گروه علمی فرهنگی: شرکت آی‌بی‌ام به جمع سازندگان سروری پیوست که سیستم‌های حامل پردازشگرهای زئون چهارهسته‌ای اینتل را اجرا می‌کند.

آی‌بی‌ام چهار دسته از سرورهای این گروه را عرضه کرد؛ یک سرور blade که با Xeon 5300 کار می‌کند و  قیمت‌های آنها از 2400 دلار تا 3000 دلار متغیر است.

یک پردازشگر چهار هسته‌ای چهار پردازشگر مستقل دارد که در یک بسته جمع شده‌اند و به چیپ امکان می‌دهد تا چهار عملکرد مجزا همزمان اجرا کند.  پردازشگرهای چهار هسته‌ای به کامپیوتر قدرت پردازشگری بیشتری می‌دهد، یعنی نسبت به پردازشگرهای تک هسته‌ای یا دوهسته‌ای قدرت بیشتری دارند.

آی‌بی‌ام می‌گوید سرور x3650 این شرکت با پردازشگر  چهار هسته‌ای 64 درصد افزایش عملکرد را نسبت به همین مدل محصول دارای یک پردازشگر دو هسته‌ای نشان می‌دهد.
تکنولوژی چهارهسته‌ای، کار مدیران IT برای عرضه و ارائه مجازی سازی (Virtualization) به مراکز داده‌ای را بسیار ساده می‌کند. Virtualization به انواع enterprise امکان می‌دهد از ظرفیت سرور استفاده بهتری شود، زیرا در یک سرور فیزیکی در آن واحد چند برنامه و حتی چند سیستم عامل مختلف عمل می‌کنند.

 سرورهای چهار هسته‌ای SystemX ساخت ای‌بی‌ام از طریق یک ویژگی به نام IBM Virtualization Manager از Virtualization پشتیبانی می‌کند که به مجریان امکان می‌دهد سرورهای فیزیکی و مجازی را در هر تعداد از پلاتفرم نرم‌افزاری Virtualization مدیریت کند، از جمله پلاتفرم‌های Microsoft Virtual Server ،VM ware و زئون چیپ‌های x3550 و x3650 برای سفارش دادن از 14 نوامبر آماده‌اند و x3400 و x3500 و BladeCenter HS21 از ژانویه در دسترس قرار می‌گیرد.

قرار است هفته آینده شرکت هیولیت پاکارد چند مدل سرور جدید را عرضه کند که با پردازشگر Xeon5300 کار کنند، اما تا آن روز هنوز از جزییات این سرورها خبری نیست.

روز دوشنبه، شرکت دل، چند کامپیوتر سرور، Work Station و blade عرضه کرد که از طرح چهار پردازشگری استفاده می‌کرد. رقیب اصلی اینتل، Advanced Micro Devices Inc قرار است پردازشگرهای چهارهسته‌ای خود را از اواسط 2007 عرضه‌کند.