همشهری آنلاین: رئیس ستاد ساماندهی مسافربرهای شخصی گفت: مسافربرهای شخصی با بیش از 15 سال سن یک و نیم میلیون تومان کمک بلاعوض برای جایگزینی دریافت می‌کنند.

مهندس هاشمی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار «شهری» خبرگزاری(ایسنا)، افزود: بر اساس مصوبه اخیر هیات نمایندگان ویژه رئیس‌جمهوری، ‌خودروسازان موظف شدند در سال جاری در قبال اسقاط هر دستگاه خودروی مسافربر ساماندهی شده با بیش از 15 سال سن و دریافت گواهی اسقاط مورد تایید، یک دستگاه تاکسی دوگانه‌سوز با تخفیف 15 میلیون ریال واگذار کنند. همچنین گمرک نیز موظف شد در قبال ارائه گواهی اسقاط هر دستگاه خودروی مسافربر شخصی تایید شده توسط ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور معادل 15 میلیون ریال از تخفیف سود بازرگانی خودروهای وارداتی یا سرجمع سود بازرگانی قطعات منفصله وارداتی را برای خودروسازان منظور کند.

وی با اشاره به اینکه از 120 هزار مسافربر شخصی که در سایت ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت ثبت نام کرده‌اند، 49 هزار دستگاه تاکنون به تاکسی تبدیل شده‌اند، افزود: 11 هزار مسافربر شخصی نیز که مشمول تغییر رنگ و پلاک بوده‌اند به دلیل عدم مراجعه از فهرست حذف شده و کارت سوخت آنها ابطال شد. همچنین 4 هزار متقاضی دو شغله نیز از سیستم خارج شدند.

رئیس ستاد ساماندهی مسافربرهای شخصی ادامه داد: 44 هزار مسافربر شخصی در کشور هم‌اکنون فرسوده هستند که 10 هزار خودرو از این تعداد بانک عامل صادرات را انتخاب کرده‌اند که یکهزار و 500 دستگاه از آنها اسقاط شده‌اند و مالکان آنها از روز شنبه ششم تیر ماه سال جاری می‌توانند با مراجعه به سازمان‌های تاکسیرانی و دریافت معرفی‌نامه جهت دریافت خودرو و وام به خودروسازان مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: همچنین 12 هزار مسافربر شخصی نیز در طرح نیمه‌نقدی ثبت‌نام کردند که از این تعداد 10 هزار متقاضی در تهران و دو هزار متقاضی در شهرستان‌ها هستند.

رئیس ستاد ساماندهی مسافربرهای شخصی با اشاره به اینکه در طرح ساماندهی مسافربرهای شخصی خودروهای سمند، پژو، روآ و پراید تحویل متقاضیان جایگزینی می‌شود، افزود: هم‌اکنون در حال مذاکره با بانک‌های عامل ملی، تجارت و ملت برای اعطای تسهیلات به متقاضیان ثبت‌نام کرده هستیم. همچنین متقاضیانی که در طرح‌های نقدی و نیمه‌نقدی ثبت نام کرده‌اند ضمن دریافت 5/1 میلیون تومان تخفیف می‌توانند خودرو جایگزین دریافت کنند که از این افراد متقاضیان نیمه نقدی می‌توانند نیمی از قیمت خودرو خود را طی 14 تا 24 ماه پرداخت کنند.

وی در خصوص جایگزینی خودروی L90‌ در طرح ساماندهی مسافربرهای شخصی نیز به ایسنا گفت: بر اساس مذاکرات انجام شده با شرکت‌های پارس خودرو و ایران خودرو قرار بود از اردیبهشت ماه سال جاری این خودرو نیز به جمع خودروهای جایگزین بپیوندد که متاسفانه به دلیل عدم تامین قطعات هم اکنون تولید این خودرو در کشور به شدت کاهش یافته به شکلی که کل خط تولید پارس خودرو و ایران خودرو برای خودروی تندر 90 تنها روزانه 20 تا 30 خودرو است.

رئیس ستاد ساماندهی مسافربرهای شخصی تصریح کرد: در صورت رفع مشکل خودروسازان، خودروی L90 ‌نیز در طرح ساماندهی مسافربرهای شخصی قرار می‌گیرد.