محمدحسن قدیری ابیانه گفت: تداوم مطالبه پاسخ به اسرائیل امر مطلوب و به جایی است ولی باید در نظر داشت که بهترین افرادی که می‌توانند چگونگی این برخورد را تشخصی دهند فرماندهان نظامی و در رأس آنان مقام معظم رهبری است.

به گزارش همشهری آنلاین، روز قدس امسال با سال‌های قبل تفاوت چشمگیری داشت. وجوه تمایز را شاید بتوان در چند قسمت تفکیک‌ کرد که مهم‌ترین آن‌ها این است که مردم فلسطین و بالاخص غزه در شش ماه اخیر در جنگی بی‌سابقه با صهیونیست‌ها قرار دارند که فلسطین را به عرصه تقابل تمامی حق در برابر تمامی باطل کرده است. ضمن اینکه اقدامات خصمانه رژیم آپارتایدی صهیونیستی علیه مواضع و سرداران مقاومت ایرانی در منطقه خشم ملت را برافروخته است و این راه‌پیمایی نه فقط یک گردهمایی نمادین، بلکه مطالبه‌ای از سوی مردم به جهت پاسخگویی به اسرائیل است. در این ایام مردم ایران در فضای مجازی، مطبوعات، سخنرانی‌ها و... به اشکال مختلفی از دستگاه‌های نظامی و سیاسی درخواست کردند که پاسخگوی گستاخی‌های اسرائیل باشد. برای بررسی اینکه راهبرد ایران برای تقابل با اسرائیل چیست با محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل سیاسی و متخصص مسائل استراتژی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

حضور کم‌نظیر مردم

قدیری ابیانه در ابتدا گفت: مردم ایران امروز به مناسبت روز قدس، حضور کم‌نظیر و شاید بی‌نظیری را داشتند. در شرایطی که رژیم اشغالگر قدس بیش از 30هزار انسان را به شهادت رسانده که بیشتر آنان زنان کودکان بی‌گناه هستند، و ضمن اینکه صهیونیست‌ها در چند ماه اخیر برخی مواضه ایران و مستشاران نظامی ما را هدف قرار داده بودند، ایرانیان بسیاری به انحای مختلف طلب برخورد و انتقام از این رژیم آپارتایدی را دارند. اما پاسخ مناسب را مسئولین نظامی کشور باید در شراط مناسب بدهند و این مسأله به آنان برمی‌گردد.

ترس خسارت‌بار برای اسرائیل

وی افزود: نکته قابل توجه این است که درحال حاضر ترسی در وجود صهیونیست‌ها قرار گرفته مبنی بر اقدام متقابل ایرانیان، همین ترس و بیم آنان برایشان خسارت‌بار بوده بود و ضرباتی را نثارشان خواهد کرد. ضمن اینکه برخی گزارشات و اخبار حاکی از آن است که اسرائیل، برخی سفارتخانه‌های خود در منطقه را تخلیه کرده است تا مبادا ایران نفرات و دیپلمات‌های آنان را مورد هدف قرار دهد. این وضعیت تشویش و اضطرابی که در بین جامعه صهیونیستی قرار دارد خودش به تنهایی برای آنان شکننده خواهد بود و وضعیت را برایشان دشوار خواهد کرد. شاید یکی از بهترین روش‌ها باقی نگهداشتن همین ترس باشد، تا اگر اسرائیل خواست پس از مرور زمان اقدام به عادی‌سازی شرایط کند ایران آن ضربه کاری را وارد نماید.

رهبری بهتر از هرکس می‌داند چگونه باید از اسرائیل انتقام گرفت

قدیری ابیانه ادامه داد: سناریوهای مختلفی وجود دارد که گفتنی است ایران گاهی ضرباتی را وارد می‌سازد که مسئولیت آن را به عهده نمی‌گیرد. اما در کل تداوم این مطالبه امر مطلوب و به جایی است ولی باید در نظر داشت که بهترین افرادی که می‌توانند چگونگی این برخورد را تشخصی دهند فرماندهان نظامی و در رأس آنان مقام معظم رهبری است. البته اگر پاسخ رژیم صهیونیستی داده نشود این احتمال وجود دارد که آنان در آینده مواضع مهم‌تری از ما را مورد هدف قرار دهند.