواهیم که در این زمینه برای تولید خودروی گازسوز با ما همکاری کنند.
سهمیه گازوئیل تغییر میکند؟
درحالیکه حساسیتها بر سر بنزین زیاد است، معمای دیگر این است که آیا سهمیه نفت گاز یا همان گازوئیل قرار است تغییر کند؟ قانون بودجه ۱۴۰۳وزارت نفت را مکلف میکند تا سهمیه اعتباری نفت گاز تمامی وسایل نقلیه برونشهری را براساس میزان پیمایش هر وسیله نقلیه در دوره زمانی مشخص و متناسب با شرایط اقلیمی محاسبه و تعیین کند. با این حکم قانونی، مبنای محاسبه پیمایش هر خودرو براساس اطلاعات دریافتی از بارنامه الکترونیکی برخط و مسافت طیشده مورد تأیید وزارت راه و شهرسازی و فراجا خواهد بود و هر دوی این نهادها مکلفند با رعایت قانون مدیریت دادهها و اطلاعات ملی تمامی دادههای مورد نیاز برای راستیآزمایی پیمایش خودروهای مشمول ازجمله اطلاعات دوربینهای کنترل ترافیک بینشهری را در اختیار شرکت تابعه وزارت نفت قرار دهند. البته جزئیات این تغییر در آییننامه اجرایی مشخص میشود که قرار است دولت تصویب و اعلام کند.
افزایش قیمت یا کاهش سهمیه نداریم
همزمان با این اظهارنظر وزیر نفت شایعهها در فضای مجازی مبنی بر احتمال ۳نرخیشدن بنزین و کاهش سهمیهها قوت گرفته که جعفر سالاری نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با رد این گمانهزنیها اظهار کرد: وضعیت کارتهای سوخت اضطراری در جایگاهها با توجه به قانون بودجه ۱۴۰۳ محدود خواهد شد اما این بهمعنای جمعآوری کارتهای اضطراری طی هفته جاری در جایگاهها نیست و کارت اضطراری برای جایگاههای سوخت کماکان تا تکمیل مقدمات وجود خواهد داشت.
او با تأکید بر اینکه مردم نگران سوختگیری نباشند، چراکه هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد، افزود: تدابیر لازم برای صدور کارت سوخت شخصی درنظر گرفته شده است و زمان صدور و تحویل با همکاری فراجا به یک هفته کاهش خواهد یافت.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تصریح کرد: این موضوع هیچ ارتباطی با افزایش قیمت و یا کاهش سهمیه بنزین ندارد و مردم به هیچ عنوان نگران این مسئله نباشند.
اگر بنزین آزاد تمام شد
هر خودروی سواری درماه ۶۰لیتر سهمیه بنزین ۱۵۰۰تومانی میتواند مصرف کند و ۱۰۰لیتر هم بنزین ۳۰۰۰تومانی. باید دید با محدودکردن سوختگیری با کارت جایگاه برای افراد نیازمند سوخت بیشتر چه اتفاقی رخ میدهد؟
استدلال مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی این است که میانگین مصرف بنزین مردم در هرماه کمتر از ۱۵۰لیتر است و محدودیت یا کاهش مصرف سوخت آزاد با هدف کنترل و مدیریت مصرف بهویژه برای شهروندان پرمصرف صورت میگیرد.
وزارت نفت در روزهای آینده به این ابهام پاسخ خواهد داد که آیا نرخ سومی برای بنزین مازاد بر سهمیه و آزاد اعلام میشود یا نه؟ براساس برآورد این وزارتخانه تنها ۵درصد از خودروسواران نیاز به مصرف بنزین ماهانه بالاتر از ۱۶۰لیتر فعلی دارند و با این حساب دولت میتواند مازاد سوخت مورد نیاز آنها را با کارتهای اضطراری یا بدون استفاده از کارت جایگاهها تامین کند.
در واقع کاهش سقف بنزین بهمعنای کمبود نیست بلکه هدف ترازکردن تولید و مصرف است و دولت هم اعلام کرده که هیچگونه تغییر قیمتی در بنزین اعمال نمیکند که شاید منظور قیمت بنزین سهمیهای و آزاد تا سقف تعیین شده باشد. با این حساب ۹۵درصد از مردم با مشکل سوختگیری مواجه نمیشوند.